// کد مطلب: ۱۶۹۶۵۳

بانک توسعه تعاون

بانک توسعه تعاون؛ چابک در عملیات اعتباری و تامین مالی

بانک توسعه تعاون؛ چابک در عملیات اعتباری و تامین مالی
لینک کوتاه کپی شد

در تقویم کشورمان ۱۳ شهریورماه به عنوان روز تعاون نامگذاری شده و از همین رو سال هاست که به این مناسبت هفته تعاون پاس داشته می شود.

امسال هفته تعاون با آغاز به کار دولت چهاردهم، همزمان شده است و همین موضوع، این مناسبت را خاص تر می کند.

  بدون شک بخش تعاون، نقش غیرقابل انکاری در توسعه اقتصادی کشور دارد و اصولا تصور کشوری توسعه یافته بدون توجه به رشد اقتصادی غیرممکن است. از همین رو نقش مهم تعاون در فرآیند توسعه جوامع نیز باید معطوف به توسعه اقتصادی آن جوامع باشد.

در دنیای امروز، تعاونی ها نقش حیاتی در ارتقای توسعه پایدار، توانمندسازی جوامع و تقویت تاب آوری اقتصادی دارند.

بانک توسعه تعاون با درک عمیق نسبت به اهمیت بخش تعاون و وظیفه ذاتی خود، اقدامات شاخصی را در این حوزه انجام داده است؛ به طوری که می توان عملیات اعتباری و تامین مالی از طریق ابزارهای نوین را مزیت مهم رقابتی این بانک توسعه ای قلمداد کرد.

نیمه مردادماه  مجمع سالیانه بانک توسعه تعاون  با عملکرد شایسته مجموعه به نحو مطلوب برگزار شد؛ مجمعی که نشان می داد این بانک طی ۱۵ سال فعالیت و تجربه ۲۰ سال فعالیت در قالب صندوق تعاون کشور، خدمات ارزنده ای را به فعالان اقتصاد و تعاونی  ارائه داده است.

نگاهی به عملکرد بانک توسعه تعاون نشان می دهد که طی دو سال اخیر ۵۰ درصد عملکرد بانک از ابتدای فعالیت تاکنون، در دو حوزه منابع و مصارف به تحقق درآمده است، همچنین ۶۴ درصد مجموع عملکرد بانک در حوزه مصارف و منابع طی ادوار در ۳ سال فعالیت دولت سیزدهم محقق شده است. آمار عملکردی رو به رشد در سطح شبکه بانکی که به گفته مدیران این بانک، بسیار ارزشمند و کم‌‌‌نظیر بوده است.

عملکرد بالا در حوزه ابزارهای نوین مالی

عملکرد بانک توسعه تعاون در حوزه ابزارهای نوین  مالی هم قابل توجه بوده است؛ به طوری که سهم عملکردی بانک در موضوع روش‌های نوین تامین مالی و ابزارهای نوین حتی از سهم بانک در بازار پولی و بانکی کشور به لحاظ منابع و مصارف نیز بالاتر است.

این عملکرد مناسب نشان دهنده بهره‌‌‌وری بالای بانک در انجام عملیات مرتبط با ابزارهای نوین است. عملکرد بانک توسعه تعاون در حوزه فناوری به ویژه در مقایسه با ۲ سال گذشته، رو به رشد بوده که محصولات فناورانه بانک به ویژه «بانکواره» گویای این واقعیت است.

در واقع پیشرفت‌‌‌های فناورانه به عنوان ضرورت اجتناب‌‌‌ناپذیر و همچنین مزیت رقابتی این بانک برای تحقق چشم‌‌‌انداز، ماموریت، فعالیت‌‌‌ها، راهبردها و تحقق سند استراتژیک بانک محسوب می‌شود.

سوددهی ۳۱۷ شعبه بانک توسعه تعاون

طی سال های گذشته، سودآوری همواره دغدغه اصلی این بانک بوده و طبق گفته مدیران این بانک، در دو دوره اخیر علاوه بر ایفای نقش موثر توسعه ای، دستاوردهای خوبی در حوزه سودآوری حاصل کرده است. در دوره مدیریت جدید بانک توسعه تعاون زیان انباشته بانک پوشش داده شد و بانک وارد سودد دهی مستمرشده است . آمارها بیانگر آن است که در حال حاضر ۳۱۷ شعبه بانک توسعه تعاون به مرحله سوددهی رسیده‌‌‌اند و ۵۰ درصد استان‌‌‌ها نیز سودده هستند و برنامه مدیران این مجموعه بر این مبنا قرار گرفته که در آینده نزدیک تمام شعب بانک سودده شوند.

البته قاعدتا رویکرد این بانک در سطح کشور، توسعه‌‌‌ای و مبتنی بر حمایت است و از همین رو در مناطق کمتر برخوردار به صورت فیزیکی و حضوری شعبه دارد. این در حالی است که تمرکز اصلی نقدینگی در اقتصاد کشور در پایتخت و شهرهای بزرگ است و بانک با حضور در مناطق کمتر توسعه‌یافته به‌‌‌رغم توجیه پایین مالی، موجبات اثربخشی و حمایت موثر از تعاونی‌‌‌ها و کارآفرینان و ایجاد اشتغال را فراهم کرده است.

در سال ۱۴۰۲ ناترازی بانکی توسعه تعاون به صفر رسید.

بانک توسعه تعاون دارای چندین شرکت تابعه دارای مجوز است که این شرکت ها علاوه بر تکمیل زنجیره ارزش می توانند در ایجاد تراز مثبت بانک نیز راهگشا باشند.

ارتقای یک درصدی سهم بانک توسعه تعاون در شبکه بانکی، موضوع دیگری است که باید مورد اشاره قرار داد. در حالی شاهد برنامه ریزی برای دستیابی به  سهم  بانک توسعه تعاون از یک درصد به ۲ درصددر شبکه بانکی  هستیم که این بانک در همین سهم پایین نیز، اثربخشی بالایی داشته و منشأ خیر و اثر مثبت برای توسعه مناطق مختلف کشور بوده است.

پرداخت ۳۵ همت تسهیلات بانکی در ۵ ماه

نگاهی به آمار نشان می دهد که بانک توسعه تعاون در پرداخت تسهیلات بسیار چابک و موثر عمل کرده است. میزان تسهیلات پرداختی این بانک در سال گذشته از ۴۲۰ هزار میلیارد ریال فراتر رفت. در سال جاری نیز از فروردین ماه تا مردادماه، ۳۵ همت تسهیلات توسط بانک توسعه تعاون پرداخت شد که به این ترتیب می توان گفت این بانک به لحاظ پرداخت تسهیلات از برنامه

جلوتر است.

افزایش ۹۱ درصدی حجم عملیات ارزی در ۴ ماه

افزایش ۹۱ درصدی حجم عملیات ارزی بانک توسعه تعاون در ۴ ماه ابتدای امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، از دیگر اقدامات شاخص بانک توسعه تعاون به شمار می آید. این میزان عملیات ارزی ۲۷۶ میلیارد ریال سوددهی برای بانک به دنبال داشته است. بر اساس برنامه تکلیفی عملیات ارزی، بانک توسعه تعاون در سال جاری باید یک هزار میلیارد ریال سود را به ثبت برساند که با توجه به روند جاری، این موضوع دور از دسترس نیست.

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه