// کد مطلب: ۱۵۵۹۹۹

واردات خودرو | چپ ردن ماشن های وارداتی

ماجرای چپ کردن خودرو های وارداتی چیست؟ | آیا این خودروها برای وادکنندگان بوده است؟

ماجرای چپ کردن خودرو های وارداتی چیست؟ | آیا این خودروها برای وادکنندگان بوده است؟
لینک کوتاه کپی شد

خبر داغ بود و دهان پر کن: «محموله واردات خودرو چپ شد». خبری که به نظر می رسید بیش تر در پی موج سواری بر یک جریان خبری باشد تا این که موضوعی را اطلاع رسانی کند. اما پرسشی که ایجاد می شود این است که چرا این موج خبری تا این حد گسترده شده است؟

به گزارش طلانیوز: موضوع واردات خودرو این روزها به یکی از داغ ترین مباحث بازار خودرو تبدیل شده و همین موضوع حساسیت ها را نسبت به آن به شدت افزایش داده است. اگر بخواهیم بادقت به این موضوع فکر کنیم که چرا واردات خودرو تا این حد ترند شده است، باید به مسائلی ریشه ای بپردازیم. یکی از موضوعاتی که به شدت بازار را به اخبار حساس کرده، این است که بازار خودرو در سال های گذشته از یک بازار مصرفی به یک بازار سرمایه‌ای تبدیل شده است و حضور دلالان به صورت گسترده در آن احساس می شود. از این رو، بخش بزرگی از حاضران این بازار در انتظارند که قیمت ها افزایش پیدا کند و یا این که سازوکار جدیدی برای دلالی ایجاد شود.

در این بین، با وجود این که اصل واردات می تواند بازار را تا حدودی آرام کند و قیمت های گزاف را کاهش دهد، برخی به دنبال آن هستند که این اصل را نادیده بگیرند و با خبرسازی های مختلف، میل بازار به کاهش قیمت را عکس جلوه دهند. همین مسئله موجب می شود شاهد آن باشیم که اخباری مانند چپ کردن خودروی حامل خودروهای دیگر به صورت گسترده منتشر می شود و این در شرایطی است که خودروی مذکور، تعدادی خودرو را از ایران به صورت ترانزیتی به کشوری دیگر می برد. حتا اگر این خودروها محموله وارداتی نیز بودند، تعدادشان به حدی ناچیز بود که اصلاً در بازار خودروی کشور دیده نمی شود.

اما شرایط موجود و تعلل دولت برای اجرای هر چه سریع تر واردات خودرو موجب شده است فضا برای سوءاستفاده این گروه از بازار خودرو باز شود. گروهی که تلاش می کند واردات خودرو را کاملاً بی فایده جلوه دهد تا مانع کاهش قیمت ها شود.

در این بین، برخی دیگر نیز در راستای استفاده از جریان واردات خودرو حرکت می کنند. این گروه نیز با بزرگ‌نمایی اخبار واردات، مانند واردات ۷ دستگاه خودرو و…، به دنبال این هستند که بازاری جدید برای سوداگری ایجاد کنند و از طرفی دیگر، از احساسات بازار و مردم در شرایطی که بازار تشنه واردات است سوءاستفاده می کنند.

با این وجود، همه این مشکلات از یک جا نشئت می گیرد و آن هم بدون شک مربوط به دیرکرد دولت در اجرای واردات است. دولت در حالی از اهرم واردات استفاده کرده که هنوز اقدام قابل توجهی در این زمینه صورت نگرفته است و با این وجود، اخبار متعددی در راستای کنترل بازار از سوی دولت منتشر شده و با گذشت زمان همچنان واردات به تعداد تأثیرگذاری رخ نداده است.

همین ماجرا انتظارهای بسیاری را در بازار ایجاد کرده است، انتظاری که موجب تشنه تر شدن بازار و مصرف کنندگان شده و حساسیت ها را نسبت به موضوع واردات به شدت بالا برده است. در این میان نیز عده ای از اخبار انجام واردات و عده ای نیز از اخبار موانع واردات سوءاستفاده می کنند و نوسان های کوچکی را در بازار رقم می زنند، از این رو، تنها موضوعی که می تواند ختم این موج سواری سوداگران را رقم بزند، این است که دولت واردات خودرو را به مرحله اجرا برساند و از فاز وعده و خبر خارج کند، مسئله ای که می تواند تا حدودی التهاب بازار را کاهش دهد و نیاز بخشی از بازار را مرتفع کند.

 

/منبع: اسب بخار

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه