// کد مطلب: ۱۶۹۹۰۰

خرید و فروش خودرو وارداتی | خودرو وارداتی | سمانه خودرو وارداتی

هشدار جدی به خریداران خودروهای وارداتی خارج از سامانه

هشدار جدی به خریداران خودروهای وارداتی خارج از سامانه
لینک کوتاه کپی شد

طی چند روز اخیر گزارش هایی مبنی بر فروش برخی از محصولات وارداتی خارج از سامانه و به صورت پنهانی از طریق نمایندگی با اخذ مبالغ علی الحساب پیش فروش به گوش رسیده است. این مسئله باید یه مثابه یک «هشدار جدی به خریداران خودروهای وارداتی خارج از سامانه» در نظر گرفته شود.

به گزارش طلانیوز: این پیش فروش ها در شرایطی انجام می شود که پیرو قانون، ابتدا باید ثبت سفارش صورت گرفته و تأیید شود. تخصیص ارز انجام شده و خودرو به گمرکات کشور رسیده باشد تا بتواند مجوزهای لازم برای عرضه را اخذ کند. بعد از آن ابتدا باید پس از تعیین قیمت توسط سازمان حمایت به صورت رسمی در سامانه ای که برای خودروهای وارداتی در نظر گرفته شده عرضه شود. اگر خریداران از این خودروها استقبال نکردند، نوبت عرضه آن‌ها به صورت مازاد می رسد. این عرضه ها نیز باید به صورت رسمی توسط شرکت واردکننده انجام شود. به عنوان مثال، ایران خودرو، بهمن موتور و کرمان موتور خودروهای برقی خود را پس از اولین عرضه، از طریق سایت رسمی شرکت به فروش رساندند. حتا برخی خودروهای وارداتی بنزینی مانند زوتی و جتا نیز از همین طریق عرضه شده‌اند و به فروش رفتند.

اما برخلاف قانون، فروش برخی خودروهای وارداتی از طریق شبکه های نمایندگی ها و به صورت پنهانی و با دریافت علی الحساب آغاز شده است. این پیش فروش ها در شرایطی انجام می شود که هنوز وضعیت واردات این محصول مشخص نبوده و معلوم نیست که در کدام یک از مراحل قرار دارد. همچنین قیمت آن از سوی سازمان حمایت تعیین نشده است.

با این حال به نظر می رسد این پیش فروش ها علاوه بر سوءاستفاده از عطش بازار برای خودروهای وارداتی می تواند دو علت داشته باشد؛ یا قصد جمع آوری نقدینگی دارند و یا می خواهند برای این محصول بازارسازی کنند.

در این شرایط، خریداران باید به شدت دقت کنند که به هیچ عنوان نمی توان تحویل این نوع خودروها را گارانتی کرد. در حال حاضر، سازمان حمایت نیز واکنشی به این قضیه نداشته است، اما در هر صورت برای جلوگیری از مشکلات آتی نسبت به خرید این نوع خودروها باید هوشیارانه عمل کرده و از خریدهای احساسی پرهیز کنند.

 

 

/منبع: اسب بخار

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه