// کد مطلب: ۱۷۱۷۲۴

سامانه جامع شمش | شش طلا

سامانه جامع شمش طلا چیست؟

سامانه جامع شمش طلا چیست؟
لینک کوتاه کپی شد

سامانه جامع شمش طلا the Gold Bar Integrity (GBI) که با همکاری انجمن بازار شمش لندن (LBMA) و شورای جهانی طلا (WGC) راه اندازی شده است ، کل مسیر عرضه شمش های طلا از معدن تا انبار و در نهایت مصرف برای تولید جواهرات را ثبت و ردیابی می کند.

به گزارش طلانیوز به نقل از شورای جهانی طلا ، سامانه جامع تجارت شمش طلا the Gold Bar Integrity (GBI)  به گسترش اکوسیستم طلای مورد اعتماد و ایجاد یک زنجیره تامین طلای شفاف تر و قابل اعتمادتر کمک میکند.

انجمن بازار شمش لندن (LBMA) و شورای جهانی طلا (WGC) برای توسعه و پیاده سازی یک سیستم بین المللی برای یکپارچگی شمش طلا ، زنجیره نگهداری و منشأ با یکدیگر همکاری را آغاز کرده اند. این امر به مصرف‌کنندگان، سرمایه‌گذاران و فعالان بازار کمک می‌کند تا اعتماد کنند که طلای آنها اصیل است و به‌طور مسئولانه و پایدار تامین شده است.

 

هدف از سامانه جامع معاملات شمش طلا چیست؟

هدف از این طرح ، تشویق همه شرکت‌کنندگان اصلی در صنعت طلا به پذیرش این فناوری در اکوسیستم جهانی است، به طوری که تمام شمش‌های طلا در کل مسیر عرضه از معدن تا انبار و در نهایت تولید کنندگان جواهرات ، ثبت و ردیابی شوند. این سامانه به طور موثر زنجیره تامین جهانی شمش های طلا را دیجیتالی می کند.

 سامانه یکپارچه شمش طلا از همسویی بیشتر صنعت برای اطمینان از رشد آینده بازار بین المللی طلا پشتیبانی می کند. این سامانه یک گام مهم در تقویت اعتماد در زنجیره تامین طلا از طریق افزایش تعهد به شفافیت است.

این سامانه در حال ایجاد یک اکوسیستم دیجیتالی است که شفافیت بیشتری را در مورد منبع طلا و نحوه تولید آن ایجاد می کند.

 

امنیت اطلاعات در سامانه جامع شمش طلا چقدر است؟

این داده ها به صورت عمومی فاش نمی شود. این داده‌ها، از جمله وزن طلای انتقال‌یافته و خلوص و عیار طلا ، از نظر تجاری حساس هستند و می‌توانند خطر امنیتی ایجاد کنند. به همین دلیل این اطلاعات به صورت عمومی منتشر نمی شوند.

با این حال، این اطلاعات برای سازمان‌های مورد اعتماد - از جمله دولت‌ها و مراجع مستقل بازار فلزات گرانبها همچون بازار شمش لندن (LBMA) ، در دسترس خواهد بود. دولت‌های کشورهای تولیدکننده می‌توانند از این اطلاعات برای تأیید میزان تولید طلا در معادن استفاده کنند ، همچنین دولت‌های کشورهایی که طلا در آن‌ها پالایش می‌شود، سیستم بهتری برای نظارت بر واردات و صادرات خواهند داشت که باز هم برای اطمینان از پرداخت صحیح مالیات‌ها و حمایت از نظارت پولی مناسب اهمیت دارد.

 

فوائد استفاده از سامانه شفافیت معاملات شمش طلا

هنگامی که تمام طلاهای حاصل از عملیات "مشروع" در پلتفرم GBI گنجانده شود، در زمانی که طلای "غیرقانونی" وارد بازار شود، آشکارتر خواهد شد و به خوبی مشخص میشود که طلا برای تامین مالی فعالیت های غیرقانونی استفاده شده است. اگر تعداد زیادی از فعالان بازار به پلتفرم GBI بپیوندند، با گذشت زمان، به کاهش استفاده از طلا برای حمایت از فعالیت های مجرمانه کمک می‌کند.

بازار طلا زمانی بهترین کار میکند که طرفین بتوانند به یکدیگر اعتماد کنند و با حداقل اصطکاک در سیستم، آزادانه با یکدیگر تجارت کنید. به بیان ساده: شرکت A می تواند از شرکت B طلا بخرد با علم به اینکه طلایی که دریافت می کند وزن و خلوصی را دارد که ادعا می کند و اینکه طلا به طور مسئولانه تهیه شده است.

 

این پلتفرم همچنین در طول زمان، امکانات جدید طلای دیجیتالی شده، از جمله اشکال جدید وام دهی و وثیقه طلا را ایجاد میکند ، زیرا شفافیت ایجاد شده این اطمینان را می دهد که شمش طلا "مشروع" است. علاوه بر این، زمانی که به صورت دیجیتالی درآید، انعطاف پذیری بیشتری در نحوه استفاده از آن طلا وجود دارد.

 

سامانه جامع شمش طلا

 

چرای اعضای شورای جهانی طلا از این سامانه استقبال کرده اند؟

اعضای شورای جهانی طلا متعهد شده‌اند که داده‌های اصلی خود را در پلتفرم GBI قرار دهند، زیرا آنها مزایای بلندمدت این پلتفرم را برای صنعت به طور کلی درک می‌کنند . آنها به این باور رسیده اند که ایجاد اعتماد بیشتر به معاملات طلا و رشد اکوسیستم به نفع همه تولیدکنندگان خواهد بود.

ما قویاً بر این باوریم که سود جمعی در کل سیستم در نهایت همه تولیدکنندگان و پالایشگاه‌های مسئول و همچنین شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات خزانه‌داری و حمل و نقل را به سمت پذیرش پلت فرم GBI سوق خواهد داد. به زبان ساده، اکوسیستم طلا به طور فزاینده‌ای طلا را در پلتفرم GBI به شیوه‌ای کارآمد و بدون اصطکاک «پذیرش» می‌کند و اگر طلا بر روی پلتفرم نباشد، معامله دشوارتر می‌شود. این امر از افزایش استانداردها برای همه مشاغل مسئول پشتیبانی می کند و هر چه بیشتر شرکت های نامطلوب را به حاشیه سوق می دهد.

این تغییر رویکرد از "شرکت من مسئولانه عمل می کند" به "کل زنجیره تامین من مسئولانه عمل می کند" در حال افزایش است و منادی تحول مثبتی در نحوه عملکرد بازار طلا خواهد بود و درنهایت منجر به این می شود که مشتریان و سرمایه گذاران بیشتری تصمیم بگیرند که به طلا و بازار طلا اعتماد دارند.

البته کارهای بسیار بیشتری برای انجام دادن وجود دارد و ما فقط در مراحل اولیه این سفر هستیم. اما رشد اکوسیستم قابل اعتماد در چشم انداز ما قرار دارد.

 

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه