// کد مطلب: ۱۵۶۸۵۱

واردات خودرو برقی | خودرو برقی

برق ندارم اماخودرو برقی وارد میکنم!

برق ندارم اماخودرو برقی وارد میکنم!
لینک کوتاه کپی شد

وزیر صمت همچنان بر ورود خودروهای برقی به کشور تأکید دارد و گفته می شود به خودروسازان و واردکنندگان این صنعت دستور داده شده است که هر چه سریع تر نسبت به واردات و تولید خودروهای تمام برقی اقدام کنند، موضوعی که به نظر می رسد با وجود چالش های تأمین انرژی در کشور چندان با واقعیت های موجود همخوانی نداشته باشد.

به گزارش طلانیوز: در هفته های گذشته به صورت گسترده شاهد آن بودیم که خودروهای تمام برقی توسط شرکت های مختلف ثبت سفارش شده اند و در کنار آن تولیدکنندگان نیز به تولید خودروهای تمام برقی می پردازند. مجموعه این اتفاق ها نشان می دهد که وزیر صمت به صورت جدی به دنبال برقی کردن بخشی از خودروهای موجود در کشور است و شرکت های مختلف نیز به دنبال دستور وزیر صمت اقدامات لازم در این راستا را یکی پس از دیگری به انجام می رسانند. این در حالی است که با وجود قیمت بالای این خودروها و نبود زیرساخت های لازم، مشخص نیست که خریداران تا چه اندازه از این خوردوها استقبال کنند و این در شرایطی است که خودروسازان داخلی در سال های گذشته به بیان خود با ضررهای بسیاری مواجه شده اند و واردات و تولید خودروهای برقی با اما و اگرهای زیاد برای فروش، ممکن است مشکلی جدید برای خودروسازان ایجاد کند.

در این بین، گفته می شود تعدادی از خودروهای برقی نیز به ناوگان تاکسی‌رانی تعلق خواهد گرفت که با قیمت حدود یک میلیارد تومان به فروش می رسد و با این وجود، مشخص نیست که این ناوگان تا چه اندازه بتواند کارآمد باشد و رانندگان تاکسی از این خودروها استقبال کنند یا خیر؟ به خصوص این که خودروهای تمام برقی بعد از حدود ۵ سال با هزینه های بسیار بالای نگه داری روبه‌رو می شوند و از آن جایی که مرسوم است در کشور ما هر خودرویی حدود ۲۰ سال فعالیت کند، بعید به نظر می رسد که رانندگان تاکسی این خودروها را برای کار انتخاب کنند، اما چالش اصلی این خودروها در کشور نبود جایگاه های شارژ و تأمین انرژی است. این در حالی است که طی هفته دولت چند جایگاه شارژ برای خودروهای تمام برقی در شهر تهران افتتاح شد و بدون شک این تعداد جایگاه به هیچ عنوان نمی تواند نیاز خودروهای برقی را مرتفع سازد. به ویژه این که بیش تر این جایگاه های شارژ در شهر تهران قرار دارند و زیرساخت های لازم در سایر نقاط کشور فراهم نشده است.

با این وجود، اما و اگرهایی در خصوص همین جایگاه های افتتاح شده نیز وجود دارد و برخی ادعا کرده اند که برخی از این جایگاه ها هنوز به شبکه برق متصل نشده اند و دستگاه های شارژ خودرو تنها به صورت نمادین در جایگاه ها قرار دارند. نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که خودروهای برقی علاوه بر جایگاه به برق نیز نیاز دارند و همان طور که می دانیم کشور در سال های اخیر با چالش کمبود برق روبه‌روست و در دوره های مختلف شاهد آن هستیم که برق شهرک های صنعتی به صورت نوبتی قطع می شود تا برق رسانی به بخش خانگی دچار مشکل نشود.

از این رو، می بینیم که واردات خودروهای برقی، که وزیر صمت به صورت جدی در دستور کار قرار داده است، چالش اصلی برقی کردن ناوگان حمل و نقل کشور نیست و اصلی ترین چالش، تأمین انرژی و زیرساخت های لازم برای این خودروهاست.

در شرایطی که برق مورد نیاز و جایگاه های شارژ برای خودروها وجود ندارد و هزینه های بسیار بالایی برای ایجاد این زیرساخت ها باید صرف شود، بهترین گزینه استفاده از خودروهای هیبریدی است؛ چراکه پیش از این نیز کارشناسان بارها تأکید داشته اند که مصرف بالای خودروهای موجود در کشور مشکل اصلی است و این مشکل بدون شک با خودروهای هیبریدی و کم مصرف، با هزینه ای بسیار کم تر از تأمین زیرساخت خودروهای تمام برقی برطرف خواهد شد.

 

/منبع: اسب بخار

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه