// کد مطلب: ۱۵۶۰۸۹

خودرو های برقی | برقی کردن خودروها در ایران

سودای برقی کردن خودروها تا واقعیت!

سودای برقی کردن خودروها تا واقعیت!
لینک کوتاه کپی شد

عباس علی آبادی وزیر جدید صمت کشور سیاست های جدیدی را در عرصه خودرو دنبال می کند که یکی از آن ها افزایش جدی نقش خودروهای هیبرید و برقی در کشور است، برنامه ای که با چالش های بسیاری مواجه است و نمی توان گفت تا چه حد محقق می شود.

به گزارش طلانیوز:  وزیر صمت جدید از زمانی که در شرکت مپنا به عنوان مدیرعامل مشغول بود، موضوع خودروهای هیبرید و برقی را دنبال می کرد و نمونه هایی نیز از خودروهاهی برقی در این شرکت تولید شد، اما هیچ گاه به تولید انبوه نرسید.

اکنون نیز از زمانی که علی آبادی سکان وزارت صمت را به دست گرفته، خودروسازان را مجاب کرده است که نقش خودروهای هیبریدی و برقی را در بازار بیش تر کنند، از این رو، بیش تر مدیران عامل خودروسازان بزرگ کشور واردات و یا مونتاژ خودروهای هیبرید و پلاگین را در دستور کار خود قرار داده اند.

با این وجود، نگاه به وضعیت صنعت و بازار خودروی کشور نشان از آن دارد که تولید خودروهای برقی و هیبرید با موانعی روبه‌روست که یکی از مهم ترین آن ها تأمین ارز برای واردات قطعات مربوط به این خودروهاست. همان طور که می دانیم تکنولوژی تولید و پلتفرم خودروهای برقی تاکنون به صورت عملاتی، داخلی سازی نشده است و همین موضوع مبین نیاز به واردات در زمینه تولید خودروهای هیبرید و یا پلاگین است.

اکنون در شرایطی که تأمین ارز به مهم ترین چالش بازار خودرو بدل شده است نمی توان انتظار داشت که خودروسازان به سرعت زمینه تولید خودروهای هیبریدی و برقی را فراهم کنند. واردات خودرو هم دقیقاً به همین صورت است و چالش های موجود که در رأس آن ها موضوع تأمین ارز قرار دارد، اجازه نمی دهد که خودروهای هیبریدی مدنظر وزیر از طریق واردات به بازار تزریق شود.

اما آن گونه که اخبار حکایت دارد، وزیر صمت بیش تر به دنبال تولید و داخلی سازی خودروهای هیبرید و برقی است. تولید خودروهای برقی که در شرایط کنونی بازار به نظر می رسد فاصله بسیاری با واقعیت داشته باشد، چراکه نه تنها تکنولوژی تولید این خودروها در کشور به صورت عملیاتی یافت نمی شود، بلکه زیرساخت های مصرف این خودروها نیز در کشور یافت نمی شود.

کشور ما در سال های گذشته برای کاهش مصرف بنزین دست به ارائه خودروهای سی ان جی سوز زد که احداث جایگاه های تأمین سوخت این خودروها به دلیل چالش های تأمین زمین و سرمایه همیشه با چالش مواجه بود و این مسئله هنوز هم ادامه دارد. حتا گفته می شود در پایتخت، کمبود جایگاه بنزین نیز به صورت جدی حس می شود و جایگاه های موجود نمی توانند نیاز خودروها را مرتفع کنند. در این شرایط، دولت باید به دنبال زمین و تجهیزات و سرمایه گذار باشد تا بتواند جایگاه های جدید برای شارژ خودروهای برقی ایجاد کند، مسئله ای که به نظر می رسد در شرایط کنونی فاصله ای بسیار با واقعیت داشته باشد.

با این وجود، تولید و واردات خودروهای هیبرید، به خصوص واردات می تواند مزایای بسیاری را برای بازار خودرو به همراه داشته باشد. این در حالی است که خودروهای تولید و واردشده، از قیمت های معقولی برخوردار باشند تا اقشار مختلف جامعه قدرت خرید این خودروها را داشته باشند، اما با وجود نرخ ارز و هزینه های گزاف واردات و تولید، بعید به نظر می رسد خودروهای هیبرید با قیمت مناسب وارد بازار ایران شوند و همچنان به نظر می رسد این خودروها نیز در اختیار قشر مرفه جامعه قرار گیرند.

حال آن که، بخش اصلی خودروهایی که بار آلایندگی را به دوش می کشند، خودروهای فرسوده اند و صاحبان این خودروها بدون شک توان خرید یک خودروی وارداتی و یا مونتاژی هیبرید را نخواهند داشت. از این رو، می بینیم که برنامه های موجود، بدون اصلاح زیرساخت های کلان اقتصادی کار به جایی نخواهند برد. زمانی که خودروهای فرسوده و ارزان قیمت، که در بیش تر مواقع به خودروهای کار بدل شده اند، نقش اصلی تولید آلایندگی را به عهده دارند، نمی شود با واردات و یا تولید خودروهای هیبریدی میلیاردی جلوی آلایندگی و مصرف زیاد سوخت های فسیلی را گرفت، چراکه خودروهای هیبرید گران قیمت به دست مصرف کنندگانی خواهد رسید که پیش از آن نیز خودروهای استانداردی در اختیار داشتند.

همه این ماجرا حکایت از آن دارد که سودای وزیر صمت جدید برای افزایش سهم خودروهای هیبرید و برقی در بازار خودروی کشور، به رغم مفید بودن، به سادگی محقق نخواهد شد و نمی توان انتظار داشت در آینده نزدیک اتفاقی خاص در این زمینه رخ دهد.

 

/منبع: اسب بخار

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه