// کد مطلب: ۱۷۰۶۵۷

در سومین همایش دفاتر استانی شرکت پرداخت الکترونیک سپهر مطرح شد:

افزایش ۲۴ درصدی سهم بازار تراکنش‌های بانک صادرات/ بانک صادرات به دنبال پیاده سازی تفکر مدرن بانکداری است

افزایش 24 درصدی سهم بازار تراکنش‌های بانک صادرات/ بانک صادرات به دنبال پیاده سازی تفکر مدرن بانکداری است
لینک کوتاه کپی شد

سومین همایش دفاتر استانی شرکت پرداخت الکترونیک سپهر با حضور مدیرعامل بانک صادرات، چهارم مهرماه در هتل فردوسی تهران برگزار شد.

به گزارش طلانیوز از سیمای بانکداری، در این همایش تعدادی از مدیران دفاتر استانی شرکت پرداخت الکترونیک سپهر به بیان مسایل و مشکلات مربوط به مجموعه خود پرداختند. 

همچنین در سومین همایش دفاتر استانی شرکت پرداخت الکترونیک سپهر، دکتر محسن سیفی، مدیرعامل بانک صادرات ایران و دکتر حمزه آقابابایی، مدیرعامل پرداخت الکترونیک سپهر به ایراد سخن پرداختند. 

مدیرعامل بانک صادرات ایران در این همایش اظهار داشت: در گزارش های مستمری که از حوزه سرمایه‌گذاری و یا فناوری اطلاعات دریافت می کنیم، یکی از شرکت هایی که در طول 2 تا 3 سال حضور بنده در کسوت هیات مدیره و مدیرعاملی بانک صادرات، از گزارش‌های درست، دقیق و رو به رشد و تعالی برخوردار بوده، مجموعه پرداخت الکترونیک سپهر است. قاعدتا این اتفاق در سایه یک تدبیر درست از سمت هیات مدیره، مدیرعامل و همدلی در شبکه اجرایی این شرکت رخ داده است. 

دکتر محسن سیفی ضمن تشکر از اتفاقات خوبی که در شرکت پرداخت الکترونیک سپهر رخ داده است، گفت: ولی بنده به لحاظ ذاتی و شخصیتی در حوزه اداری، تعالی و پیشرفت فرد قانعی نیستم و از همین رو توقع ما بیشتر از این است و باید شأن و سهم بازار شرکت پرداخت الکترونیک سپهر مانند بانک صادرات باشد. هر چند ما به سهم بانک صادرات هم در شرایط بانکی قانع نیستیم و توقع ما از بانک صادرات بسیار بیشتر است و به همین نسبت انتظار ما از پرداخت الکترونیک سپهر هم به همین صورت است. 

وی در ادامه افزود: زمانی که ادعا می‌کنیم بانک صادرات ایران جزو سه تا چهار بانک اول باشد،  قاعدتاpsp  هم باید چنین رتبه ای داشته باشد. البته این حرکت آغاز شده است و با سرعت بسیار  خوبی هم پیش می‌رود.

 دکتر سیفی، موفقیت مدیریت و تیم شرکت خدمات الکترونیک سپهر را مرهون حوزه پشتیبانی،  بازاریابی و ارایه سرویس به مشتریان دانست و خطاب به مدیران استانی اظهار داشت: شما در بدنه اجرایی و تیم زیر مجموعه‌ خود در هر استانی، این اتفاق خوب را رقم زدید و از همین رو قدردان  خود و نیروهایی که برای شما کار می‌کنند و مدیرانی که این فضا را برای شما فراهم می‌کنند، باشید. تمام تلاش ما به عنوان سهامدار این است که آنچه از دستمان برمی‌آید را انجام دهیم. 

مدیرعامل بانک صادرات با تاکید بر اینکه فلسفه این بانک تغییر تفکر بانکداری سنتی به بانکداری مدرن است، اذعان داشت: از همان روز اول، تمرکز اصلی ما بر این تغییر بود؛ هرچند که اصلاحات ساختاری مالی و پولی و رفع ناترازی‌ها نیز از اولویت‌های ما بوده است. ما در بانک صادرات، رابطه بانک و مشتری را به شکل جدیدی تعریف کرده‌ایم و ما و شرکای تجاری باید این تحلیل را داشته باشیم که اکنون یک بانک مدرن هستیم. 

نگاه مشتری به بانک صادرات باید تغییر کند

سیفی با اشاره به اینکه بانک صادرات ۷۳ سال ریشه در سنت دارد، گفت: طبق شاخص‌های بانک مرکزی، بانک صادرات همواره جزو بانک‌های اصلی و مورد اعتماد مردم بوده و اکنون نیز همین‌گونه است. با این حال، نباید نگاه مشتری به ما همچنان به‌عنوان یک بانک سنتی، پیر و خسته باقی بماند و این نگاه باید تغییر کند. 

وی با تاکید بر اینکه چاره ای به جز تغییر این نگاه وجود ندارد، تصریح کرد: مدل بانکداری در دنیا تغییر کرده است و دیگر مانند گذشته نیست. در گذشته، رییس شعبه تعیین می‌کرد که به چه کسی تسهیلات داده شود و چه شرایطی برای ضامن‌ها تعیین شود اما این مدل بانکداری دیگر کارساز نیست. در واقع روسای شعب ژنرال‌هایی بودند که خودشان تصمیم می‌گرفتند اما امروز این مدل تمام شده است.

سیفی با بیان اینکه در برابر مدرن‌سازی، مقاومت‌های زیادی در بانک‌های بزرگ وجود دارد، گفت:  مشتریان از ما انتظار دارند که خدمات مدرن‌تری ارایه کنیم و دیگر مشتریان نمی‌پذیرند که برای افتتاح حساب به شعبه مراجعه کنند؛ از همین رو باید پلتفرم‌های مناسب فراهم کنیم. در واقع اگر تفکر مدرن نداشته باشیم، شعب ما در فروش محصولات و حرکت به سمت مدرن شدن همکاری نخواهند کرد. بنابراین، چاره‌ای جز حرکت به سمت مدرن‌سازی نداریم و باید این تفکر را در شبکه بانکی خود ایجاد کنیم.

این مقام مسئول در ادامه اضافه کرد: گام اول ما این است که تفکر مدرن بانکداری را در شبکه خود پیاده کنیم. گام دوم نیز این است که کسب‌وکار، بیزینس بانکداری و حوزه پرداخت الکترونیک در دنیا تغییرات بسیاری کرده است و کسب‌وکار و بیزینس بانک‌ها دیگر مانند گذشته نیست و بنابراین باید این تغییرات را بپذیریم.

سیفی با بیان اینکه بانک‌ها دیگر در خرده‌فروشی رقابت نمی‌کنند و نقش آنها در این حوزه کوچک شده است، اظهار داشت: امروز شرکت‌های بزرگ فناوری اطلاعات با یکدیگر در عرصه بانکداری خرده‌فروشی رقابت می‌کنند؛ یعنی دیگر رقیب ما بانک همجوار یا نزدیک‌ترین شعبه بانک نیست، بلکه پلتفرم‌هایی هستند که خدمات بانکی خرد ارایه می‌دهند.

وی با اشاره به ایجاد پلتفرم های مختلف که اقدام به ارایه تسهیلات، خدمات بیمه و سایر خدمات می کنند، گفت: با وجود این پلتفرم ها، به تدریج رقابت در شبکه بانکی، به‌ویژه در تسهیلات و تامین مالی، از دست بانک‌ها خارج خواهد شد. در ۵ سال آینده خواهیم دید که حتی در حوزه پرداخت الکترونیک هم تغییرات بسیاری رخ خواهد داد.

مدیرعامل بانک صادرات ایران با بیان اینکه زمانی، شبکه کارتی و تراکنش‌های مبتنی بر کارت شکل گرفت، خطاب به حاضران اظهار داشت: اما هم اکنون کارت‌ها در حال حذف شدن هستند و نظام پرداخت دنیا در حال تغییر است؛ بنابراین اگر شما همچنان بر رفتارهای سنتی خود تمرکز کنید، از بازار عقب خواهید افتاد. شما در حال حاضر بر آی‌پی‌جی و دستگاه‌های پوز تمرکز دارید، اما این‌ها نباید تمرکز شما در آینده باشند.

سیفی با یادآوری این موضوع که در پلتفرم «سپینو»، کارت‌ها در حال حذف شدن هستند و پرداخت‌ها به‌صورت حساب به حساب مستقیم انجام می‌شوند، عنوان کرد: QR Code ها در حال جایگزینی هستند  و خریدار روی فاکتور خود QR Code ایجاد می‌کند و فروشنده با اسکن آن، مبلغ را از حساب صادرات خریدار به حساب صادرات فروشنده منتقل می‌کند. بنابراین باید نگاه جدی به نقش خود در آینده داشته باشید و مدیرعامل، هیات مدیره و معاونت طرح و برنامه شرکت پرداخت الکترونیک سپهر، تمرکز بیشتری روی آینده‌پژوهی و نظام پرداخت در سال‌های آتی داشته باشد. 

وی با اشاره به اینکه در دهه گذشته، یک غافلگیری موجب عقب ماندن بانک صادرات در حوزه فناوری اطلاعات از رقبا شد، گفت: اکنون نه‌تنها باید تلاش زیادی کنیم تا عقب‌ماندگی آن دهه را جبران کنیم، بلکه باید تلاش کنیم که در سال‌های آینده از رقبا پیشی بگیریم. 

سیفی در ادامه سودآور بودن سپهر را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: با این حال، این سودآوری باید در راستای منافع بانک صادرات باشد و این موضوع که به‌قیمت سودآور کردن شرکت، منافع بانک به خطر بیافتد، پذیرفته نیست که خوشبختانه مدیریت شرکت پرداخت الکترونیک سپهر در همین مسیر درست حرکت می کند و انتظار داریم که این روند ادامه پیدا کند و حتی بهبود بیابد و سرویس‌هایی که از سوی این شرکت به بانک صادرات ارایه می‌شود، به بهترین نحو محقق شود.

سپهر به سمت توسعه بازار بانک صادرات حرکت کند

وی بخشی از موفقیت‌های شرکت پرداخت الکترونیک سپهر را حاصل بازاریابی و تلاش‌های مجموعه بانک صادرات دانست و خطاب به حاضران گفت: توقع ما این است که شما در حوزه فعالیت خودتان نه‌تنها برای شرکت پرداخت الکترونیک سپهر بازاریابی و تلاش کنید، بلکه در کنار آن به سمت توسعه بازار بانک صادرات نیز حرکت کنید. بانک صادرات در جاهایی که لازم بوده دست شما را گرفته و به سودآوری شما کمک کرده است، اما در برخی موارد ممکن است من یا همکارانم نتوانیم به آن بازارها دسترسی پیدا کنیم. البته شما بازاریابانی در تمامی استان‌ها و شهرستان‌ها دارید و دغدغه اصلی شرکت شما باید خدمت به مجموعه بانک صادرات باشد. شما در خط مقدم مواجهه با مشتریان هستید و این نکته بسیار حائز اهمیت است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در یک سال گذشته بانک صادرات ۲۷۰ هزار میلیارد تومان منابع جذب کرده است، اذعان داشت: این رقم، بی‌سابقه و یک رکورد تاریخی در شبکه بانکی کشور محسوب می شود و دلیل این موفقیت آن است که ما در هر دو حوزه بانکداری خرد و بانکداری جامع وقت گذاشته‌ایم و تلاش کرده‌ایم.

سیفی با اشاره به اینکه در این میان یک نقطه مغفول مانده است، گفت: ما در حال پیشروی در بانکداری خرد از طریق طرح سپاس و طرح‌های دیگر هستیم و همچنین در حوزه بانکداری شرکتی نیز تلاش‌های خوبی انجام داده‌ایم، اما در بخش بانکداری تجاری و کسب‌وکارهای صنفی عقب مانده‌ایم و متأسفانه بانک صادرات نتوانسته در طبقه اصناف، کسب‌وکارهای متوسط و بازار به موفقیت برسد. 

مدیرعامل بانک صادرات ایران خاطرنشان کرد: لذا از شرکت پرداخت الکترونیک سپهر به عنوان شبکه‌ای که مستقیما با این طبقه از مشتریان در تماس است، درخواست دارم که در این حوزه برای بانک صادرات بازاریابی کند و کمک کند تا این شکاف پر شود. به عنوان سهامدار بانک صادرات و به عنوان کسی که نگاهش تغییر تفکر است، این موضوع در بانک صادرات، نوعی  جراحی محسوب می‌شود. 

سیفی در ادامه افزود: اگر بخواهیم یک جراحی بزرگ انجام دهیم و یک تفکر را عوض کنیم، مدل کسب و کار را هم باید تغییر دهیم و بخشی از آن به شرکت پرداخت الکترونیک سپهر برمی‌گردد.

 وی با تاکید بر اینکه این جراحی حتما باید در محیط و با ابزار درست صورت بگیرد، خطاب به حاضران اظهار داشت: یکی از ابزارهایی که ما در این مسیر تحولی با آن سر و کار داریم، شما هستید و سرویس‌هایی که برای حرکت پرقدرت‌تر در این مسیر نیاز دارید و کمک به بانک صادرات در مسیر تحول را ما در اختیار شما قرار می‌دهیم؛ از افزایش سرمایه تا سایر سرویس‌های مشترک و مشارکتی. 

مدیرعامل بانک صادرات ایران، نکته دیگر را مواجهه مدیران دفاتر استانی و همکاران آنها با مشتریان دانست و اظهار داشت: مردم، شما را بخشی از بانک صادرات می‌دانند و یکی از اتفاقاتی که بسیار مورد تاکید بنده قرار دارد، تکریم مشتری است.

سهم بازار سپهر از مبلغ تراکنش‌ها به ۵.۷۸ درصد رسید 

در بخش دیگری از این همایش، دکتر حمزه آقابابایی، مدیرعامل پرداخت الکترونیک سپهر در سخنانی گفت: سومین همایش دفاتر استانی این شرکت، پس از انتقال سهام به بانک صادرات برگزار می‌شود. اولین دوره این همایش در سال ۹۸ و دومین دوره در سال ۱۴۰۰ برگزار شد و این سومین دوره است که همکاران ما در ۳۶ دفتر استانی و 4 باجه حضور دارند. 

وی در ادامه افزود: در دو سال اخیر، شرکت پرداخت الکترونیک سپهر با حمایت مدیرعامل، اعضای محترم هیات مدیره و هیات عامل و همچنین سایر تصمیم‌گیران بانک صادرات توانسته دستاوردهای مهمی را در شاخص‌های سهم بازار، شاخص‌های مالی و عملیاتی به ثبت برساند. این موفقیت‌ها باعث افتخار بنده و همکارانم است و نشان از این دارد که توانسته‌ایم به اعتماد بانک صادرات پاسخ دهیم.

دکتر آقابابایی با بیان اینکه یک داشبورد از عملکرد این شرکت تهیه شده که نشان‌دهنده رشد ۱۵۸ درصدی تعداد افراد فرا سیستمی از سال ۱۴۰۱ تاکنون است، گفت: همچنین، سهم بازار شرکت از مبلغ تراکنش‌ها در مرداد ۱۴۰۳ به ۵.۷۸ درصد رسیده و ما رتبه سوم را در این زمینه کسب کرده‌ایم. علاوه بر این شاخص اثربخشی مبلغی کارتخوان‌های فعال سیستمی رشد ۷۴۶ درصدی داشته است. 

وی با اشاره به اینکه در خرداد ۱۴۰۱ سهم این شرکت از بازار بانک صادرات ۱۸ درصد بود که هم اکنون به ۴۲ درصد افزایش یافته است، گفت: تعداد کل تراکنش‌های شرکت به ۱۳۴ میلیون و ۹۰۰ هزار عدد رسیده و سهم تعدادی تراکنش ما ۳ درصد است.

مدیرعامل پرداخت الکترونیک سپهر رسالت اصلی این شرکت را تمرکز بر مبلغ تراکنش‌ها دانست و تصریح کرد: در این راستا، شرکت پرداخت الکترونیک سپهر بیشترین نرخ رشد را در صنعت پرداخت در سال گذشته داشته است. توزیع تعداد دستگاه‌های کارتخوان به این صورت است که نزدیک به ۳۰۰ هزار دستگاه مالکی و حدود ۲۳۰ هزار دستگاه غیرمالکی داریم. اثربخشی دستگاه‌های مالکی به ۱.۴۷ رسیده که رکورد محسوب می‌شود و میانگین اثربخشی کلی نیز ۹۳ صدم ثبت شده است.

آقابابایی در ادامه اضافه کرد: سهم ابزارهای پذیرش شرکت پاس به این صورت است که ۷۴.۵ درصد آن در حوزه دستگاه‌های پوز و ۲۵.۵ درصد در حوزه IPG است که این عملکرد شرکت از خرداد ۱۴۰۱ تا مرداد ۱۴۰۳ است. در شاخص مبلغ تراکنش که به واحد همت محاسبه شده، رکورد ۹۸ همت را در اسفند سال گذشته ثبت کردیم و اگر تنها ۲۰۰ میلیارد تومان بیشتر تراکنش می‌داشتیم، به رتبه ششم هم دست می‌یافتیم.

وی با اشاره به اینکه عملکرد سهم بازار از مبلغ کل تراکنش‌ها از ۳.۲ درصد به ۵.۸ درصد در مرداد ۱۴۰۳ رسیده است، بیان کرد: هرچند در اسفند ۱۴۰۲ این رقم به ۷.۱۰ درصد هم رسید. همچنین، در شاخص مبلغ تراکنش کارتخوان از ۲۱ همت در خرداد ۱۴۰۱ به ۲۷ همت در مرداد ۱۴۰۳ رسیدیم و در بین ۱۲ شرکت پرداخت، بیشترین نرخ رشد را داشتیم که این شاخص در مرداد ۱۴۰۳ به ۵.۵ درصد رسید.

این مقام مسئول با بیان اینکه شاخص مبلغ تراکنش‌های اینترنتی سپهر تا نزدیک به ۴ برابر افزایش یافته و این رشد از خرداد تا مرداد مشاهده شده است، گفت: همچنین، نوسانات شاخص سهم بازار مبلغ تراکنش‌ها ناشی از افت کلی تراکنش‌های صنعت بود که ما نیز تا حدودی از آن متاثر شدیم. همچنین در زمینه نصب پایانه‌های مالکیتی، در فروردین ۱۴۰۲ از 3 هزار پایانه شروع کردیم و در آبان و اسفند ماه سال گذشته به پیک ۲۱ هزار تا ۲۳ هزار پایانه رسیدیم. 

انجام ۹۸ درصد بازاریابی بانک صادرات توسط شرکت پاس 

آقابابایی با یادآوری این موضوع که بیش از ۹۸ درصد بازاریابی بانک صادرات را شرکت پاس انجام داده است، گفت: در مجموع، در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۷۵ هزار پایانه نصب کرده‌ایم که ۲۴ همت درآمد برای ما به همراه داشته که این عدد یکی از مهمترین تعهدات ما به بانک صادرات بوده است.

وی در ادامه افزود: در شاخص سودآوری، از سال ۱۴۰۰ که شرکت تنها ۱۰۷ میلیون تومان سود خالص محقق کرده بود، در سال مالی ۱۴۰۱ به ۱۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و در سال ۱۴۰۲ به ۵۸ میلیارد تومان سود خالص رسیدیم. در 6 ماهه منتهی به ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ نیز سود خالص شرکت به ۹۳ میلیارد تومان رسیده است.

 مدیرعامل پرداخت الکترونیک سپهر، تعهد این شرکت برای امسال را سود ۱۵۰ میلیارد تومانی، اعلام و عنوان کرد: طی ۷ ماهه اول سال این عدد محقق می شود و امیدواریم تا پایان سال مالی یعنی سی‌ام آذرماه، سود بالاتری را تقدیم بانک صادرات کنیم. در واقع این اعداد نشان‌دهنده عملکرد موفق شرکت در حوزه انضباط مالی، افزایش درآمدها و بهبود سبد خدمات ارائه شده است.

آقابابایی یکی از اتفاقات مهم در این دوره مدیریت را تعیین تکلیف ملک پردیس دانست و اظهار داشت: پس از طی فراز و نشیب‌های متعدد، این ملک به بانک صادرات بازگشت که ارزش آن حدود ۲۰۰ میلیارد تومان است و به عنوان یکی از دارایی‌های شرکت، امیدواریم بتوانیم از آن بهره‌برداری مناسبی داشته باشیم. در نمودار مقایسه‌ای، عملکرد درآمد و سودآوری شرکت در شاخص‌های درآمدی، سود خالص، سود عملیاتی و سود ناخالص از سال ۱۴۰۰ تا 6 ماهه منتهی به ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ رشد ۳.۸ برابری را نشان می‌دهد که این نسبت یکی از مهمترین معیارهای مقایسه‌ای بین ۵ شرکت بورسی است. 

وی خاطرنشان کرد: شرکت پاس در میان شرکت‌های بورسی از جمله پارسیان، ایران کیش، به پرداخت ملت و پرداخت پاسارگاد، بهترین حاشیه سود خالص را داشته است. ان‌شاءالله در سال جاری، این شرکت را به آی‌پی‌او خواهیم رساند و آن را به بازار سرمایه وارد خواهیم کرد.

آقابابایی اظهار داشت: در شاخص‌های رگولاتوری نیز، تا آبان ۱۴۰۲، شرکت ما در بولتن شاپرک رتبه اول را داشت و اکنون نیز امتیاز ما بالاتر از کف شاپرک است. تاکنون هیچگونه جریمه‌ای متوجه شرکت نبوده و این امر تاثیر مثبتی بر جریان نقدینگی  شرکت در سال‌های گذشته داشته و امسال نیز این روند ادامه یافته است.

مدیرعامل پرداخت الکترونیک سپهر با اشاره به اینکه ۸۴۹ نفر سرمایه انسانی شرکت با ترکیب ۸۲ درصد آقایان و ۱۸ درصد خانم‌ها مشغول به فعالیت هستند، گفت: این افراد با مدارک تحصیلی مختلف در ۳۶ دفتر و 4 باجه در استان‌های مختلف خدمت‌رسانی می‌کنند.

آقابابایی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: زمانی که مسئولیت شرکت پرداخت الکترونیک سپهر را پذیرفتم، تیمی که در اینجا حضور دارد با چالشی بزرگ روبرو بود. شرکت با بیلان عملیاتی تحویل داده شد و شرایط نابسامانی در حوزه رضایتمندی بانک وجود داشت اما با حداکثر توان و انرژی تلاش کردیم تا اعتماد بانک را جلب کنیم. 

وی یکی از دستاوردهای بزرگ این شرکت را افزایش 24 درصدی سهم بازار تراکنش‌های بانک صادرات و افزایش آن از ۱۸ درصد به ۴۲ درصد اعلام و عنوان کرد: امیدوارم مسیری که در شرکت پاس طی شده، به طور مستمر ادامه پیدا کند و ما همچنان از حمایت‌ها و مساعدت‌های مدیرعامل و دیگر اعضای تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز در بانک صادرات بهره‌مند شویم. 

مدیرعامل پرداخت الکترونیک سپهر در پایان گفت: امیدوارم شرکت پاس به زودی در جایگاه سه شرکت اول صنعت پرداخت کشور قرار بگیرد و این هدف دور از دسترس نیست.  

بر اساس این گزارش، در این همایش ویدئویی جذاب از عملکرد، اقدامات و تلاش های شرکت پرداخت الکترونیک سپهر پخش شد.

گفتنی است در پایان سومین همایش دفاتر استانی شرکت پرداخت الکترونیک سپهر، با حضور مدیرعامل و هیات مدیره بانک صادرات و مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سپهر از مدیران استانی برتر، تقدیر به عمل آمد.

 

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه