بازار جهانی

رکود بازار جهانی به بازارهای کالایی سرایت می‌کند

رکود بازار جهانی به بازارهای کالایی سرایت می‌کند
لینک کوتاه کپی شد

بازارهای کالایی از مس و طلا تا نفت خام با روند نزولی و سقوط روبرو هستند، در حالی که برخی بازارها اندکی از روند نزولی کاسته‌اند اما ضعف اقتصاد جهانی چشم‌انداز تقاضای صنعتی را کمرنگ کرده و معامله‌گران را به سمت نقدینگی از موقعیت‌های سودآور سوق داده است.

مس پس از یک افت ۳.۸ درصدی در بورس فلزات لندن هم ۱.۸ درصد کاهش یافت و آلومینیوم نیز همین شرایط نزولی را ادامه می‌دهد. قیمت آتی نفت خام معیار حدود ۰.۵ درصد کاهش یافت و این در حالی است که هفته گذشته با یک کاهش ۲.۳ درصدی به پایین‌ترین سطح ۷ ماه گذشته دست یافته بود.

بازارهای مواد خام در روز دوشنبه به سمت فروش گسترده پیش رانده شد و این روند با واکنش سرمایه‌گذاران به داده‌های ایالات متحده که نشان دهنده بدتر شدن وضعیت بزرگترین اقتصاد جهان است و این گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه محور مورد انتظار فدرال رزرو به سمت سیاست‌های پولی حمایتی‌تر ممکن است برای جلوگیری از رکود بزرگ باشد خیلی دیر به وقوع بپیوندد پیش آمد ه است. گفتنی است داده‌های جدید اقتصادی ایالات متحده نشان داد که بخش خدمات ایالات متحده در ماه جولای گسترش و فروش کاهش یافته است.

فیل استریبل استراتژیست ارشد بازار در بلو لاین در این باره گفت: این تنها یک وحشت گسترده است. ما همواره مقادیر بی سابقه نقدینگی در حاشیه داشته‌ایم که در انتظار قیمت‌های پایین‌تر بوده‌اند.

برای کالاهای مرتبط با چرخه‌های صنعتی مانند مس، یک سناریوی سختگیرانه فشار جدیدی را بر روند صعودی وارد می‌کند که در اوایل سال جاری بر روی افزایش تقاضای جهانی موکدا تاکید می‌شد. قیمت‌ها در حال حاضر حدود ۲۰ درصد نسبت به اوج خود در ماه می کاهش یافته است، چرا که سرمایه‌گذاران با قرار گرفتن در صف فروش، قیمت‌ها را به پایین‌ترین سطح چهار ماه گذشته رساندند. نگرانی‌های فزاینده در مورد رشد اقتصادی در بازارهای کالایی، صندوق‌های تامینی را بر آن داشته است تا برای اولین بار از سال ۲۰۱۶، سبدی از قراردادهای کلیدی را به شدت کاهش دهند.

متیو شواب رییس راه‌حل‌های سرمایه‌گذاری در کوانتیکس در این باره گفت: به نظر می‌رسد بازارهایی مانند نفت و مس در شرایط رکورد قیمت‌گذاری می‌شوند که بازارهای سهام و اوراق قرضه نیز همین کار را انجام می‌دهند.

قیمت طلا که در سال جاری بیش از ۱۵ درصد افزایش یافته و معمولا در دوره‌های ضعف اقتصادی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد تحت تاثیر شرایط کنونی قرار گرفته و سرمایه‌گذاران برای پوشش ضرر به بازارهای دیگر روی آورده‌اند. این یک پیامد رایج در زمان فروش در مقیاس بزرگ است و تحلیل‌گران می‌گویند که اگر این آشفتگی ادامه داشته باشد، وضعیت فلز گرانبها به عنوان پناهگاه امن سرمایه‌گذاری به زودی تثبیت خواهد شد.

کاهش ارزش دلار همچنین می‌تواند با افزایش قدرت خرید مصرف کنندگان در بازارهای کلیدی مانند چین، طلا و سایر کالاهای قیمت‌گذاری شده به ارز را تقویت کند.

رایان فیتز موریس استراتژیست ارشد کالا در مارکس عنوان کرد: کالاها تحت تاثیر این رویداد قرار گرفته‌اند اما با نگاهی به افق ضعف دلار آمریکا و کاهش نرخ بهره می‌توان دید بازتری نسبت به آینده بازارهای کالایی داشت.

اگر داده‌های منفی اقتصادی ایالات متحده افزایش یابد و فدرال رزرو مجبور به کاهش قابل توجه نرخ بهره شود، این موقعیت، روند صعودی طلا را رقم خواهد زد. به گفته مارکوس گاروی رییس استراتژی کالا در مک کواری، سیگنال‌های اقتصادی قوی ممکن است سرعت هر گونه تسهیلی را که توسط بانک‌های مرکزی انجام می‌شود به تعویق بیاندازند که این مساله بر بازار طلا تاثیرگذار خواهد بود.

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه