// کد مطلب: ۱۶۸۲۴۰

بیمه آسماری

راهنمای شکایت از کارفرما بابت بیمه + جریمه بیمه نکردن کارگر

راهنمای شکایت از کارفرما بابت بیمه + جریمه بیمه نکردن کارگر
لینک کوتاه کپی شد

طبق ماده ۱۴۸ قانون کار، کارفرمایان موظف هستند تا کارگران مجموعه خود را بیمه کنند. بااین‌حال برخی از کارفرماها به‌دلایل مختلف مانند پرداخت نکردن هزینه‌های اضافه، از بیمه کردن کارگر، خودداری می‌کنند. ازاین‌رو کارگرها برای گرفتن حق‌وحقوق خود می‌توانند به سازمان بیمه یا اداره کار شکایت کنند. برای شکایت از کارفرما بابت بیمه نکردن، کارگر باید قرارداد کاری و مدارک هویتی خود را به همراه داشته باشد؛ اما در بعضی مواقع این قرارداد بین طرفین وجود ندارد. در این حالت کارگر باید چه کاری انجام دهد؟

به گزارش خبرنگار ما: در این مقاله به بررسی کامل انواع شرایط موجود برای شکایت کارگر از کارفرما بابت بیمه، خواهیم پرداخت. اگر به‌دنبال راهنمای جامع برای شکایت رد نشدن بیمه خود هستید، شما را دعوت به مطالعه مقاله پیش‌رو می‌کنیم.

بررسی شرایط متفاوت برای شکایت از کارفرما بابت بیمه

کارگران برای دریافت حق‌وحقوق خود مانند مستمری بازنشستگی، دریافت دیه از کار افتادگی بر اثر تصادف و استفاده از خدمات درمانی نیاز به سابقه بیمه دارند. بعضی از صاحبان کار به‌ دلایل مختلف از جمله تمایل نداشتن به پرداخت هزینه‌های بیشتر، از بیمه کردن کارگرهای خود اجتناب می‌کنند. البته این کار تبعات جبران‌ناپذیری مانند جریمه‌های سنگین نقدی برای آن‌ها خواهد داشت.

کارگرها می‌توانند برای شکایت از کارفرما بابت رد نکردن بیمه، به مراجع قانونی مراجعه کنند. شکایت کارگر از کارفرما بابت بیمه نکردن در دو حالت بررسی می‌شود. اولین حالت این است که بین دو طرف، قرارداد کار وجود داشته باشد؛ دومین حالت برای زمانی است که سند قراردادی بین طرفین امضا نشده باشد. در ادامه به‌بررسی این دو حالت و شرایط برای شکایت از کارفرما می‌پردازیم.

بررسی شرایط شکایت از کارفرما با وجود عقد قرارداد بین طرفین

اگر سند قرارداد کار وجود داشته باشد، کارگر باید این سند، سایر مدارک نشان‌دهنده اشتغال و مدارک هویتی خود را برای شکایت از رئیس خود به سازمان بیمه یا اداره کار ارائه کند. در این حالت معمولا روند رسیدگی به شکایت از کارفرما بابت بیمه نکردن سریع‌تر انجام می‌شود.

برخلاف بیمه تامین اجتماعی، رد کردن بیمه تکمیلی و پرداخت حق بیمه آن برای کارفرما اجباری نیست. ازاین‌رو کارگر نمی‌تواند به‌خاطر نداشتن بیمه تکمیلی از صاحب کار شکایت کند؛ بنابراین اگر تمایل دارد که از پوشش‌های درمانی بیشتری بهره‌مند شود باید هزینه بیمه تکمیلی انفرادی را شخصا بپردازد.

شکایت از کارفرما بابت بیمه بدون قرارداد، مسیر طولانی‌تری دارد

زمانی که کارگر بدون قرارداد از رئیس خود شکایت می‌کند، کارشناسان شعبه بیمه تامین اجتماعی به بررسی سوابق کارگر می‌پردازد. همچنین آن‌ها برای سریع‌تر شدن روند رسیدگی به شکایت، دستور ارائه استشهادنامه یا احضار شاهدان را صادر خواهند کرد. این دستور برای ثابت شدن حضور کارگر در کارگاه صادر می‌شود؛ زیرا کارفرما برای اجتناب از رد کردن بیمه کارگران، قرارداد کار بین خود و آن‌ها را منعقد نمی‌کند. یکی دیگر از مدارک موردنیاز برای اثبات اشتغال، سند و رسیدهای پرداخت حقوق است.

مدارک موردنیاز برای شکایت از کارفرما بابت بیمه نکردن

برای اینکه مراحل اداری شکایت از صاحب کار به درستی انجام شود، لازم است کارگر، مدارک نشان‌دهنده کار در کارگاه مربوطه را به اداره کار یا سازمان تامین اجتماعی ارائه دهد. مدارک موردنیاز برای شکایت بابت بیمه نکردن کارفرما به شرح زیر است:

مدارک هویتی مانند شناسنامه و کارت ملی و عکس

سند قرارداد (در صورت وجود)

فرم ثبت شکایت

پرینت حساب بانکی (ارائه سند پرداخت حقوق)

اشتشهادنامه شاهدان (مبنی بر اشتغال کارگر برای کارفرما موردنظر)

ارائه هر مدرک معتبر دیگر که گواه اشتغال‌به‌کار برای کارفرما است

گاهی اوقات ممکن است کارگر بعد از اینکه از کارگاه صاحب کار خارج شده است به‌دلایل مختلفی از جمله خرید سابقه بیمه تامین اجتماعی اقدام به شکایت علیه کارفرمای سابق خود کند؛ در این حالت حق بیمه او براساس آخرین دستمزد دریافتی از رئیس سابق محاسبه خواهد شد.

قرارداد کاری؛ یکی از مدارک موردنیاز شکایت از کارفرما بابت بیمه نکردن

معرفی روش‌های شکایت کارگر از کارفرما برای بیمه نکردن

کارگران برای ثبت شکایت از صاحب کار، می‌توانند به سازمان بیمه تامین اجتماعی یا سایت اداره کار مراجعه کنند؛ ازاین‌رو باید شکایت خود را به‌همراه مدارک موردنیاز، در سازمان‌های مربوطه ثبت کنند. پس از ثبت و تنظیم شکایت، جلسه حضوری برای رسیدگی به شکایت کارگر از کارفرما برگزار خواهد شد. در این جلسه صاحب کار، کارگر و کارشناس بیمه باید حضور داشته باشند.

شکایت از کارفرما بابت رد نکردن بیمه با مراجعه حضوری به سازمان تامین اجتماعی

در شکایت حضوری، کارگر باید به شعبه بیمه مربوط‌‌به کارگاه مراجعه و متن شکایت از کارفرما را همراه با مدارک موردنیاز ثبت کند. کارگران معمولا برای دریافت حقوق و مزایای قانون کار، نیاز به سابقه بیمه تامین اجتماعی دارند. این مزایا شامل خدمات درمانی، مستمری بازنشستگی و ازکارافتادگی می‌شود. برای بهره‌مندی از مستمری از کارافتادگی افراد باید مشمول شرایط این قانون شوند. اگر راجع‌به شرایط، مدارک و مراحل دریافت مستمری از کارافتادگی به اطلاعات بیشتری احتیاج دارید، مقاله «بیمه از کار افتادگی شامل چه کسانی می شود» را مطالعه کنید.

تکمیل فرم دادخواست برای شکایت کارگر از کارفرما برای بیمه

شکایت کارگر از کارفرما برای بیمه از طریق ثبت درخواست در وب‌سایت اداره کار

یکی دیگر از روش‌های شکایت از کارفرما بابت بیمه، ثبت آنلاین فرم شکایت در سامانه جامع روابط کار (prkar.mcls.gov.ir) است. برای تنظیم شکایت در این سامانه ابتدا باید احراز هویت آنلاین و الکترونیکی انجام دهید. پس از احراز هویت از قسمت خدمات سامانه، دادخواست بدوی خود را ثبت کنید.

طبق قوانین کار و مجازات اسلامی، کارفرمایان در قبال جراحات بدنی و صدمات حین فعالیت کارگران خود نیز، مسئول هستند. ازاین‌رو صاحب کار برای جبران خسارت‌های واردشده به کارگر، می‌تواند از مزایای انواع بیمه مسئولیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان بهره‌مند شوند.

ثبت دادخواست؛ یکی از روش‌های شکایت از کارفرما بابت رد نکردن بیمه

مهلت ثبت شکایت کارگر از کارفرما برای بیمه

اگر کارفرما کارگر را بیمه نکند، او هیچ محدودیت زمانی یا سنی برای ثبت شکایت علیه کارفرما نخواهد داشت. همچنین در صورت فوت کارگر، وارث او می‌تواند برای دریافت حق بیمه پرداخت نشده اقدام به تنظیم و ثبت شکایت کند.

جریمه بیمه نکردن کارگر توسط کارفرما

بیمه کردن کارگر توسط کارفرما یک فرایند قانونی است. براساس ماده ۱۸۳ قانون کار، اجتناب از بیمه کردن کارگر، جریمه نقدی معادل ۲ تا ۱۰ برابر حق بیمه او را خواهد داشت؛ بنابراین صاحبان کار باید از همان ابتدا نسبت‌ به بیمه کردن کارگران خود اقدام کنند تا مشمول پرداخت هزینه‌های بیشتر به‌عنوان جریمه نشوند.

پرداخت ۲ تا ۱۰ برابر حق بیمه به‌عنوان جریمه بیمه نکردن کارگر توسط کارفرما

شکایت از کارفرما؛ راهکار اصلی و قانونی برای دریافت حقوق بیمه

شکایت از کارفرما بابت رد نکردن بیمه براساس اینکه سند قرارداد کار بین دو طرف وجود داشته باشد یا خیر، شرایط مختلفی دارد. اگر سند مبنی بر قرارداد کاری بین طرفین وجود داشته باشد، مراحل اداری رسیدگی به شکایت کارگر از کارفرما بابت بیمه، بسیار سریع‌تر پیش خواهد رفت. در غیر این صورت مراجع ذی‌ربط باید سوابق بیمه کارگر و شهادت شاهدان را مورد بررسی قرار دهند. ازاین‌رو روند شکایت طولانی‌تر خواهد شد. بااین‌حال حتی اگر قرارداد کاری وجود ندارد، تنها راه گرفتن حق بیمه از رئیس خود، ثبت شکایت است. برای اینکه روند شکایت از کارفرما برای بیمه به‌شکل اثربخش پیش رود، می‌توانید از وکلای حقوقی کمک بگیرید.

در این مقاله سعی کردیم تا اطلاعات و راهنمای جامع برای شکایت از کارفرما را ارائه دهیم. اگر سوال یا ابهامی راجع‌به این موضوع برای شما باقی مانده است، در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید. کارشناسان بیمه آسماری آماده کمک به شما عزیزان هستند. همچنین اگر قصد دارید علاوه‌بر بیمه تامین اجتماعی، از مزایای کاهش هزینه درمان بیمه تکمیلی نیز استفاده کنید، پیشنهاد ما به شما بهره‌مندی از خدمات بیمه تکمیلی sos توسط شرکت آسماری است. برای بررسی شرایط انواع بیمه تکمیلی و استفاده از مشاوره رایگان کارشناسان شرکت بیمه آسماری، می‌توانید با شماره‌های درج شده در سایت تماس بگیرید.

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه