قیمت طلا/

سود و اجرت طلا چگونه محاسبه می‌شود؟

حجم ویدیو: ۱۲.۶۰M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۲:۳۴ دانلود ویدیو
لینک کوتاه کپی شد

یکی از سوالات مهمی که مخاطبان تجارت‌نیوز در کامنت‌ها مطرح می‌کنند، نحوه محاسبه سود و اجرت طلاست؛ به‌ویژه در زمان‌هایی که خرید طلا با هدف سرمایه‌گذاری، رونق بیشتری می‌گیرد! تجارت‌نیوز در این قسمت از جوابتو، به همین سوال پاسخ داده است.

به گزارش طلانیوز، قیمت طلا در ایران به متغیرهای زیادی مثل قیمت یک گرم طلای 18 عیار، وزن طلا، اجرت ساخت، سود فروشنده و مالیات بر ارزش افزوده وابسته است. قیمت هر گرم طلای 18 عیار هم از مظنه یا فی بازار به دست می‌آید.

به طور معمول، بین 5 تا 10 درصد از جمع قیمت هر گرم طلا و اجرت ساخت، سود فروشنده از فروش طلاست. البته اغلب فروشندگان از نرخ 7 درصد در محاسبات استفاده می‌کنند. این درصد جای چانه‌زنی بسیاری دارد و می‌شود آن را به 5 درصد هم کاهش داد. مالیات بر ارزش ‌افزوده هم در کشور ما 9 درصد است که در سرجمع این مبالغ در نظر گرفته می‌شود.

با توجه به این توضیحات، قیمت یک قطعه طلا به روش زیر محاسبه می‌شود:

قیمت یک گرم طلای 18 عیار + اجرت ساخت * وزن قطعه + اعمال سود فروشنده (بین 5 تا 10 درصد) + 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده

 

اجرت ساخت هم یکی دیگر از فاکتورهایی‌ست که در زمان خرید طلا بحث مهمی برای خریدار و فروشنده است. اما منظور از اجرت ساخت چیست؟

اجرت ساخت، در واقع هزینه‌ای‌ست که کارخانه سازنده برای تبدیل طلای خام به طلای ساخته‌شده از بنکدارها دریافت می‌کند. بنکدارها هم این هزینه را از فروشندگان خرد و آنها هم از مشتریان طلا دریافت می‌کنند.

اجرت ساخت عموماً بین 5000 تومان تا 35000 تومان به ازای هر گرم طلا در نظر گرفته می‌شود. طلاهای ساده مثل پلاک یا مدال، کمترین اجرت ساخت را دارند. بعد از این‌ها، النگو، زنجیر، انگشتر، گوشواره، دستبند و سینه‌ریز به ترتیب در طیف مبلغ اجرت قرار می‌گیرند. به‌ طور کلی هر چه ظرافت ساخت یک قطعه طلا و رنگ‌بندی آن بیشتر باشد، اجرت آن هم طبعا بیشتر است!

 

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه