// کد مطلب: ۱۶۷۷۹۸

واردات خودرو | واردات خودرو کارکرده

آیا واردات خودروهای دست دوم اجرایی خواهد شد؟

آیا واردات خودروهای دست دوم اجرایی خواهد شد؟
لینک کوتاه کپی شد

یک کارشناس صنعت خودرو با اشاره به این که دولت فعلی می خواهد بگوید همه چیز را خیلی خوب تحویل داده ایم و می خواهد توپ را در زمین دولت بعدی بیاندازد گفت: «واردات خودروهای دست دوم اجرایی نخواهد شد.»

به گزارش طلانیوز: امیرحسن کاکایی در خصوص این که آیا واردات خودروهای دست دوم تأثیری روی بازار خودرو خواهد گذاشت توضیح داد: «بستگی دارد که واقعی باشد یا نه؟ چون اصل ماجرا، بحث مدیریت ارز، مدیریت شبکه ارز، مدیریت خدمات پس از فروش است. این‌ها اصل ماجراست که اشکال دارد. الان هم باید بانک مرکزی تشخیص دهد. چه‌طور می‌خواهد تشخیص دهد؟ به نظرم این کار غیرقانونی خواهد بود و اجرایی نخواهد شد.»

این استاد دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: «همین الان واردات خودروی نو مشکل دارد؛ چرا؟ چون خود خودروسازان اصلی با ما درست کار نمی‌کنند و مسیرهای بانکی مبهمی طی می‌شود؛ حالا وای به حال خودروی دست دوم، خودروی دست دوم را از چه کسی می‌خرد؟ پولش از کجا می‌آید؟ داستانی می‌شود.»

وی اضافه کرد: «بنابراین به نظر من این اجرایی نیست و دولت فعلی دارد یک جورهایی توپ را  در زمین دولت بعدی  می‌اندازد .می‌خواهد در آخرین روزها با حرف‌های قشنگ بگوید ما خیلی خوب همه چیز را داریم تحویل می‌دهیم و البته از نظر من شدنی نیست. همین الان که داریم با هم صحبت می‌کنیم، قیمت دلار زیر ۵۸ هزار تومان آمده است. جالب است که در یک ماه گذشته که ما رئیس جمهور نداشتیم، دلار پایین آمده است.»

این کارشناس افزود: «بنابراین الان قیمت خودرو هم یک مقدار پایین می‌آید. پس باید گفت بله، این خبر به‌طور موقتی حتماً تأثیر می‌گذارد، اما آیا اجرایی خواهد شد؟ من می‌گویم نه، چون واقعیت‌های کشور این اجازه را نمی‌دهد. در مجموع، برآورد من این است که یک دوره کوتاهی برخی دلال‌ از این وضعیت سود می‌برند، بعد دوباره که قیمت‌ها رفت بالا، حالا باید مردم دنبال دلال‌ها بدوند. این پیش‌بینی من است.»

 

در بلندمدت حتماً صنعت خودرو را زمین می‌زند

کاکایی همچنین درباره این که آیا اگر اجرایی شود، در بلندمدت می‌تواند تأثیر بگذارد تصریح کرد: «صددرصد، برای این‌که در بلندمدت حتماً صنعت خودرو را  زمین می‌زند، حتا مونتاژکار را هم زمین می‌زند و حتماً اقتصاد کشور را هم زمین می‌زند.»

وی اظهارکرد: «شاید در ظاهر ربطی به خودرو نداشته باشد، اما خیلی برای من جالب است که دیروز پسته در آمریکا ارزان‌تر از پسته در ایران بود؛ آیا از پسته کالایی ایرانی‌تر به نظر شما در دنیا وجود دارد؟ چه می‌شود که پسته ایرانی گران‌تر از پسته آمریکایی درمی‌آید. سیاست غلط باعث به وجود آمدن چنین شرایطی می شود.

استاد دانشگاه علم و صنعت بیان کرد: «موضوع این نیست که صنعت خودروی ما قوی یا ضعیف است، موضوع این است که ما برخی سیاست‌مدار داریم که خائنانه دارند اقتصاد کشور را نابود می‌کنند. بر چه اساس پول‌های نفت و مواد اولیه‌؛ مس، آهن، آلومینیوم و… را خرج می کنند؟ فعلاً دارد خوش می‌گذرد؛ ثروت غیرنفتی را داریم می‌فروشیم، دلال‌ها هم دارند کِیف می‌کنند، مردم هم بالاخره مصرف می‌کنند، بعد می‌گویند خیلی هم همه خوشحال هستند. اما آیا این خوب است یا نه؟ پس مسلم است که در بلندمدت حتماً به اقتصاد کشور ضربه می‌زند.»

کاکایی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که، این تصمیم چه باری را بر دولت جدید تحمیل می‌کند، و چرا در روزهای آخر تصمیم گرفتند این کار را انجام دهند گفت: «اولاً چرا دولت قبلی قبول نکرد؟ برای این‌که همه آن‌ها می‌دانند چه خبر است، اما چرا الان می‌آید و این حرف را می‌زند؟ برای این‌که این حرف به‌طور موقتی، مثلاً دو-سه ماه قیمت‌ها را پایین می‌آورد، اما اقتصاد را نابود می‌کند. سیاسیون پوپولیست دوست دارند در ذهن مردم به‌عنوان یک قهرمان کنار بکشند. این چیز عجیبی نیست، یعنی خیلی واضح است.»

وی ادامه داد: «اما چرا این دولت این کار را کرده است؟ چون در آخرین روزها برایش هزینه سیاسی ندارد. این دولت بعدی است که باید بیاید و پاسخ‌گو باشد. این آقایان می‌آیند و می‌گویند ببینید ما رفتیم و همه چیز دوباره خراب شد. این واقعاً بدترین شیوه تحویل‌دادن دولت است.

کاکایی اضافه کرد: «الان هم دارند آخرین زورها را می‌زنند که برق قطع نشود. تقریباً من هر کارخانه‌ای که در اطراف تهران می‌روم همه دیزل‌هایشان روشن است. این معنایش چیست؟ معنایش این است که دستور داده‌اند که به هر قیمتی شده دیزل‌های‌تان را روشن کنید؛ حتا اگر کارخانه بخوابد، باید برق خانگی تأمین شود. این هم ضربه است به کشور و این کار ادامه‌دادنی نیست، اما دولت در حال انجام آن است.»

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: «این‌ها کارهای غلطی است. انگار این دوستان می‌خواهند خارج از کشور بروند، انگار می‌خواهند کشور را ترک کنند. نمی‌دانم دارند چه کار می‌کنند که این قدر راحت با دامن‌زدن به مصرف‌گرایی به کشور ضربه می‌زنند؛ یعنی به جای این‌که تولید را تقویت کنند، همه‌جوره دارند مصرف‌گرایی را تقویت می‌کنند.»

 

 

/منبع: اسب بخار

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه