// کد مطلب: ۱۶۸۱۶۵

مدیرعامل بیمه ایران خبر داد؛

تولید ۷۰ هزار میلیارد تومان حق بیمه در بیمه ایران/ پرداخت ۴۵ هزار میلیارد تومان خسارت در سال گذشته

تولید ۷۰ هزار میلیارد تومان حق بیمه در بیمه ایران/ پرداخت ۴۵ هزار میلیارد تومان خسارت در سال گذشته
لینک کوتاه کپی شد

مدیرعامل بیمه ایران با اشاره به تولید حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان حق بیمه معادل ۲۵ درصد از حق بیمه صنعت در سال گذشته، گفت: همچنین در سال 1402 بیمه ایران ۴۵ هزار میلیارد تومان خسارت پرداخت کرده است که تقریبا ۲۸ درصد از خسارت صنعت بیمه را تشکیل می‌دهد.

به گزارش خبرنگار «طلانیوز»، محمدرضا کشاورز صبح امروز در یک نشست خبری، با اشاره به برگزاری مجمع عمومی بیمه ایران در روز ششم مردادماه گفت: با توجه به برگزاری این مجمع، تصمیم گرفتیم که در ادامه یک نشست خبری با اصحاب رسانه داشته باشیم تا عملکرد بیمه ایران در سال ۱۴۰۲ و برنامه‌های آینده این مجموعه را مطرح کنیم.

کشاورز در مورد عملکرد بیمه ایران در سال گذشته اظهار داشت: همواره اعتقاد داشته‌ام که رسانه می‌تواند در تقویت و بهبود فعالیت‌های یک بنگاه اقتصادی بسیار مؤثر باشد. بیمه ایران نیز در فضای رقابتی با سایر شرکت‌ها فعالیت می‌کند و طبیعتا نقاط ضعف و قوتی دارد که از چشم تیزبین رسانه ها به دور نمی‌ماند.

وی با بیان اینکه مجمع عمومی عادی صاحبان سهام شرکت بیمه ایران برای بررسی عملکرد سال مالی ۱۴۰۲ در تاریخ ۶ مرداد برگزار شد، تصریح کرد: این جلسه با حضور اعضای مجمع به ریاست وزیر امور اقتصاد و دارایی، حسابرس مستقل و بازرس قانونی شرکت (سازمان حسابرسی)، رییس کل بیمه مرکزی و معاون وی، هیات مدیره، معاونان شرکت و برخی از مدیران برگزار شد.

مدیرعامل بیمه ایران در ادامه افزود: این شرکت در سال گذشته حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان حق بیمه تولید کرده است که تقریبا ۲۵ درصد از حق بیمه صنعت را شامل می‌شود. همچنین ۴۵ هزار میلیارد تومان خسارت پرداخت کرده‌ایم که این نیز تقریبا ۲۸ درصد از خسارت صنعت بیمه را تشکیل می‌دهد. در برخی رشته‌ها نیز میزان پرداخت خسارت ما به ۵۰ درصد خسارت صنعت بیمه می‌رسد.

کشاورز با بیان اینکه بدهکاران شرکت در پایان سال ۱۴۰۲ مبلغ ۱۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بدهی داشتند، گفت: نسبت بدهکاران به حق بیمه صادره حدود ۲۵ درصد است و نسبت خوبی به صنعت بیمه دارد. یکی از بدهکاران عمده ما بنیاد شهید و امور ایثارگران است که حدود ۷ سال است مبلغ یک هزار و ۵۱ میلیارد تومان به بیمه ایران بدهکار است که خوشبختانه با اقداماتی که انجام دادیم، توانستیم ۱۵۱ میلیارد تومان از این بدهی را به صورت نقد دریافت کنیم و این عدد به ۹۰۰ میلیارد تومان رسید. البته در حال مذاکره هستیم تا از طریق تهاتر با املاک یا روش‌های دیگر، مابقی طلب خود را دریافت کنیم.

رشد ۸ درصدی حق بیمه در سال ۱۴۰۲

وی با اشاره به اینکه نرخ رشد حق بیمه در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ حدود ۸ درصد بوده است، بیان کرد: این در حالی است که نرخ رشد خسارت بیمه ایران در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ حدود ۵۴ درصد بوده است. همچنین سهم حق بیمه ثالث در سال ۱۴۰۲ در پورتفوی بیمه ایران حدود ۴۸ درصد، بیمه‌های درمان ۱۰ درصد و بیمه‌های زندگی ۹ درصد از کل پورتفوی بوده است. علاوه بر این، بیمه ایران در بیمه‌های زندگی به لحاظ فروش رتبه دوم را بین شرکت‌های بیمه دارد.

کشاورز در بخش دیگری از سخنانش تعداد نیروی انسانی شاغل در بیمه ایران را حدود ۳ هزار و ۵۵۵ نفر شامل نیروهای رسمی و قراردادی و پیمانی دانست و اذعان داشت: از این تعداد، ۲ هزار و ۵۴۸ نفر مرد و یک هزار و ۷ نفر زن هستند. نکته مهمی که می‌خواهم به آن اشاره کنم این است که ۴۵ درصد نیروهای ما بالای ۲۰ سال و ۵۵ درصد از نیروی انسانی بیمه ایران زیر ۲۰ سال سابقه کار دارند. اگر این ۵۵ درصد را جزئی‌تر بررسی کنیم، ۷ درصد زیر ۱۰ سال سابقه کار دارند و ۴۸ درصد بین ۱۰ تا ۲۰ سال سابقه دارند.

وی این آمار را نشان‌دهنده یکی از چالش‌های بیمه ایران در زمینه نیروی انسانی دانست و بیان کرد: زیرا ۴۵ درصد از نیروهای این مجموعه بالای ۲۰ سال سابقه کار دارند و فرآیند جذب نیروی انسانی در دستگاه‌های دولتی یا شرکت‌های دولتی به کندی پیش می‌رود و ما باید از قبل برای این موضوع فکر کنیم.

مدیرعامل بیمه ایران با اشاره به فعالیت ۱۴ هزار و ۳۵۳ نمایندگی و کارگزار حقیقی و ۹۳۶ نمایندگی و کارگزار حقوقی در بیمه ایران اظهار داشت: به عبارت دیگر، ۱۵ درصد از شعب صنعت بیمه متعلق به بیمه ایران است، در حالی که ۲۵ درصد از تولید حق بیمه توسط بیمه ایران انجام می‌شود. همچنین ۱۴.۵ درصد از نمایندگی‌های صنعت بیمه و ۱۶.۴ درصد از کارکنان صنعت بیمه در بیمه ایران فعالیت دارند.

کشاورز در ادامه افزود: در بحث بیمه‌های اتکایی، عملیات حوزه اتکایی بیمه ایران در قبولی از تک تک شرکت‌های تخصصی اتکایی بیشتر است و در حال حاضر بعد از بیمه مرکزی و صندوق ویژه تحریم، بیشترین حجم عملیات قبولی اتکایی در بیمه ایران صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه ضریب خسارت شرکت در سال ۱۴۰۲ معادل ۷۹ درصد و ضریب ترکیبی شرکت معادل ۹۲ درصد بوده است، گفت: توانگری مالی شرکت، بدون تجدید ارزیابی برخی از املاک، در پایان سال ۱۴۰۲ طبق محاسبات اولیه در سطح یک و حدود ۱۳۹ درصد است. البته، توانگری باید توسط بیمه مرکزی بررسی و اعلام نظر نهایی شود که در برگزاری مجمع، تایید کفایت ذخایر را از بیمه مرکزی گرفته‌ایم.

کشاورز با تاکید بر اینکه در ۴ ماه اخیر، تلاش شده تا با برنامه‌ریزی دقیق و انضباط و پیگیری، جهت‌گیری‌های استراتژیک بیمه ایران دنبال شود، گفت: در سال جاری قصد داریم روی الکترونیک‌سازی فعالیت‌های بیمه‌گری با تاکید بر حوزه خسارت، کار کنیم. همچنین گسترش و توسعه و افزایش فروش بیمه‌های زندگی یکی از برنامه‌های جدی ما است. علاوه بر این، طراحی محصولات جدید بیمه‌ای و عرضه آن به بازار نیز یکی دیگر از جهت‌گیری‌های استراتژیک شرکت است.

وی حمایت و افزایش قابلیت‌های شبکه نمایندگی شرکت را از دیگر اولویت‌های بیمه ایران اعلام و خاطرنشان کرد: در نهایت، انتشار و اطلاع‌رسانی و تبلیغات خدمات بیمه‌ای بیمه ایران با کمک اصحاب رسانه از دیگر برنامه‌های ما است. همچنین برنامه داریم که با تولید کلیپ‌ها و محتوای مختلف، خدمات بیمه ایران را به مردم عزیز کشورمان بیشتر معرفی کنیم.

پرداخت روزانه ۱۳۰ میلیارد تومان خسارت

مدیرعامل بیمه ایران با اشاره به اینکه صنعت بیمه خدمات بسیار زیادی ارایه می‌دهد، یادآور شد: صنعت بیمه، هیچ رانت و سوبسیدی از دولت نمی‌گیرد و در واقع به صورت خودگردان اداره می‌شود و خدمات بسیار خوبی را در حوزه پرداخت خسارت‌های مالی، تصادفات، دیه و امثالهم پرداخت می‌کند و اهمیتش در نبود آن مشخص می‌شود. بیمه ایران هم در این فضا خدمات بسیاری ارایه می‌دهد که در همین راستا تعداد زیادی پرونده‌های خسارتی در روز تشکیل می‌شود. در حال حاضر، بیمه ایران روزانه تقریبا ۱۳۰ میلیارد تومان خسارت پرداخت می‌کند که رقم بسیار بالایی است.

کشاورز با اشاره به ایجاد فضای کار حرفه‌ای و همدلانه‌ در بیمه ایران گفت: یکی از برنامه‌های اولویت‌دار ما در ۴ ماه اخیر، بازنگری و افزایش بودجه حق بیمه پیش‌بینی شده سال ۱۴۰۳ با اولویت رشته‌های سودده بوده است. در همین راستا بودجه را به دو بخش بودجه عادی و بودجه طلایی تقسیم کرده‌ایم که به شعب ابلاغ شده است.

وی برگزاری جلسات متعدد با ذی نفعان شرکت به‌ویژه بیمه‌گذاران عمده، برای بازآرایی و تقویت تمدن سازمانی بیمه ایران را از دیگر اقدامات انجام شده دانست و خاطرنشان کرد: متاسفانه بیمه ایران در ۲ سال گذشته حدود ۶.۲ درصد از سهم بازار خود را از دست داده است و تلاش جدی داریم که این بیمه‌گذاران را بازگردانیم. همچنین در ۴ ماهه اول امسال، مانده عملیات شرکت افزایش قابل توجهی داشته است که نشان‌دهنده کیفی‌تر شدن پورتفوی حق بیمه و کنترل خسارت است. در ۳ ماهه اول سال نیز مانده عملیات ما ۲ هزار میلیارد تومان مثبت شده است که بیشتر از دوره مشابه سال گذشته است.

کشاورز با تاکید بر اینکه شرکت‌های بسیاری در حوزه بیمه فعالیت می‌کنند، گفت: به شرکت‌های بیمه توصیه می‌کنم که با دامپینگ سراغ پورتفوی بیمه ایران نیایند. برخی از رفتارهای غیرحرفه‌ای از سوی برخی شرکت‌ها دیده می‌شود و نرخ‌های حق بیمه باید به نرخ‌های فنی بازگردند. شرکت‌ها باید بر اساس مدیریت ریسک و تفاوت در سرویس و خدمات رقابت کنند، نه بر اساس نرخ و شرایط. در رشته‌های غیر درمانی، کیفیت اجرا تاثیر کمتری دارد و اعتقاد داریم که نرخ‌ها باید فنی باشند.

وی در ادامه افزphoto12806641737ود: بیمه ایران تلاش کرده است که نرخ و شرایط را رعایت کند و اگر گشایش و ارتباط بین‌المللی رخ دهد و امکان انتقال ریسک‌های داخلی به وجود بیاید، با نرخ و شرایط فعلی بازار داخلی امکان واگذاری آن به بازارهای خارجی وجود ندارد. بیمه ایران همواره تلاش کرده است که کار بیمه‌گری خود را به صورت حرفه‌ای و فنی انجام دهد و امسال هم موفق شدیم مجمع خود را سریع‌تر از سال‌های قبل برگزار کنیم. یکی از دلایل این امر، پایان عمر دولت و تلاش برای برگزاری مجامع شرکت‌ها بود و دیگری، تلاش بنده برای جمع‌آوری سریع صورت‌های مالی و برگزاری مجمع در سریع‌ترین زمان ممکن بود.

 

هدفگذاری برای افزایش سهم بیمه‌های زندگی به ۲۰ درصد

مدیرعامل بیمه ایران در پاسخ به پرسش خبرنگار «نبض اقتصاد» در خصوص ضرورت ورود هوش مصنوعی به صنعت بیمه و تفاهم نامه های بیمه ایران با شرکت های دانش بنیان در این زمینه گفت: ورود هوش مصنوعی به صنعت بیمه یک الزام است و این امر تمام صنایع را تحت تاثیر قرار داده است. صنعت بیمه که حجم زیادی از داده‌ها را در بردارد، می‌تواند از هوش مصنوعی و تحلیل داده‌ها به‌منظور ارائه سرویس‌ها و خدمات بهتر و مدیریت ریسک بهره‌برداری کند. این شرکت در سنوات گذشته همکاری‌هایی با شرکت‌های دانش‌بنیان داشته است اما در سال جاری بنا داریم به صورت جدی‌تری به این موضوع ورود کنیم.

کشاورز در ادامه اظهار داشت: اعتقاد ندارم که یک تفاهم‌نامه کلی بدون تکالیف مشخص منعقد کنیم و برنامه‌ریزی ما این است که به‌خصوص در حوزه اتومبیل و خسارت‌های اتومبیل، با شرکت‌های دانش‌بنیان همکاری داشته باشیم. هدف ما کنترل ریسک و کاهش ضریب خسارت رشته‌های اتومبیل، اعمال کنترل‌های سیستمی و افزایش سطح رضایتمندی بیمه‌گذاران است. قصد داریم تحلیل داده‌ها و الگوهای رفتاری بیمه‌گذاران را بیشتر مورد توجه قرار دهیم و خدمات مناسب را بر اساس این الگوها ارایه دهیم.

مدیرعامل بیمه ایران در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه های این شرکت برای افزایش سهم بیمه‌های زندگی از ۹ درصد فعلی گفت: در برنامه‌ریزی‌های جدید سال جاری برای شرکت، هدف‌گذاری کرده‌ایم که سهم بیمه‌های زندگی را به ۲۰ درصد افزایش دهیم. در این راستا، محصولات فعلی را متناسب با نیاز بازار و سطح رقابت‌پذیری بهبود و اصلاح کرده‌ایم. طرح‌های بیمه‌ای ما و سپاس نیز مورد بازبینی قرار گرفته و طرح مستمری بیمه ایران اخیرا مجوز خود را از بیمه مرکزی دریافت کرده و در مراحل نهایی ورود به بازار است.

کشاورز در ادامه اضافه کرد: خوشبختانه با برگزاری جشنواره‌ اخیر، تعداد فروش بیمه‌های زندگی از ۲۳ هزار فقره در تیرماه سال ۱۴۰۲ به ۱۶۲ هزار فقره در تیرماه سال جاری افزایش یافته است که نشان‌دهنده استقبال خوب از این محصولات است. از زمانی که به بیمه ایران پیوستم، معتقد بودم که با توجه به اعتماد مردم به برند بیمه ایران و تمدن سازمانی آن، این شرکت می‌تواند در فروش بیمه‌های زندگی موفق عمل کند و برای توسعه فروش محصولات زندگی برنامه جدی تعریف کرده‌ایم. همچنین، برنامه‌هایی برای اصلاح فرآیندها و سیستم‌های نرم‌افزاری شرکت داریم تا بتوانیم نیاز مشتریان را بهتر برآورده کنیم.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در رابطه با میزان پورتفوی سال ۱۴۰۳ اظهار داشت: در مورد آمار حق بیمه ۴ ماهه، معمولا آمار نهایی حدود چهاردهم تا پانزدهم ماه تجمیع می‌شود، اما آمار اولیه‌ای که برای ۴ ماهه دارم نشان می‌دهد که تقریبا ۲۶ میلیارد تومان فروش داشته‌ایم و این با رشد ۴۰ درصدی همراه بوده است. البته این آمار نهایی نیست و به دلیل تعدد سیستم‌ها، تا زمانی که همه اطلاعات مالی تجمیع شود، عدد دقیقی نمی‌توان اعلام کرد.

کشاورز همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا فعالیت شرکت‌های ایران معین و اتکایی امین برای بیمه ایران جذابیتی دارد، گفت: بیمه ایران معین در زمان آغاز فعالیت خود ماموریت و رسالت اتکایی نداشته و قرار بود در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فعالیت کند و بعدها ماموریت اتکایی به آن واگذار شده است. ما در حال بررسی این موضوع هستیم که نحوه ادامه فعالیت‌هایمان در بیمه اتکایی امین چگونه باشد. البته در بیمه اتکایی ایران معین که قطعا فعالیت داریم و سهامدار اصلی این شرکت هستیم، اما هنوز نتایج بررسی‌های ما در مورد بیمه اتکایی امین قطعی نشده است.

مدیرعامل بیمه ایران در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه چرا این مجموعه تا به حال طرح جدید و کارآمدی برای فروش بیمه‌های عمر ارائه نکرده است، عنوان کرد: در مورد بیمه‌های زندگی، وقتی یک بیمه‌نامه یک قسط پرداخت کند، به آن بیمه گرم می‌گوییم و ما تلاش می‌کنیم که بیمه‌های گرم‌مان به گونه‌ای نباشد که بعد از مدتی اقساطشان پرداخت نشود. یکی از برنامه‌هایی که داریم، تداوم پرداخت اقساط بیمه‌گذارانی است که از ما بیمه خریداری می‌کنند و در این زمینه نیز برنامه‌هایی داریم. در ادامه فعالیت‌های شرکت در سال جاری، سعی می‌کنیم این نقطه ضعف یا مساله را حل کنیم.

وی در ادامه افزود: با توجه به جذابیت طرح مستمری بیمه ایران، پیش‌بینی ما این است که این طرح جدید که توسط شرکت‌های دیگر نیز ارائه شده است، می‌تواند فروش بسیار خوبی داشته باشد. بیمه ایران به طور خاص روی این بیمه‌نامه کار کرده و اعتقاد ما این است که این طرح می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد.

پرداخت آنلاین خسارات‌ از نیمه دوم امسال

کشاورز در رابطه با زمان پرداخت خسارت‌های بیمه ایران به صورت آنلاین نیز گفت: در این زمینه برنامه‌ریزی کرده‌ایم که نیمه دوم امسال این پرداخت‌ها به صورت آنلاین انجام شود. الکترونیک‌سازی فرآیندهای بیمه‌گری جزو اولویت‌های اساسی ما در سال جاری است و ما برنامه داریم که رضایتمندی در این خصوص ایجاد کنیم. در حال حاضر، توسعه نرم‌افزارهای مکان‌محور خسارتی در بستر «ایران من» یکی از اقدامات جدی است که دنبال می‌کنیم و خوشبختانه رشد خوبی در تعداد پرونده‌های تشکیل شده داشته‌ایم.

وی تاکید کرد: تلاش ما این است که به محض اعلام خسارت در این اپلیکیشن، تمام فرآیندها به صورت الکترونیکی تایید شود. اگرچه انجام کامل این عملیات در نیمه دوم سال جزو آرزوها است، اما تلاش داریم که تعداد پرونده‌ها به صورت درصدی رشد معناداری داشته باشد. در حال حاضر، حدود ۱۸ درصد خسارت‌های ما در سامانه «ایران من» اعلام و فرآیند آن طی می‌شود و برنامه‌ریزی ما این است که تا پایان سال این درصد را به ۴۰ درصد برسانیم و این روند ادامه یابد.

ورود هوش مصنوعی به صنعت بیمه یک الزام است

 

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه