// کد مطلب: ۱۶۲۹۴۰

خودرو یا اسباب بازی های چینی؟

خودرو یا اسباب بازی های چینی؟
لینک کوتاه کپی شد

سیاست گذاری در بازار خودرهای خارجی به گونه است که از چاله فرانسوی های قدیمی به چینی های بی کیفیت افتاده ایم.

به گزارش خبرنگار ما از عصراقتصاد- بازار خودروی خارجی با مصوبه اخیر واردات خودروهای خارجی دربست در اختیار چینی ها قرار گرفته و اکنون بسیاری آنها را مافیای چینی در بازار خودرو معرفی می کنند که تمایلی به ورود خودروهای باکیفیت ندارند و چینی های بی کیفیت جایگزین خودروهای با تکنولوژی قدیمی فرانسوی شده اند.

در مقابل این قدرت پنهان در بازار خودروی نو ایران اما افکار عمومی به گونه ای دیگر رقم می خورد که شاید تبلور آن در این جمله باشد: «ایران به زودی به قبرستان خودروهای چینی بدل می شود!»

این جمله یک تعمیر کار در حین بررسی مقایسه ای کیفیت قطعات و به ویژه خرطومی های خودروی چینی با کارکرد کمتر از ۵ سال در قیاس با خودروهای بیش از ۲۰ سال ژاپنی است که در قالب چند فیلم کوتاه در حال وایرال شدن در فضای مجازی است.

واقعیت این است که بیشتر افراد نسبت به کالاها و محصولات چینی ذهنیت چندان خوشی ندارند. در حالی که اگر سفری به چین داشته باشید ، به خوبی متوجه سفارشی سازی تولیدات بر مبنای خواست مشتری می شوید. به عبارت بهتر اگر پای فساد و ضد و بند در کار نباشد عملا مهمترین استراتژی بازاریابی چینی ها این ضرب المثل است: «هر چقدر پول بدی، آش میخوری!»

لذا نمی توان به کیفیت خودروهای چینی در حالت کلی ایراد گرفت زیرا بر مبنای همین استراتژی خودروهای چینی هر روز در سراسر جهان مشتری های بیشتری پیدا می کند و مهمترین موضوع در بازار ایران نگاه نظارتی و برنامه ریزی سیاستگذاران است که حال و روز بازار خودروی ایران به این وضع درآمده است.

یک خواننده عصر اقتصاد که از شرکت مدیران خودرو، خودرویی خریده در این باره می گوید: متاسفانه خودرو تیگو با قیمت چند برابر جهانی از این شرکت خریداری کرده ام با خیال این که کیفیت خودروی چینی احتمالا از خودروهای داخلی بهتر است و در تبلیغ این خودرو از کیفیت و ایمنی چند ستاره آن تبلیغ شد اما در تصادف اخیر، دریغ از عمل کرده یک ایربگ در این خودرو! و وقتی جهت شکایت به برج مدیران خودرو مراجعه کردم ، گفتند در این باره اگر شکایتی داری به قوه قضائیه و وزارت صمت مراجعه کن!

سیاست گذار به گونه ای برنامه ریزی کرده که بازار خودروهای خارجی بیشتر شبیه بازار اسباب بازی های یکبار مصرف پیدا کرده است

سیاستگذاری بازار خودرو یا بازار اسباب بازی

امیر محمدی کارشناس خودرو در این باره می گوید: متاسفانه با مصوبه اخیر واردات خودرو و قیمت ها و شرایطی که برای خودروهای غیر چینی تعیین شده بازار خودروهای وارداتی و میان رده به بالا عملا در اختیار چینی ها قرار گرفته و همان رویه قبلی پابرجاست با این تفاوت که در مدت زمان ۳۰ سالی که بازار خودروی ایران در اختیار فرانسوی ها بود هزینه تعمیر و نگهداری کمتری به مردم تحمیل می شد اما چینی ها هزینه های سنگینی را بر دوش مصرف کنندگان خواهند گذاشت.

وی با بیان این که البته چینی ها مقصر نیستند بلکه سیاست گذار به گونه ای برنامه ریزی کرده که بازار خودروهای خارجی بیشتر شبیه بازار اسباب بازی های یکبار مصرف پیدا کرده است، گفت: ممکن است بخشی از این تصمیم به محدودیت های دسترسی ما به منابع ارزی باشد اما باز هم در چنین شرایطی بهتر است که نسبت به واردات خودروهای با کیفیت ارزان اقدام کنیم که نرخ استهلاک آنها کمتر باشد نه این که کیفیت به گونه ای باشد که به محض اتمام زمان گارانتی ، کیفیت کالاها به گونه باشد که خودرو از کار بیفتد .

وی ادامه داد: هم اکنون برای خودروهای چینی به اصطلاح با بیل آپشن ریخته اند و طراحی های آنها هم مانند گذشته نیست و به روز شده اما کافی است سری به تعمیرکاران بزنید و ببینید که چه به اصطلاح چقدر خودروهای چینی زود لَش می شوند!

وی با انتقاد از مونتاژ کاران داخلی به ویژه کرمان موتور و مدیران خودرو میگوید: معمولا خودروسازان برای این که بتوانند در تامین قطعات با مشکل جدی مواجه نشوند هم در انتخاب خودرویی که قرار است وارد کنند، دقت بیشتری می کنند و هم در تنوع سازی و خدمات پس از فروش آنها؛ نه این که هر خودرویی که برایشان سود بیشتر و ارزان تر تمام شد و یا با محدودیت های تحریمی توانستند آن را به داخل کشور بیاورند، اقدام به پیش فروش کنند.

وی ادامه داد: نتیجه این سیاستگذاری کسادی بازار خودرو دسته دوم چینی و مشکل گیربکس در خودروهای چینی چند سال اخیر و یا حتی مشکل ترمز برخی برندها است.

محمدی در پاسخ به این سئوال عصر اقتصاد که آیا خودروهای چینی واقعا استهلاک زیادی دارند، گفت: قطعا در قیاس با خودروهای مطرح دنیا به ویژه خودروهای ژاپنی استهلاک آن بیشتر است زیرا کیفیت قطعات استفاده شده در آنها از سیم کشی تا پلی کربن های استفاده شده در داخل کابین کمتر است، هر چند که نباید دو عامل دانش کم مصرف کنندگان در سرویس به موقع خودرو و نقش کیفیت پایین بنزین و روانکارها در افزایش استهلاک خودرو را نادیده گرفت.

وی با تاکید مجدد بر ضعف سیاستگذاری دولت و سوء استفاده مونتاژ کاران چینی از این موضوع گفت: برای نمایندگان مجلس و دولتمردان نباید این سوال مطرح شود که چگونه می توان در بازار ایران هم مونتاژ کار ی مانند مدیران خودرو جریمه هزاران میلیاردی می شود، هم با قیمت گذاری مخالف است در عین حال هر روز یک مدل جدید رونمایی می کنند؟

هر فردی می تواند قطعات و سیم کشی و لوازم خودرو را با یک تلفن و یا سفارش در وی چت با دو درصد سود توسط رابط چینی تهیه و به ایران بیاورد. اما نکته مهم این است که فرد پیش از همه قیمت تمام شده ویا کیفیت کالا را از شما می خواهد تا قیمت نهایی برای شما اعلام کند

کالا با چه قیمتی یا با چه کیفیتی؟

صادق هنرپرور فروشنده عمده و وارد کننده سیستم های صوتی خودرو می گوید: امروز هر فردی می تواند قطعات و سیم کشی و لوازم خودرو را با یک تلفن و یا سفارش در وی چت با دو درصد سود توسط رابط چینی تهیه و به ایران بیاورد. اما نکته مهم این است که فرد پیش از همه قیمت تمام شده ویا کیفیت کالا را از شما می خواهد تا قیمت نهایی برای شما اعلام کند.

وی می افزاید: یکی از همکاران سفارش خود را با نام روستای خود در چین می دهد و نام روستا نیز اکنون دربازار معروف شده بی آنکه بدانند نام برند مذکور من درآوردی و نام یکی از محله های منطقه آذربایجان است.

از همین است که چندی پیش داد رئیس اتحادیه تعمیرکاران از وضعیت کمبود قطعات اصلی برای خودروهای چینی و صف های طولانی انتظار در تعمیرگاه ها بلند شده است.

چه باید کرد؟

طبق تحقیقات میدانی عصر اقتصاد و نگاهی به محتواهای تولید شده در رسان های مختلف به راحتی می توان دریافت که کیفیت خودروهای چینی در سال‌های اخیر به طور چشمگیری بهبود یافته است و بسیاری از این خودروها از نظر کیفیت و ایمنی با مدل‌های دیگر کشورها رقابت می‌کنند. اما همچنان باید با در هنگام خرید دقت کرد که خودروهای چینی فروش رفته در داخل کشور دارای ضعف های جدی و ایراد زیادی هستند.

که از جمله مهمترین و متداول ترین آنها ایراد گیربکس ( که در خودروهای جدید تا حدودی این ایراد بزرگ با سیستم های جدی بهتر شده است)، ایراد ترمز ( به ویژه در خودرو جک )، کیفیت پایین متریال به ویژه در درون کابین؛ بازار فروش نه چندان مناسب، ایراد سریع در سیستم برقی و از کار افتادن آپشن های جدید، کم کیفیت بودن سیم های برق، اتصالات و لوازمی که پلاستیک استفاده شده، مشکلات مربوط به جلوبندی و عدم تطبیق کارکرد فنی با مشخصات ظاهری خودرو و… می باشد.

علاوه بر این از یاد نبریم که بسیاری از خودروهای وارداتی از کشور چین در کشورهای دیگر ارائه نشده و حتی ممکن است استانداردهای کیفیت و ایمنی را به طور کامل رعایت نکرده باشند و یا هنوز برخی از آنها به ویژه در بخش قوای محرکه نیازمند بهبود فرآیندهای تولید و کنترل کیفیت باشند.

با این اوصاف سیاست گذار باید به گونه ای استراتژی واردات خودروهای خارجی را دنبال کنند که دولت در دراز مدت سود ببرد نه این که با نگاه کوتاه مدتِ درآمدهای گمرکی و جریمه های سنگین باعث چشم پوشی از چشم انداز آینده ای تاریک در بازار خودروهای خارجی باشد.

چشم اندازی که مردم پول خودروی باکیفیت را می دهند و انتظار خدمات پس از فروش خوب دارند اما در مقابل و کمتر از ۵ سال ( پس از پایان دوران گارانتی) با لاشه های غیر قابل تعمیری مواجه شوند که برای بازار تشنه ایران ارزبری را به ارمغان آورده است!

 

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه