سازمان توسعه تجارت ایران

ضرورت همگرایی و انسجام‌بخشی در مسیر توسعه صادرات

ضرورت همگرایی و انسجام‌بخشی در مسیر توسعه صادرات
لینک کوتاه کپی شد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در آستانه روز ملی صادرات گفت: اولویت اول سیاست‌ و راهبردهای ما در عرصه اقتصادی باید حوزه صادرات باشد و روز ملی صادرات نقطه عطفی برای پیشبرد این راهبرد است.

به گزارش خبرنگار ما از  روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، روح الله ایزدخواه درباره اهمیت روز ملی صادرات و جایگاه صادرات در کشور اظهار کرد: تجارت خارجی و صادرات پیشانی اقتصاد هر کشوری است و قدرت اقتصادی و رقابت‌پذیری کشورها ابتدا از توان صادراتی و حضور در بازارهای بین‌المللی آنها سنجیده می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به عقب‌افتادگی در حوزه صادرات کشور ادامه داد: این کاستی‌ها یکی به جهت صادرات کالاهای خام و نیمه خام است که ارزش افزوده پایین تر و قدرت رقابت‌پذیری پایین‌تری در بازارهای جهانی دارند و دیگر اینکه اساسا موتور بخش خصوصی و مردمی در حوزه صادرات آنچنان که باید روشن نشده است.

ایزدخواده تاکید کرد: ما امروز باید به مردمی‌سازی صادرات بیاندیشیم و مسیر را برای حضور هرچه قوی‌تر و توانمند بخش خصوصی در حوزه صادرات باز کنیم. در اینجا موضوع تشکل‌ها، زنجیره‌ها و شبکه‌های صادراتی مطرح می‌شود که در برنامه هفتم هم به آن پرداخته شده و بند مشخصی در این خصوص آمده‌است.

وی با اشاره به اهمیت روز ملی صادرات افزود: اولویت اول سیاست‌ها و راهبردهای ما در عرصه اقتصادی باید حوزه صادرات باشد و روز ملی صادرات نقطه عطفی برای پیشبرد این راهبرد است. موضوع صادرات حتما یک موضوع فرابخشی و فرادستگاهی است که دستگاه‌های متعدد و ارکان مختلف صنعت و اقتصاد در آن نقش دارند.

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه تصریح کرد: عوامل مختلفی در روز ملی صادرات می‌توانند گردهم بیایند و برای ناهماهنگی‌هایی که بعضا بین دستگاه‌ها وجود دارد، چاره‌اندیشی و آسیب‌شناسی کنند. این روز می تواند باعث همگرایی و انسجام در مسیر توسعه صادرات شود و اکنون نیاز جدی به یک انسجام‌بخشی ملی در این حوزه داریم.

گفتنی است، روز ملی صادرات پایان مهر با حضور مقامات عالی کشوری و جمعی از فعالان اقتصادی باهدف تقدیر و تکریم از صادرکنندگان نمونه برگزار خواهد شد.

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه