در نشست خبری انجمن فولاد ایران مطرح شد/

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد: چالش‌های ناشی از محدودیت‌های برق و ناترازی‌های انرژی روند تولید را به شدت کاهش داده است/ بیش از ۶۰ درصد تولید کشور خالی است و توان تولید دارد

 رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد: چالش‌های ناشی از محدودیت‌های برق و ناترازی‌های انرژی روند تولید را به شدت کاهش داده است/ بیش از ۶۰ درصد تولید کشور خالی است و توان تولید دارد
لینک کوتاه کپی شد

نشست خبری انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با حضور اعضای هیئت مدیره و اصحاب رسانه در محل این انجمن برگزار شد.

به گزارش اختصاصی طلانیوز: بهرام سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد در نشست خبری انجمن فولاد ایران گفت:از دولت جدید انتظار می‌رود در راستای تنش‌زدایی قدم بردارد و از مداخله در قیمت‌گذاری در بازار فولاد جلوگیری کند. نهضت نیروگاه‌سازی با تسهیل‌گری دولت بخصوص وزارت نیرو جهت سامان‌بخشی به ناترازی برق و گاز در دستور کار قرار گیرد. همچنین جلوی پِرت انرژی در بخش خانگی و صنعتی گرفته شود.

سبحانی ضمن تاکید بر اینکه این روند کاهشی در سه ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ناشی از محدودیت‌های برق و اعمال زودتر از موعد آن و از ابتدای خرداد ماه بوده که منجر به کاهش تولید و کاهش صادرات شده است، اظهار کرد: محدودیت برق یکی از مهمترین بحران‌ها برای مجموعه‌ صنعت فولاد است؛ اگر کمبود برق وجود دارد، این محدودیت‌ را سرشکن کرده و به صورت یکسان برای همه‌ صنایع اعمال کنند؛ این درحالیست که حتی برای خود شرکت‌های مختلف فولادی هم به‌صورت یکسان و برابر محدودیت‌ها اعمال نمی‌شود؛ نکته مهم اما اینجاست که  برای دو ساعت قطعی برق فولادی‌ها، از حدود دو تا سه ساعت پیش از زمان قطعی، بایستی تولید را متوقف کرد تا بتوان خطوط را تخلیه کرد (در صورت وجود موارد مذاب و... در مدار تولید؛ قطعاً آسیب‌های جبران‌ناپذیری برای مدار تولید خواهد داشت). از سوی دیگر، بلافاصله پس از وصل شدن برق از همان لحظه اول، نمی‌توان تولید را از سر گرفت و بایستی شرایط لازم برای تولید را فراهم کرد؛ بنابراین چند ساعت هم در این مقطع، تولید متوقف است. بر این اساس قطعی دو ساعته برق برای فولادی‌ها، حدود هشت ساعت، را برای تولید از دست می‌دهد. 

وی ادامه داد: برای دو ساعت قطعی برق فولادی‌ها، از حدود دو تا سه ساعت پیش از زمان قطعی، باید تولید را متوقف کرد تا بتوان خطوط را تخلیه کرد از سوی دیگر، بلافاصله پس از وصل شدن برق از همان لحظه اول، نمی‌توان تولید را از سر گرفت و باید شرایط لازم برای تولید را فراهم کرد؛ بنابراین چند ساعت هم در این مقطع، تولید متوقف است. بر این اساس قطعی دو ساعته برق برای فولادی‌ها، حدود هشت ساعت، را برای تولید از دست می‌دهد.

سبحانی  نسبت به عدم رعایت عدالت در توزیع خاموشی‌ها و حتی دریغ برق تولیدی نیروگاه‌های خود فولادسازان گلایه کرد و افزود: باید این اعمال محدودیت برای صنایع با عدالت، اعمال شود.

سبحانی تصریح کرد: تولید محصولات و مقاطع طویل فولادی در ۱۰ ماهه ۱۴۰۲ به میزان ۱۰ میلیون ۶۲۹ هزار تن بوده که ۷ درصد کاهش نسبت به سال گذشته داشته است و تولید محصولات تخت زنجیره فولاد ۷ میلیون و ۵۸۶ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته  یک درصد افزایش داشته است.

به گفته وی، محصولات نیمه‌نهایی مانند شمش که به اشتباه “نیمه‌خام” گفته می‌شود، در ۱۰ ماهه ابتدایی امسال ۲۷ میلیون و ۹۷ هزار تن بوده که نسبت به سال گذشته ۵ درصد رشد داشته است که تولید آهن‌اسفنجی نیز ۳۰ میلیون و ۲۴ هزار تن با ۹ درصد افزایش و گندله نیز ۷/۷ درصد افزایش تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.

احرامیان-500x345

بهادر احرامیان عضو هیات مدیره انجمن فولاد در نشست خبری انجمن با بیان اینکه ناترازی انرژی راه‌حل دارد و راه‌حل چند قدمی همه ما است، اظهار داشت: ۶ میلیارد دلار عدم النفع تولید فولاد به دلیل ابرچالش انرژی داشته ایم. در حالی نیاز برق فولادسازان ۴ هزار مگاوات است که همین میزان ظرفیت تولید برق توسط صنایع فولادی انجام شده است ولی برق نیروگاه‌های خودتامین فولادسازان نیز به آنها داده نمی‌شود.

احرامیان گفت: نیازمند ۱۲ هزار میلیارد برق هستیم که خود صنعت فولاد امکان ایجاد آن را داشته است و از ابتدای این ناترازی صنعت فولاد ۴ هزار مگاوات برق نیاز داشته که این ظرفیت را ایجاد کرده است، سایر صنایع نیز باید این کار را انجام می داده اند.

وی افزود: اعمال محدودیت برق و گاز تنها بر روی صنعت فولاد ناعادلانه است و نیازمند تقسیم این محدودیت بر روی کل صنایع هستیم همچنین در بحث صادرات با توجه به احتمال انتخاب ترامپ و ادعای وی در خصوص ذخایر ارزی فعلی ایران پیش بینی اعمال سیاست های تحریمی جدید از سوی وی وجود دارد.

وی بیان کرد: در آینده با محدودیت جدید صادرات نفت و فولاد مواجه خواهیم شد و اگر به دنبال راهکاری نباشیم در نوامبر( آبان و آذر) با کمبود ارزی مواجه خواهیم شد.

photo12694903332

مدیر عامل فولاد خوزستان نیز در نشست انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: صنعت فولاد امروز به ظرفیتی حدود ۴۵ میلیون تن رسیده است و تحریم‌ها ما را در خیلی از حوزه‌ها خودکفا کرده است ولی به دلیل مشکلات زیرساختی تولید کشور خیلی کمتر از این رقم است.

امین ابراهیمی با بیان اینکه ۱۶درصد بازار سرمایه را صنعت فولاد و معدن تشکیل می دهد، افزود: هم اکنون حدود ۱۵۰همت سود شرکت های این حوزه در بازار سرمایه اییست و صنعت فولاد در حوزه صادرات تقریبا سالیانه حدود ۱۰ میلیارد دلار پتانسیل ارزآوری دارد و رشد بسیار خوبی در این حوزه داشتیم؛ فولاد خوزستان به تنهایی به ۳۸ کشور صادرات دارد.

مدیر عامل فولاد خوزستان:  وضع عوارض های صادراتی، سیاست‌های چندگانه در حوزه تسعیر نرخ ارز، بحث رعایت کف عرضه‌ها در بورس کالا و پراکندگی گسترده‌ای که در شرکت های فولادی وجود دارد را از مشکلات عمده صادرات فولاد میباشد.

مدیر عامل فولاد خوزستان خاطرنشان کرد: راندمان نیروگاه‌های ما ۴۰ درصد است؛ برای حل مشکل انرژی نیازمند مدیریت مصرف و نه مدیریت خاموشی هستیم که این سیاست هم بر روی تولیدکنندگان اعمال می شود. حکمرانی صنعت فولاد نیازمند بازنگری است بطوری که مسأله حمل‌ونقل یکی از معضلات اصلی در این صنعت است.

 

 

 

تنظیم گزارش توسط 
فاطمه زراعت دوست

 

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه