// کد مطلب: ۱۶۴۱۶۹

رپرتاژ اگهی /

چند نکته راجب نحوه تنظیم لایحه شکایت

چند نکته راجب نحوه تنظیم لایحه شکایت
لینک کوتاه کپی شد

یکی از متون مهمی که در هنگام رسیدگی به شکایت ها تاثیر مهمی بر روند پرونده دارد لایحه شکایت است. شما می توانید با تنظیم لایحه شکایت در بررسی روند پیگیر پرونده خود اقدام مهمی انجام دهید. بطور کلی لایحه شکایت از ارزش و اعتبار بسیار بالایی برخوردار است.

در برخی از مواقع شما می توانید فقط با تنظیم لایحه شکایت تاثیر خیلی بیشتری از اظهارات شفاهی یا صحبت های وکیل بر روی قاضی پرونده بگذارید. با توجه به همین مسئله و تاثیر بسیار زیادی که لایحه می تواند در روند پرونده بگذارد به اهمیت داشتن دانش در این زمینه پی بردیم.

با توجه به همین مسئله شهرداد در این مقاله قصد دارد که به بررسی نحوه مسئله لایحه شکایت و نحوه تنظیم لایحه شکایت بپردازد. پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

لایحه چیست؟

در هنگامی که یکی از طرفین دعوا یا وکلای آن ها خواسته های خود در روند دادرسی را با ذکر کردن تمام دلایل و مدارک خود به صورت کتبی از قاضی دادگاه درخواست کنند در اصل اقدام به تنظیم لایحه شکایت کرده اند.

همچنین در مواردی که حضور فرد مورد نظر در دادرسی امکان پذیر نباشد برای جلوگیری از ضایع شدن حق خود می تواند مطالبی که مورد نظر وی است را تحت عنوان لایحه به صورت کتبی تنظیم کرده و به دادگاه تسلیم کند.

نکته قابل توجه در این قسمت این است که لایحه را نباید با دادخواست اشتباه گرفت. در هنگام تنظیم دادخواست و شکایت خواهان به صورت مختصر برای شروع یک دعوا خواسته های خود را عنوان کرده و هزینه های دادرسی را پرداخت می کند در اصل این دو شروط اصلی و لازم برای شروع یک دعوی می باشند.

نحوه تنظیم لایحه شکایت

مهم ترین و اولین شرط برای تنظیم لایحه شکایت، داشتن دانش، آگاهی و اشراف کافی به مسائل حقوقی است. توصیه ما به شما این است که برای تنظیم لایحه شکایت خود به سراغ یک وکیل دادگستری حرفه ای در این زمینه بروید.

به دلیل اینکه تنظیم لایحه کاری بسیار حساس سرنوشت ساز در روند پرونده شما است. شما اگر اشتباها مطلبی را در لایحه خود عنوان کنید ممکن است که در مقابل قاضی به ضرر شما تمام شود و حتی روند پیگیری پرونده شما را تغییر دهد.

البته به این نکته نیز دقت داشته باشید که داشتن اطلاعات حقوقی شرط کافی برای تنظیم لایحه شکایت نیست بلکه فردی که اقدام به انجام این کار می کند باید نویسنده خوبی نیز باشد.

مهارت های لازم برای تنظیم لایحه شکایت

همانطور که به آن اشاره کردیم وکلا و افراد حقوقی بهترین افراد برای تنظیم لایحه هستند. اما شخصی که اقدام به نوشتن لایحه می کند علاوه بر دانش حقوقی باید قلم خوبی نیز در نوشتن داشته باشد. فردی که در لایحه نویسی مهارت دارد ابتدا به موارد مهمی مانند پیچیدگی پرونده توجه می کند.

لایحه نویس تنظیم لایحه خود می داند که پرونده در چه مرحله ای قرار دارد و لایحه خود را با توجه به مراحل قانونی پرونده که تا به امروز طی شده است می نویسد. همچنین به حجم پرونده مورد نظر دقت می کند. همچنین لایحه نویس باید به نحوه برخورد قضات گوناگون پرونده نیز توجه کند و نکته آخر که زمان ثبت لایحه می باشد و امری بسیار مهم و حیاتی است که لایحه نویس باید به آن توجه ویژه داشته باشد.

51

نکاتی که باید در هنگام تنظیم لایحه شکایت به آن توجه شود

  • قبل از اقدام به تنظیم لایحه شکایت باید ابتدا پرونده به طور کلی و دقیق خوانده شود و مطالب مهم آن استخراج شده و جداگانه یادداشت شود.
  • در هنگام نوشتن لایحه خود باید دقت کافی را به خرج دهید تا نوشته های شما تکرار مطالب قبلی که در پرونده است نباشد بلکه باید مطالبی که در لایحه خود ذکر می کنید تکمیل کننده شکایت شما باشد.
  • در هنگام نوشتن لایحه باید خواسته یا دفاع شما کاملا صریح و مشخص باشد. همچنین خواسته شما باید مرتبط با موضوع عنوان شده باشد. البته باید این نکته را نیز در نظر داشته باشید که خواسته یا دفاع شما باید با توجه به مفاد قانونی مسئله صورت گیرد. در اصل دلایل شما باید به اثبات موضوع کمک کند و در اصلاح محکمه پسند باشد.
  • لایحه شما می تواند در صورت لزوم دفاعیات و دلایل طرف مقابل شما را به چالش بکشد. البته باید دقت داشته باشید که برای انکار دفاعیات طرف مقابل خود دلایلی قانونی و منطقی داشته باشید و به وسیله آن ها مدعی ابطال دفاعیات طرف مقابل شوید.

تنظیم لایحه شکایت در چه مواردی الزامی است؟

تنظیم لایحه شکایت امری کاملا اختیاری است و اصلا لزومی ندارد که طرفین دعوا حتما اقدام به انجام این کار کنند. برخلاف تنظیم دادخواست برای دعاوی حقوقی و تنظیم شکایت برای دعاوی کیفری که امری لازم و ضروری است.

اما با توجه به قانون آیین دادرسی مدنی اگر فردی در ارتباط با حکمی که برای وی صادر شده و وی از طریق دادگاه محکوم شده باشد، می تواند اقدام به درخواست حکم تجدیدنظر یا فرجام خواهی کند.

در این صورت طرف دیگر دعوا حکم به نفع وی بوده است و در دعوا پیروز شده است. می تواند در مدت معین که برای وی مشخص شده است هرگونه دفاع یا اقدامی که برای دفاع از حکم صادر شده دارد و همچنین اظهارات جدید فرد محکوم شده در دادگاه را به صورت کتبی مطرح کند و در اصل اقدام به تنظیم لایحه شکایت کند.

در این زمان دادگاه که حکم اولیه در آن صادر شده است با وصول اعتراضات شخص محکوم و همچنین دفاعیات و اظهارات کتبی فرد مقابل، پرونده مذکور را به دادگاه تجدید نظر و یا دیوان عالی کشور می فرستد. رسیدگی در دادگاه تجدید نظر و دیوان عالی کشور بدون صورت دو طرف دعوا انجام می شود.

جمع بندی

با توجه به تمام نکاتی که ذکر کردیم متوجه شدید که لایحه نویسی امری بسیار پیچیده، حیاتی و سخت است که ابعاد گوناگونی دارد. پس توصیه ما به شما این است که تنظیم لایحه شکایت خود را مخصوصا در ارتباط با پرونده های پیچیده به وکیل مجرب و حرفه ای در این زمینه بسپارید.

همانطور که میدانید یک لایحه قوی می تواند روند پرونده شما را به صورت چشمگیری تغییر دهد، یک لایحه ضعیف نیز می تواند به ضرر شما تمام شود و حتی باعث شود که شما از حق قانونی خود محروم شوید.

 

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه