// کد مطلب: ۱۶۱۵۴۹

بیمه سلامت ایران

اگر همه فرایندهای بیمه، الکترونیک باشد، فساد کاهش پیدا می کند

اگر همه فرایندهای بیمه، الکترونیک باشد، فساد کاهش پیدا می کند
لینک کوتاه کپی شد

رییس هیات مدیره سازمان بیمه سلامت ایران گفت: سال‌ها پیش برخی از اقدامات نسخه الکترونیک را در یکی از بیمارستان‌ها می خواستیم پیاده کنیم، اما سیستم اجازه نداد که زودتر از زمانه حرکت کنیم و این در حالی بود خیلی از کشورها سالها قبل به این نتیجه رسیده بودند که اگر همه چیز الکترونیک باشد، فساد کاهش پیدا می‌کند.

رضا سعیدی در همایش کشوری معاونت بیمه و خدمات سلامت که در ستاد سازمان بیمه سلامت ایران برگزار شد، افزود: بیمه سلامت در دوران طلایی خود به سر می‌برد. من بیش از ۳۰ سال است در حوزه سلامت مشغول به کار هستم و مشکلات بیمه‌ها را کاملا تجربه کردم. خوشبختانه در این سال‌ها مشاهده می‌کنیم که رضایتمندی خوبی از بیمه سلامت اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: بیمه سلامت دو قسمت دارد یک جنبه آن صنعت بیمه است که مباحث اقتصادی و سود و زیان در آن مطرح است ولی بخش دیگر آن، حوزه سلامت است که نباید به آن نگاه کالای قابل خرید و فروش داشت و یک مساله حاکمیتی است و در قانون اساسی هم گفته شده که دولت و حاکمیت موظف به تامین سلامت رایگان برای مردم است و بیمه سلامت هم به عنوان جزیی از حاکمیت، به دنبال حفاظت از مردم در برابر هزینه‌های سلامت است و خوشبختانه در سالهای اخیر در این زمینه توانسته بسیار موفق عمل کند و خوش درخشیده است .

سعیدی بیان کرد: البته در کنار گسترش سطح پوشش خدمات، باید عمق خدمات سلامت نیز مورد توجه بیمه‌های پایه قرار بگیرد تا رضایتمندی بیشتری برای بیمه شدگان ایجاد شود.

رییس هیات مدیره سازمان بیمه سلامت افزود: یکی از مواردی که می‌تواند بهره وری سازمان را افزایش بدهد، الکترونیکی شدن خدمات است. سال‌ها پیش که نسخه الکترونیک وجود نداشت، ما در بیمارستانی که بودیم و مراجعات بسیار زیادی هم داشت می خواستیم این طرح را پیاده کردیم، اما سازمان‌های بیمه گر با این اقدام مخالفت کردند.

وی اظهار کرد: یکی از اقدامات مهم و شایسته تقدیر در دوره حاضر، شکل گیری معاونت پیشگیری در سازمان بیمه سلامت ایران است و امیدوارم روزی برسد که اکثریت افراد مراجعه کننده به مراکز درمانی برای معاینه عمومی و مشاوره مراجعه کنند و اصلا بیمار نباشند.

نظام سلامت باید توجه کند که پیشگیری، حلقه مفقوده نظام سلامت موجود است در حالیکه اعتقاد ما این است که پیشگیری مقدم بر درمان است و انسان سالم، محور فعالیت های نظام سلامت است در حالیکه برنامه های ما بر اساس انسان بیمار نوشته می شود و ما افراد را پس از بیمار شدن و دیابت و فشارخون و مشکلات قلبی مورد حمایت قرار می دهیم و بیشترین هزینه را برای خدمات تشخیصی و درمانی می کنیم و خدمات پیشگیرانه اندکی در سبد پوشش بیمه های پایه قرار دارند که امیدوارم این حمایت های پیشگیرانه افزایش یابند.

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه