اختصاصی/ تاثیرگذاری سهام شرکت‌های فولادی در بورس کالا در گفتگو با «کیوان جعفری طهرانی»، تحلیلگر ارشد بازار بین‌المللی آهن و فولاد بررسی شد

«میدکو»، چهره برتر صنعت فولاد!

«میدکو»، چهره برتر صنعت فولاد!
لینک کوتاه کپی شد

شهریور ۱۳۸۲ بود که در راستای تحقق اهداف برنامه سوم و چهارم توسعه که مطابق با آن‌ها شورای عالی بورس موظف به راه‌اندازی و گسترش بورس‌های کالایی در ایران شناخته شده بود، سازمان کارگزاران بورس فلزات تهران به عنوان نخستین بورس کالایی در ایران آغاز به فعالیت کرد.

به گزارش اختصاصی طلانیوز: پس از گذشت یک سال و در شهریور ۱۳۸۳، سازمان کارگزاران بورس کالای کشاورزی ایران نیز فعالیت خود را آغاز کرد. در آذر ۱۳۸۴ و بر مبنای قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران، شرکت بورس کالای ایران، از ادغام بورس فلزات و بورس کالای کشاورزی تشکیل شد و پس از پذیره‌نویسی و برگزاری مجمع عمومی، از مهر ۱۳۸۶ کار خود را زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار رسما آغاز کرد. از این سال به بعد، تمامی فعالیت‌های اجرایی بورس فلزات و بورس کالای کشاورزی به شرکت بورس کالای ایران (سهامی عام) منتقل شد. این شرکت دارای تالارهای معاملاتی در تهران و کیش است و معاملات صادراتی در تالار کیش انجام می‌شود. در مهر ۱۳۹۰، شرکت در بازار پایه فرابورس پذیرفته شد و سپس به بازارهای بالاتر منتقل شد تا در نهایت در مهر ۱۴۰۰ به بازار اول تابلوی اصلی بورس اوراق بهادار تهران رسید. امروز، بورس کالای ایران، یک تاریخ بیست ساله را با خود حمل می‌کند. تاریخی که اعتبار آن، یک بستر مناسب برای معاملات انواع محصولات صنعتی و معدنی، محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی و محصولات کشاورزی در قالب قراردادهای نقد، نسیه، سلف و کشف پریمیوم در بازار معاملات فیزیکی و فرعی فراهم کرده است.

در واقع هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه – به اختصار «میدکو» - به صورت صددرصد خصوصی و سهامی عام به منظور سرمایه‌گذاری و توسعه در بخش معادن و صنایع معدنی کشور، با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار کشور و پذیره نویسی عمومی و سرمایه ۱۰۰۰ میلیارد ریال، درآذرماه سال ۱۳۸۶ تأسیس و آغاز به کار نموده است. سرمایه میدکو با افزایش سرمایه در  چهارده مرحله به میزان 200,000 میلیارد ریال افزایش یافته است.

در میان تمامی شرکت‌هایی که در حوزه معدن و صنایع معدنی در کشور فعالیت می‌کنند، شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه جایگاه ویژه‌ای دارد و می‌توان چشم‌انداز روشنی برای آن متصور بود. «میدکو» که با شعار  «توسعه ما از معدن آغاز می شود» پا به این عرصه گذاشته طی سالیان گذشته بارها رکورد بالاترین سرمایه‌گذاری معدنی را به خود اختصاص داده است و توانست در سال گذشته رتبه  35 برترین شرکت‌های کشور را به ارمغان بیاورد.

 

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه