// کد مطلب: ۱۶۷۷۶۶

آیین نامه واردات خودرو | واردات خودرو | واردات خودرو کارکرده

آیین نامه واردات خودروهای کارکرده | چه کسانی می توانند خودروی دست دوم وارد کنند؟

آیین نامه واردات خودروهای کارکرده | چه کسانی می توانند خودروی دست دوم وارد کنند؟
لینک کوتاه کپی شد

پس از اعلام آزادسازی واردات خودرو برای مردم در واپسین روزهای فعالیت دولت سیزدهم، آیین‌نامه اجرایی واردات خودروهای کارکرده صادر شد.

به گزارش طلانیوز: آیین نامه اجرایی واردات خودروهای کارکرده در حالی صادر شد که هنوز برنامه مدونی برای این اقدام وجود ندارد.

بنا بر این آیین‌نامه، منابع ارزی مورد نیاز با رعایت ضوابط بانک مرکزی از محل ارز حاصل از صادرات اعم از کالا و خدمات، سرمایه گذاری خارجی با اولویت حمل و نقل عمومی(با تایید سازمان سرمایه گذاری خارجی) و سایز منابع مورد تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از جمله منابع ارزی با منشا خارجی تامین خواهد شد.

سن مجاز خودرو برای واردات در این آیین نامه براساس سال مندرج در VIN خودرو وارداتی در زمان ورود به کشور که باید بیش از ۳ سال و کمتر از ۵ سال باشد.

بر اساس این آیین نامه، ثبت سفارش با ثبت آماری صادره پس از ورود خودرو به کشور، جهت ترخیص خودرو از گمرک فاقد اعتبار است و تخلیه خودرو بدون ثبت سفارش یا ثبت آماری در گمرکات کشور ممنوع است. در صورت تخلیه خودرو ظرف یک ماه مرجوع می شود.

 

254

آیین-نامه-واردات-خودروهای-کارکرده-ماده-۱۱-قانون-ساماندهی-صنعت-خودرو-768x1086

256-768x1078

257-768x1116

 

ضوابط فنی واردات خودرو

طبق این آیین نامه، رعایت استانداردهای ایمنی براساس انطباق با استانداردهای مورد تأیید سازمان ملی استاندارد ایران و دارا بودن یکی از شرایط زیر صورت می گیرد.

۱- مشخصات خودرو در فهرست خودروهای دارای صحه گذاری تأیید نوع وجود داشته باشد.

۲- خودرو دارای تایید نوع کلی خودرو WVTA مندرج بر روی پلاک شناسایی باشد.

۳- خودرو دارای گواهی سازنده مبنی بر انطباق خودرو با ایمارک باشد.

۴- خودرو دارای گواهی انطباق عمومی جی سی سی از مؤسسه استاندارد کشورهای حاشیه خلیج فارس باشد.

۵- خودرو از برندهای معتبر کشورهای اتحادیه اروپا، ژاپن و کره جنوبی باشد.

موارد فوق به عنوان استانداردهای کشور مبدا محسوب می شود و ارزیابی انطباق خودروهای موضوع این آیین نامه از طریق بررسی مدارک به همراه بازرسی فیزیکی و مطابق دستورالعمل های مرتبط سازمان ملی استاندارد ایران جایگزین استانداردهای ملی مرتبط می شوند.

این در حالی است که استانداردهای آلایندگی بر اساس انطباق با استانداردهای مورد تأیید سازمان حفاظت محیط زیست برای این خودروها استاندارد آلایندگی یورو۵ و بالاتر است.

بنابراین دستورالعمل، ثبت سفارش یا ثبت آماری خودروهای موضوع این آئین نامه اعم از واردات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی منوط به اخذ تأییدیه تأمین قطعات یدکی و ارایه خدمات پس از فروش از وزارت است.

همچنین کلیه مسئولیت های حقوقی مرتبط با اصالت و انطباق ارکان اصلی خودرو با مدارک شناسایی سوابق اظهار شده تعمیرات و تصادفات خودروی وارداتی به عهده وارد کننده خواهد بود

همچنین بر اساس این آیین نامه واردات خودروی سواری با حجم موتور بالاتر از (۲۵۰۰) سیسی و خودروهای فرمان راست ممنوع است.

وزارت صمت نیز موظف است نسبت به اعلام فهرست نام های تجاری خودرو و مشخصات فنی قابل قبول با در نظر گرفتن مصرف سوخت و همچنین سهولت در دسترسی عمومی به قطعات و خدمات پس از فروش اقدام کند.

بر اساس این آیین نامه اشخاص زیر می توانند در چهارچوب این آیین نامه و ضوابط مربوط به افتتاح و معدل حساب ارزی که از سوی بانک مرکزی اعلام می شود و منوط به اخذ گواهی عدم سرقتی بودن خودرو از پلیس کشور مبدا اقدام به واردات خودرو کنند.

 

شرکت های وارد کننده

شرکت هایی که دارای تاییدیه خدمات پس از فروش مورد تایید وزارت صمت باشند، به شرط ارایه ضمانت خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی می توانند نسبت به ثبت سفارش اقدام کنند.

 

شرکت های حمل و نقل

شرکت های حمل و نقل مورد تأیید وزارت راه و شهرسازی، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، وزارت کشور، سازمان شهرداری ها و دهیاریهای کشور، صرفاً به منظور تأمین خودروهای مورد نیاز شبکه حمل و نقل عمومی کشور می توانند از محل ارز حاصل از صادرات خدمات نسبت به ثبت سفارش اقدام کنند.

این در حالی است که خودروهایی که از این طریق وارد میشوند تا ده سال قابلیت تعویض پلاک به خودروی شخصی را ندارند.

 

اشخاص حقیقی

اشخاص حقیقی صرفاً به منظور استفاده شخصی و مشروط به عدم امکان واگذاری خودروی وارداتی تا پنج سال می توانند از طریق ثبت آماری و با رعایت سایر ضوابط مقرر نسبت به واردات خودرو اقدام کنند.

بر اساس این آیین نامه مبنای تعیین ارزش خودرو و حقوق ورودی براساس اصلاحیه تبصره (۶) ماده واحده قانون چگونگی محاسبه و وصول حقوق گمرکی سود بازرگانی و مالیات انواع خودرو و ماشین آلات راهسازی وارداتی و ساخت داخل و قطعات آنها مصوب ۱۳۷۱ (موضوع ماده (۱۲) قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۲) است.

 

دیگر شرایط واردات خودروهای کارکرده

همچنین پیشنهاد نرخ سود بازرگانی خودروهای کارکرده وارداتی توسط کمیته موضوع ماده (۱) آئین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات مصوب ۱۳۷۳ با اصلاحات بعدی به هیئت وزیران به نحوی خواهد بود که ضمن کاهش قیمت خودروهای یادشده از شکل گیری هرگونه امتیاز ویژه اقتصادی برای وارد کنندگان جلوگیری شود. این در حالی است که سود بازرگانی خودروهای حمل و نقل عمومی به میزان پنجاه درصد (۵۰) خواهد بود.

طبق این دستورالعمل، ترخیص خودرو منوط به ارایه گواهی اسقاط موضوع ماده (۱۰) قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۰ و اصلاحات بعدی خواهد بود.

علاوه بر این واردات خودروهای موضوع این آیین نامه در مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی در چهارچوب قوانین و مقررات مناطق مذکور و ضوابط این آئین نامه بلامانع است.

همچنین خودروهای وارداتی موجود در مناطق آزاد تجاری – صنعتی که تا پیش از ابلاغ این آیین نامه طبق مقررات موجود به طریق قانونی از مبادی گمرکی با تاریخ ساخت کمتر از پنج سال وارد کشور شده بود و در حال حاضر مجاز به تردد در مناطق آزاد تجاری – صنعتی اند، مشروط به پرداخت کلیه عوارض و بدهی های مربوط و حقوق ورودی (مشتمل بر حقوق گمرکی و سود بازرگانی مصوب) و مسایر ضوابط و مقررات مرتبط مجاز به پلاک گذاری ملی و تردد در سرزمین اصلی با ثبت آماری اند. خودروهای مستثنی شده از حکم بند (۱) تفاهم نامه مشترک شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی و گمرک جمهوری اسلامی ایران مشمول حکم این ماده نیستند. همچنین مبنای تعیین ارزش خودرو و حقوق ورودی موضوع این ماده بر اساس تشریفات مقرر در ماده (۶) این آئین نامه خواد بود.

 

 

/منبع: اسب بخار

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه