فولاد مبارکه

سهم چشمگیر صنایع کوچک در توسعه صنعتی ایران

سهم چشمگیر صنایع کوچک در توسعه صنعتی ایران
لینک کوتاه کپی شد

نقش صنایع و کارخانه‌های بزرگ صنعتی بر کسی پوشیده نیست، اما نباید سهم صنایع کوچک را در رشد و توسعه اقتصادی کشور نادیده گرفت، چراکه این صنایع ۱۴.۵ درصد از تولید ناخالص ملی کشور را در اختیاردارند و ۴۳ درصد از اشتغال‌زایی صنعت کشور به صنایع کوچک اختصاص دارد؛ بر همین اساس می‌توان گفت در تولید، رشد و شکوفایی صنعت و اقتصاد کشور نقش‌آفرینی و کارگشایی بسیاری دارند.

صنایع کشور بر اساس سرمایه و دارایی و حجم و ساختار خود به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند و در این میان صنایع کوچک به صنایعی اطلاق می‌شود که کمتر از ۵۰ نفر نیروی انسانی در آن‌ها مشغول به کارند، ضمن اینکه این‌گونه صنایع به سرمایه‌گذاری به نسبت کمتری از صنایع بزرگ نیاز دارند. این صنایع متعلق به بخش خصوصی هستند و میزان بهره‌وری آن‌ها به علت ساختار کوچک و چابکی بالاست؛ بنابراین درزمینه اشتغال‌زایی و کارآفرینی و تأمین نیازهای منطقه‌ای کارایی و اثربخشی مطلوبی دارند.

صنعت فولاد کشور، امروز صنعتی پیشران، پیشتاز و مادر صنایع است و ازآنجاکه این صنعت، تأمین‌کننده نیاز تمامی صنایع بالادستی و پایین‌دستی است، یکی از صنایع استراتژیک به‌حساب می‌آید که تأثیرگذاری عمیقی در گسترۀ رشد صنعتی کشور دارد و بالطبع بالندگی در این صنعت نیازمند زیرساخت‌هایی است که بخش عمده آن با همراهی و همکاری صنایع کوچک به دست می‌آید.

بدیهی است که این صنعت با حجم وسیعی از تأمین‌کنندگان، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در صنایع بالادستی و پایین‌دستی خود مواجه است و صنایع کوچک به‌عنوان بازو و پشتیبان صنعت فولاد، نقش کلیدی در تأمین نیازها و رفع و حل مشکلات این صنعت بازی می‌کنند. چه‌بسا بخش عمده مصرف‌کننده محصولات شرکت‌های فولادی، صنایع کوچک پایین‌دستی هستند که ضمن خلق ارزش‌افزوده برای فولاد و سودآوری و بهره‌وری، در رونق تولید و شکوفایی اقتصاد و صنعت نقش ایفا می‌کنند.

آنچه روشن است این است که افزایش ضرب‌آهنگ رشد اقتصاد کشور و چرخش موتور صنعت در کشور درگرو توجه به صنایع کوچک و شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور است؛ چراکه این صنایع بهترین بستر جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هستند و در تحول‌آفرینی در فضای کسب‌وکار، اشتغال‌زایی، مهارت‌افزایی و رشد و توسعه صنعتی کشور مؤثرند و در شرایطی که سال جاری «جهش تولید با مشارکت مردم» نام نهاده شده، نقش صنایع کوچک برای دست‌یابی به اهداف تولید با مشارکت مردم بیش‌ازپیش آشکار است.

در این میان، شرکت فولاد مبارکه اصفهان که یکی از شرکت‌های بزرگ صنعتی کشور است، با بیش از ۴ هزار کارگاه و کارخانه به‌طور مستقیم و غیرمستقیم تعامل دارد و عموم این مجموعه‌ها، صنایع کوچکی هستند که تأمین‌کننده یا مصرف‌کننده محصولات فولاد مبارکه در بالادست و پایین‌دست این شرکت به‌حساب می‌آیند و به‌یقین در تمامی فرایندها، توفیقات و دستاوردهای این شرکت سهیم و شریک محسوب می‌شوند.

فولاد مبارکه همواره بر تقویت ارتباط متقابل صنایع بزرگ و کوچک تأکید داشته و در تمامی معاملات و فرایندهای تولید، خرید و بهره‌برداری خود، بر همکاری و استفاده از ظرفیت صنایع کوچک، حمایتگری، توانمندسازی و تسهیلگری به‌منظور رشد این صنایع اصرار دارد و معتقد است همکاری صنایع بزرگ و کوچک، لازمه خودباوری، تحقق خودکفایی و توسعه پایدار است.

بیست‌ویکم مردادماه روز حمایت از صنایع کوچک نام‌گذاری شده و شایسته است این روز را به‌تمامی صنعتگران، کارآفرینان، جهادگران عرصه تلاش و تولید و سرمایه‌گذاران صنعتی که در شرایط دشوار و نابسامان و باوجود محدودیت‌های داخلی و خارجی دل درگرو تعالی نام ایران نهادند و با عزت، جوانمردی و تلاش و سخت‌کوشی در راستای خلق آینده‌ای بهتر برای کشور و رشد و توسعه اقتصادی ایران اسلامی ایفای نقش می‌کنند، تبریک عرض نمائیم.

محمدجواد براتی

مدیر روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه