// کد مطلب: ۱۶۳۷۶۳

رپرتاژ اگهی /

تقسیم ترکه یعنی چه؟ هزینه وکیل برای تقسیم آن

تقسیم ترکه یعنی چه؟ هزینه وکیل برای تقسیم آن
لینک کوتاه کپی شد

به احتمال زیاد تا به حال بارها اصطلاح «ترکه» به گوشتان خورده است، اما آیا می دانید منظور از ترکه چیست و به چه چیزی اطلاق می شود؟ منظور از تقسیم ترکه چه می باشد؟

در پاسخ به این دست از سوالات باید گفت ترکه به اموال و دارایی هایی گفته می شود که بعد از فوت یک فرد از او بجا می ماند و باید بعد از طی شدن مراحل قانونی به بازماندگان و وراثی که دارد انتقال داده شود. این اموال می تواند اموال منقول یا غیرمنقول، مطالبات و سایر دیون باشد. مراحل رسیدگی به تقسیم ترکه سخت و پیچیده است، از همین رو توصیه می شود برای رسیدگی به چنین پرونده هایی، از یک وکیل مشورت بگیرید تا کارها را براساس قوانین حقوقی پیش برود.

ترکه چیست؟

همانطورکه گفته شد، ترکه در اصطلاح حقوقی به دارایی های خالص بجا مانده از متوفی گفته می شود که دیون و طلب ها را نیز شامل خواهد شد. بنابراین زمانی که فرد فوت می کند، در ابتدا دیون و واجبات مالی باید پرداخت شوند و سپس باقی ترکه بین وراث تقسیم گردد. به این عمل، تصفیه ترکه گفته می شود که به معنای خارج کردن دیون و وصایا از ترکه می باشد و باقی مانده آن ترکه خالص است.

تقسیم ترکه به چه معناست؟

ترکه در حقیقت اموالی است که باید بین وراث تقسیم شود و این موضوع همان تقسیم ترکه است که طی آن سهم الارث هر شخص به صورت مجزا تعیین می شود. در تعریف دیگر می توان گفت تقسیم ترکه در حقیقت اقدامی است که طی آن اموال از حالت شراکتی خارج می شوند و به صورت انحصاری در اختیار وراث قرار می گیرند. اما چه افرادی می توانند درخواست تقسیم ترکه بدهند؟ در راستای پاسخ به این سوال باید گفت افراد زیر چنین حقی دارند که عبارتند از:

  • موصی‌له
  • ولی، وصی و قیم ورثه محجور
  • امین جنین و شخص غائب
  • شخصی که سهم‌الارث برخی از وراث به او انتقال داده شده است
  • وکیل هر یک از این افراد با وکالت از آن‌ها

31

مراحل تقسیم ترکه به چه صورت است و چه شرایطی دارد؟

برای ثبت درخواست تقسیم ترکه، نیاز است که این درخواست به صورت کتبی تنظیم شود. همچنین نیاز است که اطلاعات کاملی از متوفی، شخص درخواست کننده، نام ورثه، سهم هریک و ... نیز در این درخواست ذکر شود. همچنین باید گفت اگر پیگیری چنین موضوعی را به عهده یک وکیل سپرده اید، باید هنگام انجام مراحل تقسیم ترکه، وکالت نامه وکیل نیز به مراجع ارائه شود.

ذی نفعان می توانند هر زمان که خواستند، درخواست تقسیم ترکه را بدهند، البته اگر یکی از وراث محجور یا غایب باشد، باید در ابتدا قیم یا یک امین برای او مشخص شود تا در ادامه امکان درخواست و پیگیری آن مهیا شود. نکته حائز اهمیتی که در رابطه با این موضوع وجود دارد، این است که دعوای تقسیم ترکه باید توسط تمام شرکا و ورثه صورت گیرد، زیرا اگر تنها برخی از آن ها این درخواست را تنظیم کنند، قابل استماع نخواهد بود.

بسیاری از افراد برای آنکه مراحل رسیدگی به درخواست تقسیم ترکه سریعتر انجام شود، رسیدگی به چنین پرونده ای را به وکیل می سپارند تا وکیل با استناد به قوانین کارها را سریعتر و بهتر پیش ببرد. البته شما باید یک وکیل حاذق و با تجربه را برای رسیدگی به چنین پرونده ای انتخاب کنید. از همین رو اگر به دنبال چنین وکیلی می گردید، روی لینک کلیک کنید تا لیستی از وکلا که می توانند در این زمینه به شما کمک کنند، به نمایش درآید.

https://vakilazma.com/the-best-basic-lawyer-in-tehran/

حالت های مختلف تقسیم ترکه

تا به اینجا به طور کلی بررسی کردیم که تقسیم ترکه چیست و چه افرادی می توانند چنین درخواستی بدهند. اما باید بدانید که تقسیم ترکه در حالت های مختلفی صورت می گیرد که عبارتند از:

توافق ذی نفعان:

حالت اولی که برای تقسیم ترکه می توان در نظر گرفت، با توافق ذی نفعان است. بنابراین زمانی که چنین شرایطی فراهم می شود، ورثه باید به دفتر اسناد رسمی مراجعه کنند تا سایر مراحل کاری انجام شود. البته باید به این نکته اشاره کرد که این حالت از تقسیم ترکه تنها زمانی قابل انجام است که همه وراث حضور داشته باشند؛ یعنی اگر یکی از وراث محجور یا غایب باشد، امکان تقسیم ترکه وجود ندارد. ولی، امین یا قیم فرد محجور یا غایب نیز نمی تواند در این روش نقش داشته باشد، بنابراین دادگاه باید با استفاده از کارشناس رسمی که دارد، در رابطه با فرد محجور یا غایب تصمیم گیری کند.

عدم وجود توافق میان ذی نفعان:

در برخی از شرایط، ذی نفعان فرد متوفی با یکدیگر به توافق نمی رسند، بنابراین دیگر امکان انجام مراحل از طریق روش فوق وجود ندارد. در چنین شرایطی، هریک از وراث باید شخصا یا با کمک وکیل، به دادگاه برود و درخواست تقسیم سهم خود را بدهد. در چنین حالتی، در ابتدا از طریق افراز و سپس از طریق تعدیل یا رد یا حکم فروش اجباری، تقسیم ترکه انجام می شود.

32

مراجع مناسب برای رسیدگی به درخواست تقسیم ترکه

ترکه در حقیقت به هر مال منقول و غیرمنقول، حقوق و مطالبات فرد متوفی گفته می شود. از همین رو دادگاه مرجع اصلی رسیدگی به این درخواست می باشد و تا زمانی که تقسیم ترکه به طور کامل انجام شود، برای هر دعوایی که اتفاق می افتد، باید به دادگاهی که در آخرین اقامتگاه متوفی وجود دارد مراجعه کرد. اگر آخرین اقامتگاه متوفی مشخص نیست، رسیدگی به درخواست در آخرین دادگاه محل سکونت انجام خواهد شد.

مدارک مورد نیاز برای تقسیم ترکه

اگر قصد ثبت چنین درخواستی را دارید، باید یکسری مدارک ارائه دهید که این مدارک عبارتند از:

  • گواهی انحصار وراثت
  • اسناد مربوط به اموال شخص فوت شده
  • مدارک هویتی افراد درخواست کننده

حضور وکیل برای ثبت درخواست تقسیم ترکه

رسیدگی به پرونده تقسیم ترکه، سخت و پیچیده است و گاها مشکلات دیگری در طی رسیدگی به این موضوع پیش می آید؛ از همین رو همانطورکه توصیه شد، پیشنهاد می شود از یک وکیل برای رسیدگی به چنین پرونده ای کمک بگیرید. سایت وکیل از ما (vakilazma.com) یکی از بهترین مرجع های معرفی وکیل است که می توانید با جستجو در آن، بهترین شخص حقوقی را برای پیگیری پرونده انتخاب کنید. در رابطه با هزینه وکیل برای تقسیم ترکه نیز باید گفت این هزینه براساس مبلغی که موکل دریافت می کند تعیین می شود و نمی توان یک بازه قیمتی مشخص اعلام کرد.

کلام آخر

در این مقاله بررسی کردیم که ترکه چیست و منظور از تقسیم ترکه چه می باشد. مراحلی که وراث باید طی کنند تا درخواست تقسیم ترکه ثبت شود را نیز بررسی کردیم. بنابراین اکنون شما می توانید این مراحل را پشت سر بگذارید و حق و حقوق خود را از ترکه ای که برای شما باقی مانده است، بگیرید.

 

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه