// کد مطلب: ۱۶۴۴۶۰

بیمه سرمد

عبور از زیان و رسیدن به روزهای روشن

لینک کوتاه کپی شد

مروری بر عملکرد شرکت بیمه سرمد در سالی که گذشت.

به گزارش روابط عمومی بیمه سرمد و به نقل از باشگاه بیمه‌گران، عملکرد شرکت بیمه سرمد در سال ۱۴۰۲ مورد بررسی قرار گرفت.

اولین اتفاق و تصمیمی که مدیر عامل بیمه سرمد در همان روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۲ با آن روبه‌رو شد استقرار واحدهای فنی و ستادی این شرکت در خانه جدید بیمه سرمد بود.

اما مهم‌ترین خبری که در میانه سال ۱۴۰۲ کام سهام‌داران و سرمایه‌گذاران شرکت بیمه سرمد را شیرین نمود، انتشار خبر رسیدن به آستانه سوددهی و پایان دوران زیان در صورت‌های مالی شرکت بیمه سرمد بود. این شرکت، که سال۱۴۰۰را با مبلغی در حدود ۴۷۹۰ میلیارد ریال زیان به انتها رسانده بود، در سال ۱۴۰۱ به تحقق ۲۸۸ میلیارد ریال سود رسید. این اما پایان داستان نبود، چون روند سودسازی و تولید ثروت در شرکت بیمه سرمد به بخش‌های هیجان انگیز نزدیک شده و در ابتدای مهرماه سال‌ جاری با رشدی معادل ۳۵۶ درصد سود خالص نسبت به دوره مالی قبل مبلغ ۸۴۰ میلیارد ریال سود حاصل کرد. سود ناخالص نیز با ۸۷ درصد افزایش نسبت به دوره مالی قبل منجر به تحصیل ۳۱۹۰ میلیارد ریال سود گردید.

اما نکته جالب توجه این بود که شرکت بیمه سرمد در تولید حق بیمه در شش ماهه نخست امسال با ۷۱ درصد سود رکوردشکنی کرد و ۲۱ هزار میلیارد ریال تولید سود نمود.

عبور از وضعیت زیان‌دهی و رسیدن به آستانه سوددهی تنها رویداد قابل‌توجه شرکت بیمه سرمد در سال ‌جاری نبود؛ مرور عملکرد این شرکت در سال جاری نویدبخش روزهای روشن در سال پیش رو هم هست.

یکی از عوامل تأثیرگذار در موفقیت‌های شرکت بیمه سرمد و رسیدن به سود را باید در وهله نخست به تغییر رویکرد و نگاه عمیق و دقیق تیم مدیریتی جدید بیمه سرمد خصوصاً مدیر عامل شرکت در زمینه اصلاح وضعیت موجود منتسب نمود. به‌عنوان مثال، اصلاح سبد پورتفوی شرکت از جمله نتایج این تغییر رویکرد می‌باشد. در سبد پورتفوی این شرکت رشته ثالث ۱۹ درصد، رشته درمان ۴۳ درصد، رشته زندگی ۱۶ درصد و سایر رشته ها حدود ۲۲ درصد سهم داراست که این ترکیب به نسبت متوازن و متعادل ارزیابی می‌شود. البته، با توجه به بالا بودن ضریب ریسک در برخی رشته ها مثل درمان، اولویت نخست اصلاح و ترمیم سبد پورتفو معطوف به کاهش سهم رشته‌های با ریسک عملیاتی بالا و افزایش سهم رشته‌هایی مانند زندگی در سبد پورتفوی شرکت بیمه سرمد بوده است. نخستین نتیجه این اقدامات کاهش نسبت خسارت شرکت از ۶۵.۶ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۴۷.۳ درصد در سال جاری بوده است که حدود ۶ درصد کمتر از میانگین نسبت خسارت صنعت بیمه طبق اعلام بیمه مرکزی می‌باشد.

یکی دیگر از تصمیمات کلیدی شرکت بیمه سرمد در راستای افزایش سودآوری و رشد قیمت هر سهم این شرکت در بازار بورس و اوراق بهادار تهران، افزایش سرمایه شرکت از ۶۷۶۰ میلیارد ریال به ۱۰ هزار میلیارد ریال از محل وصول مطالبات و آورده نقدی بود که به تصویب مجمع عمومی و صاحبان سرمایه رسیده است. این میزان افزایش سرمایه تأثیر مستقیم بر افزایش ضریب نگهداری سهم اتکایی اختیاری داشته و امکان قبولی اتکایی بالاتر را فراهم می‌کند که درنهایت منجر به افزایش سودآوری شرکت خواهد شد.

مجمع عمومی بیمه سرمد در بهمن ماه، اساسنامه جدید شرکت مطابق نمونه ابلاغی بیمه مرکزی را به تصویب رساند که پیش‌بینی می‌شود این اساسنامه موجب چالاکی هرچه بیشتر شرکت در امور بیمه گری و افزایش رضایت‌مندی مشتریان شود.

علاوه بر اقدامات تحسین برانگیزی که در سال جاری در جهت اصلاح و تغییر رویکرد و نقشه راه شرکت بیمه سرمد با هدف سودسازی و خروج از زیان انجام گرفت، در بهمن ماه چندین طرح و محصول نوین بیمه‌ای نیز به اجرا درآمد که با توجه به استقبال مشتریان موجب افزایش سودآوری شرکت شده و پیش‌بینی می‌شود این روند در سال آینده نیز ادامه داشته باشد.

* طرح جامع بیمه اصناف و کسب‌وکارهای کوچک با هدف تأمین پوشش‌های بیمه‌ای مورد نیاز واحدهای کوچک صنفی غیرصنعتی، به‌ویژه فروشگاه‌های سطح شهر، با شعار فروشگاه به فروشگاه با بیمه سرمد اجرا گردید. این طرح مختص پوشش اصلی بیمه آتش‌سوزی بوده و واحدهای صنفی کوچک به‌ویژه فروشگاه‌ها را در مقابل خطر آتش‌سوزی و مخاطرات تبعی آن یعنی سیل، زلزله و سرقت تحت پوشش قرار می‌دهد.

* به مناسبت دهه فجر، جشنواره تخفیف‌های بیمه‌ای شرکت بیمه سرمد نیز برگزار شد که در این جشنواره در رشته‌های اصلی بیمه‌گری شامل خودرو، مسئولیت، آتش‌سوزی و باربری تخفیف‌های فوق‌العاده از ۲۵ تا ۷۸ درصد به مشتریان داده شد.

* طرح سرآمد: علاوه بر جشنواره تخفیف‌های فوق‌العاده، شرکت بیمه سرمد در دهه فجر از محصول جدید خود یعنی طرح بیمه مستمری و بازنشستگی رونمایی نمود.

همچنین باید از طرح تخفیف ۵۰ درصدی بیمه‌نامه بدنه کوتاه مدت خودرو ویژه زائرین اربعین نیز به عنوان یکی دیگر از محصولات ابتکاری شرکت بیمه سرمد نام برد.

یکی دیگر از ابتکارات شرکت بیمه سرمد راه‌اندازی میز خدمت شرکت بیمه سرمد در شعبه‌های بانک صادرات ایران در سراسر کشور بود که در جهت رفاه حال کارکنان بیمه‌شده و مشتریان بانک صادرات ایران به اجرا درآمده است. علاوه‌بر‌این، شرکت بیمه سرمد اقدام به افتتاح مجتمع تخصصی بانک و بیمه سرمد با هدف افزایش رضایت‌مندی بیمه‌شدگان شاغل و بازنشسته بانک صادرات ایران نموده است.

اما شاید برای سهام‌داران شرکت بیمه سرمد خبر فوق‌العاده هیجان‌انگیز بازگشت شرکت بیمه سرمد به رتبه نخست توانگری مالی در سال ۱۴۰۲ بود که هرساله از طرف بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌شود. بر این اساس، ضریب توانگری مالی شرکت بیمه سرمد در سال جاری ۱۰۷ درصد اعلام شده که نشان از توان مالی بالای این شرکت در ایفای تعهدات خود در قبال بیمه‌گزاران می‌باشد.

در حوزه گسترش فضای فیزیکی مناسب و افزایش ضریب نفوذ بیمه در سراسر کشور، علاوه بر افتتاح ساختمان مرکزی جدید شرکت در تهران، دفاتر و نمایندگی های مرکزی شرکت بیمه سرمد در استان ‌های بوشهر، اصفهان و مازندران نیز افتتاح شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفتند.

این گزارش بدون یادآوری حضور فعال شرکت بیمه سرمد در رویدادهای مختلف بیمه‌ای و مسئولیت اجتماعی گزارشی ناقص تلقی می‌شود. در سالی که شرکت بیمه سرمد در رویدادهای زیر حضور فعال داشته است:

*نخستین رویداد تأمین مالی نوآوری و فناوری

* پنجمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت پخش ایران

* دهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی (کیش اینوکس ۲۰۲۳)

* نخستین نمایشگاه و همایش ایران پتروکم در جزیره کیش به همراه بانک صادرات ایران

* نخستین نمایشگاه معرفی خدمات و کسب‌وکار استان سمنان

* برگزاری دوره آموزشی اینترنت اشیا و کاربرد آن در صنعت بیمه

* و در نهایت برگزاری سمینار توانمندسازی نمایندگان شرکت بیمه سرمد

صدالبته این‌ها بخشی از تلاش‌های شرکت بیمه سرمد در عرصه بیمه‌گری و مسئولیت اجتماعی می‌باشد که‌ با هدف تمرکز نیروی انسانی، ارائه خدمات بهتر به بیمه‌گزاران و مدیریت هزینه‌های شرکت بود.

 

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه