// کد مطلب: ۱۶۵۷۴۹

سامانه یکپارچه خودرو | ثبت نام در سامانه یکپارچه خودو

روند شکست خورده فروش خودرو در سامانه یکپارچه خودرو ادادمه دارد؟

روند شکست خورده فروش خودرو در سامانه یکپارچه خودرو ادادمه دارد؟
لینک کوتاه کپی شد

در حالی که تأکید و اصرار بر عرضه خودرو با شیوه یکپارچه منجر به کاهش قیمت ها و تقاضا در بازار خودرو نشده است، مشخص نیست وزارت صمت با ادامه سیاست شکست خورده فروش سامانه ای خودرو چه هدفی را دنبال می کند.

به گزارش طلانیوز: اواخر سال ۱۴۰۱ وزیر سابق صمت دولت سیزدهم با نیت افزایش و کنترل عرضه خودرو به بازار، خودروسازان را ملزم به حضور در سامانه یکپارچه فروش کرد. این شیوه فروش از یک سو، بازگشت مجدد به روش قرعه کشی و سرپیچی از دستور حذف قرعه کشی بود و از سوی دیگر، باعث شد امکان بازاریابی و فروش از دست شرکت ها خارج شود.

پیش از آن نیز شواری رقابت عنان قیمت گذای تمام محصولات سواری اعم از وارداتی و تولید داخل را در دست گرفته بود. این نهاد با تشخیص انحصار در این بازار غیر از غول های جاده مخصوص، سایر محصولات خودروسازان بخش خصوصی را نیز مشمول قیمت گذاری دانست. کمی پیش از آن نیز مرجع تأمین ارز خودروسازان هم تغییر کرده و از نیما به تالار دوم رسیده بود.

در این شرایط، فاطمی امین با ملزم کردن خودروسازان به فروش در سامانه یکپارچه در تلاش بود که از یک سو، مانع افزایش قیمت ها شود و از سوی دیگر، نظام عرضه را در اختیار گرفته و به نوعی تولیدکنندگان را ملزم به ایفای تعهد کند.

اما گذشت زمان نشان داد که هیچ یک از اهداف ظاهری مدنظر وزیر سابق صمت محقق نشد، فقط آن ها با حبس تقاضا و بلوکه کردن ۱۰۰ میلیون تومان برای خودروهای تولید داخل و ۵۰۰ میلیون تومان برای وارداتی ها توانستند هم مانع از ورود تقاضاهای جدید به بازار شوند و هم باعث یخ زدگی نقدینگی و توقف ورود تقاضاهای جدید به بازار شدند.

 

/منبع: اسب بخار

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه