// کد مطلب: ۱۶۷۶۹۷

سازمان بیمه تامین اجتماعی

بیمه کارگران ساختمانی و فصلی ؛ راهنمای بازنشستگی، پوشش‌ها و قوانین ۱۴۰۳

بیمه کارگران ساختمانی و فصلی ؛ راهنمای بازنشستگی، پوشش‌ها و قوانین ۱۴۰۳
لینک کوتاه کپی شد

بیمه کارگران ساختمانی برای جلوگیری از آسیب‌‌های ناشی از خطرات کار در عملیات‌های ساخت‌وساز تعیین شده است. این نوع بیمه کارگری شامل کارگرانی می‌شود که به‌شکل مستقیم در فرایند ساخت، تعمیر یا تخریب یک ساختمان مشغول به کار هستند. مهم‌ترین پوشش‌های بیمه کارگران ساختمانی مربوط‌به پرداخت هزینه حوادث کاری و بازنشستگی می‌شود. در ادامه شرایط درخواست بیمه کارگران ساختمانی، نرخ حق بیمه، شرایط بازنشستگی و پوشش‌های این نوع بیمه کارگری را به‌شکل کامل توضیح خواهیم داد. با مطالعه این مقاله درباره هر آنچه برای درخواست و دریافت بیمه کارگران ساختمانی نیاز دارید، مطلع خواهید شد.

بیمه کارگران ساختمانی چیست؟

سازمان بیمه تامین اجتماعی برای حمایت از کارگران ساختمان در برابر بروز خطرات و حوادث ناشی از کار، بیمه کارگران ساختمانی را تعیین کرده است. در واقع بیمه کارگران ساختمانی زیرمجموعه بیمه کارگری به شمار می‌رود. از طرفی چون این کارگران به‌عنوان کارگر فصلی محسوب می‌شوند ازاین‌رو درآمد ثابت و امنیت شغلی ندارند. به همین علت بیمه در نظر گرفته شده برای آن‌ها مستمری بازنشستگی را نیز دارد. به‌دلیل فصلی بودن کار این افراد، بیمه آن‌ها تحت عنوان بیمه کارگران فصلی نیز شناخته می‌شود.

بیمه کارگران فصلی و کارگران ساختمانی تامین اجتماعی

کدام کارگران مشمول بیمه کارگران ساختمانی می‌شوند؟

بیمه کارگران ساختمانی برای آن دسته از کارگرانی است که به‌طور‌مستقیم از ابتدا تا پایان مراحل توسعه ساختمان، تجدید بنا، تعمیرات اساسی یا تخریب ساختمان فعالیت مستمر دارند. سازمان تامین اجتماعی برای شفاف شدن این موضوع، لیست مشاغل مشمول بیمه کارگران ساختمانی را ارائه کرده است:

آرماتوربند

اسکلت‌ساز

لوله‌کش و نصاب وسایل بهداشتی

نقشه‌بردار

دروپنجره‌ساز پروفیل

بتن‌ساز و بتن‌ریز

بنای سفت‌کار

عایق‌کار رطوبتی و آسفالت‌کار ابنیه

گچ‌کار

سنگ‌کار

قالب‌بند و کفراژبند

لوله‌کش گاز خانگی و تجاری

نگهداری بتن

کاشی‌کار

برق‌کار ساختمان

نقاش ساختمان

این کارگران می‌توانند علاوه‌بر دریافت بیمه کارگران ساختمانی، برای پرداخت بخشی از هزینه‌های درمانی از مزایای بیمه تکمیلی نیز بهره‌مند شوند.

پوشش‌های بیمه کارگران ساختمانی

موارد تحت پوشش بیمه کارگران فصلی یا همان ساختمانی شامل مواردی می‌شود که در حین عملیات ساختمان‌سازی رخ داده است. به‌طور‌کلی پوشش‌های معرفی شده برای بیمه کارگران ساختمانی توسط سازمان تامین اجتماعی به این شرح هستند:

هزینه‌های مربوط به حوادث کاری و بیماری‌ها (تحویل پروتز و اروتز)

ازکارافتادگی (شامل پرداخت مستمری ازکارافتادگی کلی و جزئی ناشی از کار)

پرداخت مستمری بازنشستگی

فوت و پرداخت هزینه کفن‌ودفن

غرامت دستمزد (شامل ایام بیماری در صورت استراحت و شاغل نبودن به‌علت حوادث ناشی از کار-طبق مقررات تامین‌اجتماعی)

لازم به ذکر است، کارگران ساختمانی مشمول شرایط دریافت بیمه بیکاری نمی‌شوند؛ زیرا سازو‌کاری اجرایی بیمه کارگران فصلی تا حدودی نزدیک به بیمه خویش‌فرمایی است. ازاین‌رو کارگران ساختمانی به‌علت موقتی بودن شغلشان و نوسانات کاری و همچنین پرداخت مستقیم حق بیمه توسط خود کارگر امکان دریافت مزایای بیمه کارگری را ندارند.

فواید بیمه کارگران ساختمانی

نحوه ثبت‌نام و ثبت درخواست در سایت بیمه کارگران ساختمانی

کارگران ساختمانی برای ثبت درخواست بیمه باید در سامانه بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی (bimekar.mcls.gov.ir) ثبت‌نام کنند. فرایند ثبت‌نام کارگران در این سامانه به شرح زیر است:

پس از ورود به سامانه وارد بخش «بیمه کارگران ساختمانی» شوید.

سپس روی دکمه «متقاضیان ثبت نام در سامانه بیمه کارگران ساختمانی» کلیک کنید.

گام اول پس از وارد شدن به صفحه ثبت‌نام، ورود اطلاعات مربوط به کد ملی است.

در گام دوم باید مشخصات سرپرست خانوار (کارگر ساختمانی) را وارد کنید.

در گام سوم ارائه نیاز به وارد کردن آدرس و مرکز تماس را دارید.

در گام چهارم نشانی خانوار را به‌شکل کامل بنویسید.

در گام پنجم امکان بازبینی اطلاعات درج را خواهید داشت.

در نهایت در گام ششم حساب کاربری شما ایجاد خواهد شد.

پس از ثبت‌نام موفقیت‌آمیز در سایت، فرایند استحقاق سنجی متقاضیان از طریق استعلام و بازدید میدانی توسط کارشناسان بیمه تامین اجتماعی انجام می‌شود. در نهایت نتیجه استعلام به واجدین شرایط اطلاع‌رسانی خواهد شد. برای پذیرش درخواست بیمه، کارگران متقاضی باید مشمول شرایط خاصی باشند و با در اختیار داشتن مدارک مورد نیاز، اقدام به ثبت‌نام در این سامانه کنند. در ادامه شرایط و مدارک لازم برای ثبت‌نام بیمه کارگران ساختمانی را بیان خواهیم کرد.

سایت بیمه کارگران ساختمانی تامین اجتماعی

شرایط و مدارک لازم برای ثبت‌نام بیمه کارگران ساختمانی

سازمان تامین اجتماعی برای قبول درخواست کارگران ساختمانی شرایط و مدارکی را تعیین کرده است. کارگران با ارائه اثبات موارد زیر می‌توانند در سامانه بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی ثبت‌نام کنند:

مدارک موردنیاز شرایط بهره‌مندی

مدارک هویتی (کارت ملی و شناسنامه) اشتغال مستقیم در عملیات‌های ساخت‌وساز

کارت مهارت معتبر از سازمان فنی‌وحرفه‌ای عضو هیچ صنف دیگری نباشد

مالک وسایل نقلیه حمل‌و‌نقل عمومی و کار نباشد

کارت بهداشت که معرف حضور در واحدهای صنفی تحت نظارت وزارت بهداشت است را نداشته باشد

مشمول مقررات خاص از نظر بیمه و بازنشستگی نباشد

مشغول به فعالیت در سایر حوزه های تجاری، بازرگانی، خدماتی و صنعتی نباشد

طبق ماده ۱۲ قانون بیمه تامین اجتماعی کارگران ساختمانی، اگر برای سازمان تامین اجتماعی محرز شود که حادثه پیش آمده برای کارگر به‌علت رعایت نکردن اصول ایمنی مانند ایمنی کار در ارتفاع اتفاق افتاده است، هزینه‌های مربوطه را از کارفرما دریافت خواهد کرد.

نرخ حق بیمه کارگران ساختمانی

حق بیمه مربوط به کارگران ساختمانی از کارفرما و خود کارگر دریافت می‌شود. در آخرین اصلاحات، طبق بند الف ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی، سازمان تامین اجتماعی مکلف است ۷ درصد از حق بیمه را از خود کارگر دریافت کند (سهم کارگر). همچنین کارفرما ملزم به پرداخت ۲۵ درصد از مجموع عوارض صدور پروانه ساخت به‌عنوان حق بیمه است (سهم مالک).

کارگران ساختمانی پیمانکاری می‌توانند علاوه‌بر بیمه کارگران فصلی از بیمه تمام خطر پیمانکاران نیز استفاده کنند. بیمه تمام خطر پیمانکاران به‌منظور پوشش کامل بیمه‌گزار در مقابل زیان‌های مالی ناشی از خسارت‌های غیرقابل‌پیش‌بینی وارد شده به عملیات اجرائی پروژه‌های عمرانی، طراحی شده است.

نرخ حق بیمه کارگران ساختمانی

نحوه پرداخت حق بیمه کارگران ساختمانی توسط بیمه‌گزار

ازآنجایی‌که پرداخت حق بیمه کارگران ساختمانی مانند پرداخت حق بیمه مشاغل آزاد باید توسط خود بیمه‌گزار انجام شود، دو راه برای کارگر وجود دارد. اولین راه مراجعه حضوری به شعب تامین اجتماعی است. در روش دوم کارگر می‌تواند با مراجعه به سایت samt.tamin.ir اقدام به پرداخت حق بیمه خود کند.

بیمه‌گزار بعد از ورود به پنل کاربری خود در سامانه یکپارچه تامین اجتماعی، باید از منو «عملیات بیمه‌شدگان خاص» گزینه «درخواست برگ پرداخت» را انتخاب کند. در ادامه بیمه‌گزار امکان پرداخت مبلغ حق بیمه از طریق درگاه بانکی برای بیمه‌گزار را خواهد داشت.

شرایط و حقوق بازنشستگی بیمه کارگران ساختمانی

طبق قوانین تامین اجتماعی، کارگران ساختمانی پس از حداقل ۲۰ سال سابقه کار و با سن ۶۰ سال بازنشسته خواهند شد. همچنین اگر کارگر ۳۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد، بدون در نظر گرفتن شرط سن (سن ۶۰ سال) بازنشسته خواهد شد. حقوق بازنشستگی و از کارافتادگی کارگران ساختمانی مانند سایر بیمه‌ها است. تفاوت اصلی این است که حق اولاد و حق مسکن در زمان بازنشستگی به کارگران ساختمانی تعلق نمی‌گیرد؛ زیرا آن‌ها کارفرما ندارند.

بیمه کارگران ساختمانی؛ ضامنی برای روزهای سخت کارگران ساخت‌وساز

در این مقاله به بررسی شرایط و مدارک برای دریافت بیمه کارگران ساختمانی پرداختیم. کارگرانی که به‌شکل مستقیم در فرایند ساخت‌وساز ساختمان‌ها مانند گچ‌کار، نقشه‌بردار و برق‌کار، مشغول هستند مشمول دریافت این نوع بیمه کارگری خواهند شد. همچنین مهم‌ترین پوشش‌های بیمه کارگران ساختمانی شامل حوادث کاری، بیماری و بازنشستگی می‌شوند. ما سعی کردیم تا مهم‌ترین نکات راجع‌به بیمه کارگران فصلی را ارا‌ئه کنیم. اگر نیاز به اطلاعات دقیق‌تر یا کامل‌تری راجع به این نوع بیمه کارگری دارید، کارشناسان شرکت بیمه آسماری شما را راهنمایی خواهند کرد.

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه