// کد مطلب: ۱۷۰۱۱۴

رپورتاژ آگهی/

کجا می توانیم برای تشخیص اصالت طلا به صورت تخصصی مراجعه کنیم؟

کجا می توانیم برای تشخیص اصالت طلا به صورت تخصصی مراجعه کنیم؟
لینک کوتاه کپی شد

طلا همیشه به عنوان یکی از با ارزش ترین دارایی ها شناخته شده است و افراد زیادی در سراسر دنیا وجود دارند که با اهداف مختلفی اقدام به خرید آن می کنند. برخی از افراد برای استفاده شخصی خود و برخی دیگر به جهت سرمایه گذاری می کنند؛ اما این سوال ذهن همه آن را به خود مشغول می کند:

آیا طلای خریداری شده، اصل است؟

همان طور که می دانید، هر جیزی دارای تقاضا و سودآوری بالایی باشد، احتمال اینکه افراد سودجو و کلاه بردار بخواهند از آن برای اهداف خود سواستفاده کنند، وجود دارند. متاسفانه این موضوع در بحث طلا نیز وجود دارد و برخی از فروشندگان، طلای تقلبی را به خریداران می‌فروشند. باتوجه به اینکه این روزها قیمت طلا بسیار بالا است، اگر اشتباها یک فرد طلا تقلبی خریداری کند، ضرر بزرگی را تجربه خواهد کرد. برای تشخیص طلای اصل از بدل به دستگاه تشخیص طلا نیاز است؛ اما علاوه بر آن، روش های ساده دیگری وجود دارند که در تشخیص طلای اصل از تقلبی می تواند کاربردی باشد؛ تا پیان همراه ما باشید که قصد داریم به شرح برخی از پرکاربردترین و ساده ترین روش های تشخیص طلای اصل از بدل بپردازیم.

 

16

انواع روش های تشخیص طلای اصل از بدل

درحال حاضر روش های زیادی برای تشخیص طلا از بدل وجود دارد که در ادامه به بررسی مهم ترین روش ها می پردازیم.

  1. آزمایشگاه سنجش عیار طلا
  2. تشخیص طلا با آب
  3. تشخیص طلا با الکل
  4. تشخیص طلا با آبلیمو
  5. تشخیص طلا با یخ
  6. تشخیص طلا با وایتکس
  7. تشخیص طلا با سرکه
  8. تشخیص طلا با سنگ مج
  9. تشخیص طلا از روی رنگ

1.آزمایشگاه سنجش عیار طلا

درحال حاضر آزماشگاه های یا همان مراکز ری گیری زیادی وجود دارند که می توان با مراجعه به آن ها به تشخیص طلا اصل از تقلبی پرداخت. امروزه، این آزمایشگاه ‌ها از تکنولوژی های پیشرفته ای برای سنجش عیار طلا استفاده می‌ کنند که بسیار دقیق بوده و می توانند نگرانی های سرمایه گذاران را رفع کنند.

2.تشخیص طلا با آب

یک روش تشخیص طلای اصل از بدل که به راحتی در منزل می توان انجام داد، استفاده از آب است. شاید کمی عجیب باشد، اما کاربردی است. در این روش ابتدا باید یک کاسه پر آب را آماده کنید و سپس طلا را داخل آن بیندازید. در صورتی که طلا در آب فرو رفت به انتهای کاسه رسید، می توانید اطمینان پیدا کنید که اصل است. همچنین، طلای اصل پس از خیس شدن، زنگ نمیزند و تغییر رنگ نمی دهد، اما طلای بدل دچار چنین تغییراتی می شود.

3.تشخیص طلا با الکل

دیگر روش تشخیص طلا، الکل است. معمولا اکثر فلزات هنگام برخورد با الکل تغییر رنگ می دهند، اما طلا اینگونه نیست. راه دیگر به کمک الکل بدین شیوه است که باید طلای خود را برای چند ساعتی داخل الکل قرار دهید، در صورتی که تغییر رنگ نداد، طلای اصل است.

4.تشخیص طلا با آبلیمو

یکی از راه ها که حتی تصورهم نمی توانید کنید، آبلیمو است. همان طور که می دانید آبلیمو دارای خاصیت اسیدی است و همه فلزات به جز طلا هنگان آغشته شدن به مواد اسیدی واکنش نشان می ‌دهند. در صورتی که طلای خود را به آبلیمو آغشته کنید و تغییر رنگی ندهد، طلای مورد نظر اصل است.

5.تشخیص طلا با یخ

به کمک یک قطعه یخ می توانید تشخیص دهید که طلا اصل است یا خیر. در صورتی که طلای اصل بر روی یک قطعه یخ قرار گیرید، معمولا زودتر از زمان معمول به آب تدیل می شود.

6.تشخیص طلا با وایتکس

استفاده از وایتکس از دیگر روش های تشخیص طلا است؛ اما به این نکته دقت کنید که وایتکس سبب خوردگی طلا می ‌شود و می تواند به آن آسیب برساند؛ در نتیجه، این روش را توصیه نمی کنیم. با این حال، اگر از این روش استفاده کریدی، طلای اصل باید هنگام برخورد با وایتکس تغییر رنگ دهد و به رنگ قهوه‌ای، قرمز و سبز درآید.

7.تشخیص طلا با آهنربا

راهی دیگر برای تشخیص طلای اصل از بدل این است که از آهنربا استفاده شود. در این روش تشخیص طلا باید آهنربایی قوی را برداشته و آن را در بالای طلای موردنظر بگیرید. در صورتی که طلا به آهنربا جذب نشود، می توان گفت که اصل است.

8.تشخیص طلا با سرکه

از سرکه نیز می توان برای تشخیص طلای اصل از بدل استفاده کرد، اما این روش کمی خطرناک است؛ زیرا ممکن است که به سنگ ها قیمتی روی طلا آسیب برساند. با این ها اگر از راه تشخیص به کمک سرکه استفاده کردید، باید بررسی کنید که پس از برخود طلا با سرکه، آیا تغییر رنگ می دهد یا خیر. در صورتی که تغییر رنگ ندهد، طلا اصل است.

9.تشخیص طلا با سنگ محک

بهترین راه تشخیص است که بسیاری از طلافروش ها از آن نیز استفاده می کنند. روش تشخیص طلا با سنگ محک به بدین صورت است که اگر طلای اصل را روی سنگ محک کشیده شود، باید یک رد طلایی و پررنگ از خود بر روی سنگ به جا بگذارد؛ اما طلای بدل فقط می تواند یک رد خیلی کم ‌رنگ از خود باقی بگذارد که پس از گذشت دقایقی پاک می شود. به خاطر داشته باشید که استفاده از این روش می تواند به طلای شما آسیب برساند؛ در نتیجه، باید با دقت بالایی انجام شود.

10.تشخیص طلا از روی رنگ

راه تشخیص از طریق رنگ آن بدین صورت است که طلای اصل به هیچ وجه نباید تغییر کند؛ اما رنگ طلای بدلی پس از گذشت مدتی تغییر کرده و سیاه خواهد شد.

چگونه می توان سکه اصل از تقلبی را تشخیص داد؟

برای تشخیص سکه اصل از تقلبی می توان موارد زیر را مورد بررسی قرار داد:

  1. بررسی شکل ظاهری و کیفیت ضرب سکه که باید تمام جزئیات سکه با دقت ضرب شده باشد.
  2. می توان رنگ سکه را با رنگ سکه اصل دیگر مطابقت داد تا یک رنگ باشد.
  3. وزن استاندارد هر نوع سکه مشخص است، وزن سکه خریداری شده را باید آن مطابقت داد تا یکی باشد.
  4. ترجیحا سکه ای باید خریداری شود که دارای وکیوم و پلمپ باشد؛ اما در صورتی که سکه وکیوم و پلمپ نبود، عیار آن را باید اندازه‌ گیری کرد.
  5. کیفیت وکیوم و پلمپ سکه بررسی شود که سالم و بدون حباب باشد.
  6. ترجیحا خرید سکه باید از مراکز معتبر انجام شود.

17

 

نکات مهم که هنگام خرید طلا باید به آن ها دقت کرد

موارد گفته شده به شما کمک می کند تا تشخیص دهید که طلای خریداری شده اصل است یا خیر؛ اما نکاتی وجود دارد که اگر هنگام خرید دقت کنید، می توانید با خیال راحت تری این کار را انجام دهید. برخی از این موارد عبارت انداز:

  1. خرید طلا بهتر است که از فروشگاه های معتبر و باسابقه انجام شود
  2. اصل بودن طلا قبل از پرداخت پول و در مقابل فروشنده انجام شود.
  3. عیار طلا به طور دقیق بررسی شود.
  4. ظاهر طلا به طور کامل بررسی شود که خوردکی یا خرابی نداشته باشد .
  5. فاکتور خرید انجام شده از فروشنده دریافت شود.

نتیجه گیری

خرید و سرمایه گذاری در طلا یکی از بهترین روش های سرمایه گذاری است. از طرفی دیگر، طلا دارای کاربرد شخصی به ویژه برای بانوان بوده و محبوبیت بالایی میان آن ها دارد؛ در نتیجه، اگر بدانیم که چگونه می توان طلای اصل را از بدل تشخسص داد، می توانیم خرید درست و مطمئنی انجام دهیم. دانستن این نکات برای هر فردی که قصد خرید طلا را دارد، واجب است؛ اگر به این موارد دقت نکنیم، ممکن است که دچار ضررهای سنگینی شویم و سرمایه خود را از دست بدهیم.

 

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه