خرید کولر گازی | نکات خرید کولر گازی

قبل از خرید کولر گازی به چه نکات باید توجه کنید؟

قبل از خرید کولر گازی به چه نکات باید توجه کنید؟
لینک کوتاه کپی شد

با فرا رسیدن ماه‌های گرم، وجود کولر در منازل ضرورت پیدا می‌کند. پیش از خرید کولر گازی، بهتر است ابتدا نکات ذکرشده در این مقاله را مدنظر قرار دهید.

به گزراش طلانیوز: با فرارسیدن فصل گرما و نزدیک‌شدن به تابستان نیاز افراد به بررسی و خرید بهترین کولرهای گازی بازار متناسب با بودجه و محل زندگی به اوج خود می‌رسد. البته در برخی از مناطق کشور مانند جنوب ایران، نیاز به داشتن کولر بیشتر از سایر نواحی حس می‌شود و گاهی یک کولر به‌تنهایی برای خانه یا محل کار جوابگو نخواهد بود.

اکثر افراد سعی می‌کنند پیش از خرید انواع کولر گازی، اطلاعاتی از قبیل قیمت، امکانات و تفاوت‌های کولرهای آبی و گازی را بررسی کنند و سپس وارد عمل شوند؛ به‌همین منظور تصمیم گرفتیم اطلاعات مورد‌ نیاز کاربران را در مقاله‌ای به‌طور مختصر و مفید بگنجانیم و ویژگی‌های مهم کولر گازی مناسب و مزایا و معایب انواع کولر را توضیح دهیم.

 

انواع کولر گازی

کولرهای گازی در سه نوع کولر گازی قابل حمل، پنجره‌ای و اسپلیت در بازار موجود هستند. درادامه درمورد هرکدام به اختصار توضیح می‌دهیم.

کولر گازی قابل حمل

خرید کولر گازی

کولر گازی پرتابل یا قابل حمل روی زمین قرار می‌گیرد و قابلیت جابه‌جایی دارد. این نوع کولر، در هر جایی که قرار بگیرد، هوای اتاق را مکش می‌کند و با پایین آوردن گرما و رطوبت و دمش مجدد آن به فضا، باعث خنک شدن محیط می‌شود.

سازوکار کولرهای گازی قابل حمل به‌گونه‌ای است که هنگام کار هوای گرم نیز تولید می‌کنند؛ از این رو، باید آن‌ها را در نزدیکی پنجره یا بالکن قرار داد تا همزمان با دمیده‌شدن هوای خنک به داخل اتاق، هوای گرم نیز خارج شود.

معمولاً قیمت کولر قابل‌حمل کمتر از انواع دیگر است؛ ولی مدل‌های پیشرفته و گران‌قیمت آن‌ نیز یافت می‌شود.

 

کولر گازی پنجره‌ای

خرید کولر گازی

کولر پنجره‌ای در قاب پنجره نصب می‌شود؛ به‌طوری که نصف در داخل خانه و نصف در خارج آن قرار می‌گیرد. این مدل که استفاده از آن رواج فراوان دارد، با قرار گرفتن در فضای پنجره، از قسمت جلو هوای خنک را به داخل می‌دمد و از قسمت پشت، هوای گرم خانه را به بیرون منتقل می‌کند. البته باید در نظر داشت که اندازه‌ی بزرگ این نوع کولر باعث می‌شود تقریباً تمام فضای پنجره مسدود شود.

 

کولر گازی دیواری یا اسپلیت

خرید کولر گازی

اسپلیت‌ از حداقل دو بخش تشکیل شده‌ است. بخش اول در محیطی خارج از خانه یا روی بخش بیرونی دیوار قرار می‌گیرد و بخش دیگر داخل منزل، روی دیوار اتاق نصب می‌شود.

بخشی که در خارج از منزل قرار می‌گیرد شامل کمپرسور است و هوای سرد تولید می‌کند و بخش داخلی وظیفه‌ی دمیدن هوا را بر عهده دارد.

بخش‌های داخلی و خارجی کولر اسپلیت از طریق لوله‌هایی که از پیش به‌همین منظور در دیوار تعبیه شده‌اند به یکدیگر متصل می‌شوند. کمپرسور هوای گرم بیرون منزل را به داخل خود می‌کشد و پس از خنک‌سازی از طریق لوله به دمنده‌ی داخل اتاق می‌فرستد تا هوای سرد در خانه جریان پیدا کند. به‌علاوه، به‌دلیل قرارگیری بخش اصلی و پرسروصدای کولر یعنی کمپرسور در خارج از منزل، صدای بسیار کمی تولید می‌کند؛‌ به‌همین دلیل درمقایسه‌با مدل‌های دیگر گزینه‌ی بسیار مناسبی برای استفاده در اتاق خواب به‌حساب می‌آید.

 

مهم‌ترین نکات برای انتخاب بهترین کولر گازی

مزایای کولر گازی شامل حوزه‌های وسیعی می‌شود که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به قابلیت تنظیم دما و رطوبت هوا، قابلیت سرمایش و گرمایش، مستقل بودن دستگاه، سیستم‌های تصفیه هوا برای از بین بردن گردوغبار و ویروس و باکتری‌ و بهینه‌سازی مصرف انرژی اشاره کرد. اگر تصمیمتان درمورد خرید کولر گازی قطعی است، نکات زیر می‌توانند در انتخاب کولر گازی مناسب به‌ شما کمک کنند.

 

زمان خرید

بهتر است در فصول سرد سال جهت خرید کولر گازی اقدام کنید. این کار چند خوبی دارد: اول اینکه بسیاری از شرکت‌ها دستگاه‌های خنک‌کننده‌ را در ماه‌های سرد سال به حراج می‌گذارند و با تخفیف ویژه عرضه می‌کنند. دلیل دیگر این است که اگر در ماه‌های گرم سال که خرید و فروش کولر به اوج می‌رسد، اقدام به خرید کنید، این احتمال وجود دارد که نصاب‌های مجاز وقت کافی برای نصب کولر را نداشته باشند و مجبور شوید مدتی صبر کنید؛ بنابراین، در صورت امکان در ماه‌هایی خریدتان را انجام دهید که بتوانید هم از تخفیف و هم از خدمات خوبی برخوردار شوید.

 

برند کولر

انواع کولر گازی چینی با ظاهری زیبا، اما کیفیت و طول عمر پایین به‌قدری در بازار افزایش یافته است که گاهی اوقات افراد را به اشتباه می‌اندازد. باید با مطالعه‌ی خصوصیات و چگونگی کیفیت دستگاه، اقدام به خرید کرد؛ نه اینکه صرفاً با دیدن ظاهر و طراحی زیبای کولر در دام برندهای ناشناخته بازار افتاد که هیچ تضمین و گارانتی‌ای برای فروش محصولشان ندارند.

از بهترین برندهای کولر گازی خارجی می‌توان به ال‌جی و گری و سامسونگ اشاره کرد که با گارانتی معتبر وارد بازار می‌شوند، گارانتی چندساله برای کمپرسور ارائه می‌کنند که خیال مشتری را از کیفیت و دوام دستگاه راحت می‌کند. در کنار این برندهای خارجی، می‌توان به برندهای ایرانی همچون جی پلاس و پاکشوما نیز اعتماد کرد.

 

ظرفیت کولر گازی

متراژ اتاق یا ساختمان از عوامل مهمی است که مستقیماً در محاسبه‌ی ظرفیت خنک‌کنندگی کولر گازی مؤثر خواهد بود؛ اما عوامل دیگری همچون شرایط اقلیمی، جهت اتاق، وسایل گرما‌زا و حتی تعداد افراد را نیز باید در نظر گرفت. نوع کاربری ساختمان نیز می‌تواند تأثیر بسزایی بر ظرفیت خنک‌کنندگی کولر بگذارد؛ برای مثال، در محیط‌های اداری به‌دلیل رفت‌و‌آمد زیاد و وجود دستگاه‌های الکترونیکی مانند فکس و پرینتر و کامپیوتر ظرفیت سرمایش کمی دچار تغییر می‌شود و به‌ازای هرکدام باید حدود ۲۰۰ تا ۵۰۰ بی‌تی‌یو در نظر گرفته شود.

برای محاسبه‌ی ظرفیت کولر، باید ضریب BTU و مساحت اتاق براساس مترمربع را در اختیار داشته باشید و سپس طبق فرمول زیر محاسبه را انجام دهید.

برای انتخاب ضریب BTU باید شرایط محیط را در نظر بگیرید؛ برای مثال، به‌ازای هر مترمربع برای فضایی با شرایط معمولی و اقلیم معتدل باید حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ واحد BTU و برای محیط‌های گرم‌تر و شلوغ‌تر باید حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ واحد BTU در نظر گرفت. در ادامه می‌توانید موارد دیگر همچون دستگاه‌های گرمازا را به آن اضافه کنید.

برای مثال فرض کنید اتاقی با متراژ ۳۰ متر مربع با شرایط معمولی دارید. اگر ضریب BTU را ۵۰۰ در نظر بگیریم، به کولری با ظرفیت حدودیِ ۱۵۰۰۰BTU نیاز خواهید داشت. جدول زیر می‌تواند تا حدی در انتخاب ظرفیت کولر مدنظرتان به‌ شما کمک کند.

خرید کولر گازی

کمترین ظرفیت کولر گازی که می‌توان سراغ آن‌ را در بازار گرفت، درحال‌حاضر، ۹٬۰۰۰ واحد BTU است که تنها برای اتاق‌های کوچک داخل منزل می‌تواند مناسب باشد؛ البته اکثر افراد به‌جای خرید جداگانه چندین دستگاه تهویه‌ی مطبوع، برای تمامی اتاق‌ها یک کولر گازی با ظرفیت بیشتر تهیه می‌کنند تا هم در مصرف انرژی و هم در هزینه صرفه‌جویی کرده باشند.

 

نوع کمپرسور

از انواع کمپرسور کولرگازی می‌توان به پیستونی، روتاری و اسکرال اشاره کرد که هریک مزایا و معایب خود را دارند. بااین‌حال، کمپرسور روتاری در مقایسه با دیگر موارد، صدای کمتری را تولید می‌کند، مصرف انرژی آن پایین است و از همه مهم‌تر بازدهی بیشتری دارد؛‌ ولی گفته می‌شود که تعمیر آن نسبت به کمپرسورهای دیگر هزینه‌ی بیشتری را می‌طلبد.

خرید کولر گازی

 

کلاس آب‌وهوایی کولر

کلاس آب‌هوایی کولر از جمله نکات مهمی است که پیش از خرید کولر گازی باید در نظر بگیرید. کلاس‌های آب‌وهوایی معمولاً با T2، T1 و T3 طبقه‌بندی می‌شود.

T1 (آب و هوای معتدل): اگر در مناطقی با دمای ۱۸ تا ۴۳ درجه‌ی سانتی‌گراد زندگی می‌کنید، باید به‌ فکر خرید کولرهایی با کلاس آب‌وهوایی T1 باشید.

T2 (آب‌ و هوای خنک و سردسیر): این نوع کولر در مناطقی به‌کار گرفته می‌شود که دمای هوا در کمترین حالت ۱۰ درجه‌ی سانتی‌گراد و در بیشترین حالت حدوداً ۳۵ درجه‌ی سانتی‌گراد می‌رسد.

T3 (آب و هوای گرمسیر): کولر‌های گازی با درجه‌ی آب و هوای T3 می‌توانند درجه‌ی دمایی ۲۱ تا ۵۲ سانتی‌گراد را تحمل کنند. اگر در مناطقی سکونت دارید که دما دائماً در حال افزایش است، به‌سراغ کولرهایی با این درجه‌ی آب‌وهوایی بروید.

 

فناوری اینورتر (Inverter)

فناوری اینورتر در کمپرسور کولرهای گازی نقش بسیار مهمی در کاهش مصرف انرژی ایفا می‌کند. به‌طور کلی، وقتی دمای اتاق به حد مطلوبی برسد، این فناوری سرعت کولر را به‌طور خودکار کاهش می‌دهد. این امر باعث می‌شود مصرف برق کولر و صدای ایجادشده به حداقل برسد.

کولر گازی‌های اسپلیت ال جی از جمله محصولاتی هستند که از فناوری اینورتر بهره می‌برند. این نوع کولرها، سرعت خود را باتوجه‌به دمای محیط تنظیم می‌کند و باعث کم‌شدن هزینه‌ی برق مصرفی می‌شوند. البته در مقایسه با کولرهای معمولی، قیمت بالاتری هم دارند. اگر می‌خواهید در مورد فناوری اینورتر بیشتر بدانید، مقاله‌ی اینورتر کولر چیست و چه کاربردی در کولر گازی دارد؟ را از دست ندهید.

 

بهره‌وری انرژی

پیشنهاد می‌کنیم در حالت کلی بین کولرها به‌دنبال محصولاتی با رتبه‌ی SEER (نسبت بهره‌وری انرژی فصلی) زیاد باشید. هرچه رتبه SEER یا برچسب مصرف انرژی بیشتر باشد، مصرف انرژی بهینه‌تر خواهد بود که به‌معنای کاهش قبض برق و اثر منفی کمتر بر محیط‌زیست است.

 

عملکرد بی‌صدا

کولر گازی در مقایسه با کولر آبی صدای بسیار کمتری تولید می‌کند؛ اما در‌ این میان محصولاتی هم وجود دارند که تقریباً‌ بدون صدا کار می‌کنند. پس اگر خنک‌کنندگی بی‌سروصدا برای شما اهمیت دارد یا به فکر خرید کولر گازی برای اتاق‌خواب یا فضایی آرام هستید، بهتر است به‌دنبال کولری با درجه‌ی دسی‌بل کمتر باشید.

 

فیلتر هوا

تهویه‌ی مطبوع مناسب باید فیلتر هوای باکیفیتی داشته باشد تا بتواند گردوغبار و گرده و سایر مواد حساسیت‌زا را از هوا پاک کند. بد نیست بدانید که برخی از مدل‌ها فیلترهایی دارند که حتی می‌توانند باکتری‌ها و ویروس‌ها را جذب کنند تا هوای پاکیزه و سالمی را برای تنفس در اختیار افراد قرار دهند.

 

طول عمر و گارانتی

کولر گازی مناسب باید از مواد اولیه باکیفیت ساخته شود و طول عمر زیادی داشته باشد؛ چراکه تهیه‌ی لوازم این‌چنینی نیازمند صرف هزینه‌ی زیادی است و اکثر افراد نمی‌توانند سالانه کولر گازی خود را عوض کنند یا بهبود دهند. پس به‌دنبال کالاهایی با گارانتی باشید که هم قطعات و هم خدمات را پوشش می‌دهد.

 

عملکرد کولر گازی

کولرهای گازی در دو نوع تک‌کاره و دوکاره ارائه می‌شوند. مدل‌های دارای سیکل معکوس یا همان دوکاره، علاوه بر خنک‌کردن می‌توانند در فصول سرد نقش وسیله‌ی گرمایشی را ایفا کنند. در صورت صلاح‌دید، می‌توانید به‌جای خرید وسایل گرمایشی گران‌قیمت، کولر گازی مجهز به سیکل معکوس تهیه کنید تا گرمایش و سرمایش را همزمان در یک دستگاه داشته باشید.

اگر در مناطق گرمسیر زندگی می‌کنید یا وسیله‌ی گرمایشی دارید و صرفاً نیاز به خنک‌کننده دارید، کولر گازی تک‌کاره به دلیل قیمت پایین‌تر نسبت به دوکاره‌ها انتخاب بهتری برایتان خواهد بود. این مدل‌ به‌غیر از گرمایش، تمامی امکانات دیگر را دارد.

 

ویژگی‌های اضافه

برخی از سیستم‌های تهویه‌ی مطبوع ازجمله کولر گازی ویژگی‌های اضافی مانند تایمر قابل‌ برنامه‌ریزی و حالت خواب دارند. اگر داشتن این ویژگی‌ها و مشابه آن‌ها برای شما اهمیت دارد و بودجه‌ی کافی نیز برای پرداخت مبالغ بیشتر دارید، پیشنهاد می‌کنیم که در خرید کولر گازی این ویژگی‌ها را مدنظر قرار دهید.

 

مهم‌ترین تفاوت‌های کولر گازی و کولر آبی

خرید کولر گازی

هنگام خرید کولر شاید اولین سؤالی که اکثر کاربران با آن روبه‌رو می‌شوند، این است که کدام‌یک انتخاب بهتری خواهد بود؟ پاسخ به این پرسش به عوامل مختلفی ازجمله محل زندگی و اقتصاد و نوع مکان بستگی دارد. در این بخش تفاوت‌های هردو مدل را به‌طور خلاصه بررسی خواهیم کرد تا با دید بازتری تصمیم‌گیری کنید. در مقاله‌ی مقایسه کولر آبی و گازی هرکدام از موارد زیر را مفصل توضیح داده‌ایم.

سازوکار کولر آبی به این صورت است که توربین داخلی کولر به کمک پوشال‌ها یا پدهای سلولوزی خیس، بادِ خنک و مرطوبی ایجاد می‌کند که تا ۲۰ درجه سردتر از دمای بیرون محسوب می‌شود؛ اما کولر گازی به‌کمک سیکل تبرید، گرما را از اتاق می‌گیرد و بعد از خنک‌کردن، دوباره به همان محیط بازمی‌گرداند و از ورود آلودگی و ویروس از هوای بیرون به داخل نیز جلوگیری می‌کند.

کولرهای آبی از لحاظ مصرف برق بهینه‌تر عمل می‌کنند و سازوکار نسبتاً ساده‌ و قیمت پایین‌تری دارند. درحالی‌که قیمت کولر گازی و هزینه‌ی نصب و نگه‌داری آن به‌مراتب بیشتر است و برای نصب به نصاب متخصص نیاز دارد.

کولر آبی درمقایسه‌با کولر گازی توان خنک‌کنندگی کمتری دارد. در حالی که شدت و سرعت خنک‌کنندگی در کولرهای گازی به‌طور محسوسی بیشتر است و همین امر آن را به گزینه‌ی مناسب‌تری برای محیط‌های بزرگ تبدیل می‌کند.

باتوجه‌به اینکه کولر آبی از آب برای خنک‌کردن محیط استفاده می‌کند، باعث افزایش میزان مصرف آب می‌شود. البته در کولرهای گازی نیز به‌خصوص در مدل‌های قدیمی‌تر، مصرف برق بالا خواهد بود.

کولر گازی و آبی از نظر سروصدا نیز یا یکدیگر متفاوت هستند. کولرهای گازی معمولاً سروصدای کمتری تولید می‌کنند و در برخی مدل‌ها سروصدا به صفر می‌رسد.

کولر گازی به‌دلیل استفاده‌ از فیلتر مخصوص، برای محیط‌های شرجی گزینه‌ی مناسب‌تری است و هوای سالم‌تری ایجاد می‌کند؛ ولی کولر آبی برای مناطقی با آب‌و‌هوای گرم‌و‌خشک مناسب‌تر خواهد بود.

به‌دلیل اینکه کولر آبی در محیط بیرونی نصب می‌شود، احتمال دارد بدنه‌ی آن دچار زنگ‌زدگی شود یا پوشال‌ها در‌ معرض هوای آلوده قرار بگیرند؛ بنابراین، اگر پوشال‌های کولر آبی مدت‌زمان طولانی تعویض نشود، باعث ایجاد بوی نامطبوع در محیط خواهند شد؛ ولی در کولر گازی، دردسر بوی نامطبوع و تعویض پوشال‌ها را نخواهید داشت.

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه