// کد مطلب: ۱۶۶۲۱۸

سهام دولتی | سهام دولتی خودروسازان

رفع چالش واگذاری سهام دولتی خودروسازان در دولت

رفع چالش واگذاری سهام دولتی خودروسازان در دولت
لینک کوتاه کپی شد

وزارت اقتصاد ظاهر نسبت به خصوصی سازی دوخودروساز بزرگ مصمم است .اما گویا وزارت صمت هنوز این مهم را درک نکرده و همچنان مشغول برنامه ریزی برای آنها است. به نظر می رسد در این مسیرنیاز اصلی رفع چالش واگذاری سهام دولتی خودروسازان در دولت باشد.

به گزارش طلانیوز: “سرپرست سازمان خصوصی سازی در خصوص واگذاری ایران خودرو و سایپا نیز می گوید: در آخرین جلسه شورای اصل ۴۴ قانون اساسی که با حضور رئیس جمهور شهید برگزار شد و ایشان در آن جلسه صراحتاً در راستای پیگیری فرامین رهبری در خصوص دولت و بخش‌هایی که سهام جزئی دارد را بایستی به‌زودی و بلادرنگ واگذار کند؛ مصوبات اخیر همگی به یادگار از پیگیری‌های رئیس‌جمهور شهید است و ما مصمم هستیم که آن را سرلوحه رویکرد و عملکرد خودمان قرار دهیم.

معاون وزیر اقتصاد اضافه می کند: ازجمله آنها سهام ایران خودرو و سایپا است که دولت در بخشی از این دو خودروساز بزرگ کشور سهامی را دارد که سهام مدیریتی و یا به معنای بلوک مدیریتی نیستند و سهام جزئی هستند و ما مصمم به واگذاری این سهام هستیم و در عین حال مدیریت این دو خودروساز بزرگ هم به لحاظ سهام غیردولتی بر اساس همین مصوبات و همین تاکیدات رئیس‌جمهور شهید و فرمایشات رهبری بر استفاده و بهره از اراده و مدیریت مردم در بخش واقعی اقتصاد، این موضوع سرلوحه کار ما خواهد بود و امیدوار هستیم که در تصمیماتی که در این خصوص در شرف انجام است، خبرهای خوبی را داشته باشیم.

ابراهیم بازیان در خصوص زمان‌بندی اجرای این اقدامات نیزمی افزاید: طبیعتا سال جاری، نه تنها سال انجام این کار مهم خواهد بود؛ بلکه لیست شرکت‌هایی که دولت در آنها سهام جزئی دارد؛ ولی بعضا به دلیل اقتضائاتی که بوده، دولت مدیریت آن را عهده‌دار است، وجود دارد و بر اساس مصوبه اصل ۴۴ مصمم هستیم که امسال این موضوع مهم را به خود سهامداران غیردولتی واگذار کنیم.”

سرپرست دفتر صنایع خودرو وزارت صمت نیز با اشاره به کاهش تولید خودرو در فررودین ماه امسال، ضمن “اعلام اینکه وزارت صمت برای دو خودروساز بزرگ برنامه‌های مهمی در نظر گرفته است ،تصریح می کند: وزارت صنعت، معدن و تجارت، تمهیدات و برنامه‌های مهمی برای دو شرکت خودرو ساز در نظر گرفته که با اجرایی شدن، آن کاهش تولید فروردین‌ماه در مجموع تولید سه ماهه اول سال جبران می‌شود و شاهد رشد مطلوبی در تولید خودرو خواهیم بود.”

این نگاه و تناقضی که در واگذاری سهام دو خودروساز بزرگ وجود دارد شاید در ظاهر ارتباط خاصی با هم نداشته باشند.اما خصوصی سازی از اساس با برنامه ریزی دولتی در تضاد قرار دارد.

به عبارت ساده تر،اگر قرار باشد در آستانه واگذاری ها که در سال جاری انجام خواهد شد ، بازهم وزارت صمت برنامه ریزی کند ، می توان نسبت به آینده این خصوصی سازی امیدوار بود؟ این در حالی است که به گفته معاون وزیر اقتصاد دولت در بخشی از این دو خودروساز بزرگ کشور سهامی را دارد که سهام مدیریتی و یا به معنای بلوک مدیریتی نیستند.

بنابراین باید دید که دولت بر چه اصل و اساسی طی سال های گذشته از یک سو تصمیمات مدیریتی اتخاذ کرده است و از سوی دیگردر قبال زیان ده بودن این دو شرکت پاسخگو نبوده است؟ حتی به رغم آشکار بودن زیان ده بودن حضور دولت در این صنعت ، مدیریت آن از دولت به دولتی دیگر منتقل و حرکت در مسیر ضرر ادامه یافته است.

دراین شرایط بازهم وزارت صمت برای این دو خودروساز برنامه ریزی می کند تا با تمهیداتی که در نظرگرفته کاهش تولید را جبران کند.

شاید بهتر باشد پیش از هر نکته ای تمهیداتی اندیشه شود تا دولت به درکی درست از خصوصی سازی برسد و از همین حالا برای جلوگیری از دخالت ها تمرین کند. 

 

/منبع: اسب بخار

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه