// کد مطلب: ۱۷۰۶۵۶

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران خبر داد

طرح کیمیا؛ هدف‌گذاری برای تولید یک میلیون تن کاتد مس در ایران

طرح کیمیا؛ هدف‌گذاری برای تولید یک میلیون تن کاتد مس در ایران
لینک کوتاه کپی شد

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، در حاشیه برگزاری هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست در جمع خبرنگاران با اشاره به چالش‌های زیرساختی مانند تامین برق و آب برای این طرح عظیم، از برنامه‌های گسترده برای داخلی‌سازی تجهیزات و همکاری با بخش خصوصی در توسعه صنایع پایین‌دستی مس خبر داد.

به گزارش اختصاصی طلانیوز، حسین مدرس‌خیابانی، در ابتدای سخنان خود ضمن تسلیت به بازماندگان حادثه معدن زغال‌سنگ طبس و تقدیر از برگزارکنندگان این نمایشگاه، به نقش رویدادهای صنعتی در تقویت ارتباطات و هماهنگی در صنعت معدن اشاره کرد و  با تأکید بر نقش استراتژیک مس در اقتصاد کشور و آینده جهانی، از اجرای طرح "کیمیا" برای تولید یک میلیون تن کاتد مس در سال خبر داد.

وی با بیان اینکه در مورد طرح کیمیا، که مخفف کاتد یک میلیون تنی ملی مس ایران است، دو مبنای اصلی برای اجرای این طرح در دستور کار قرار دادیم، گفت: نخست، فرمایش مقام معظم رهبری درباره شعار "معدن، جایگزین نفت" است و طبق فرمایش معظم‌له و تکلیف برنامه هفتم توسعه و میثاقی که رئیس جمهور از آن یاد کردند حدود ۱۵ درصد اکتشافات ما به بهره‌برداری رسیده است و این عدد ممکن است در مورد مس بالاتر باشد.

مدرس خیابانی تصریح کرد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند معدن جایگزین نفت، به نوعی تکلیف می‌کنند که ما باید ظرفیت بهره‌برداری از معادن را افزایش دهیم و ثروت‌افزایی برای کشور داشته باشیم. من همیشه گفته‌ام اگر قرار است کشور ما برچسب اقتصاد تک‌محصولی بخورد، بهتر است به‌جای نفت، برچسب اقتصاد معدنی بخورد.

وی همچنین با اشاره به نکته دوم درخصوص مجموع ذخایر و استراتژیک بودن فلز مس، بیان کرد: همان‌طور که می‌دانید، قرن آینده قرن فلز مس خواهد بود. خوشبختانه با همت مدیران قبلی و همکاران فعلی، ذخایر اکتشاف شده مس به بالغ بر ۲۰.۵ میلیارد تن می‌رسد و احساس می‌کنم با برنامه‌های اکتشافی پیش رو، این ذخایر به ۴۰ میلیارد تن افزایش یابد. این یعنی با تولید فعلی ما، حداقل ۷۰ تا ۸۰ سال ذخیره داریم و اگر تولید به یک میلیون تن برسد، این مدت به ۳۰ سال کاهش می‌یابد. بنابراین، از دو جنبه می‌خواهیم به مقوله کیمیا پرداخته و به تکلیف مقام معظم رهبری پاسخ دهیم.

مدیرعامل شرکت صنایع مس ایران، افزود: نکته مهم دیگر این است که بر اساس برنامه هفتم توسعه اقتصادی، تکلیف شده است که تولید کاتد به ۸۰۰ هزار تن افزایش یابد، در حالی که اکنون ۳۰۰ هزار تن تولید می‌شود. طرح ما بر این اساس شکل‌گرفته و هم‌زمان به استراتژیک بودن ذخایر مس توجه داریم، که ضرورت و فوریتی برای توسعه این طرح ایجاد می‌کند.

حسین مدرس خیابانی، خاطرنشان کرد: این طرح کیمیا بر اساس مطالعات و اسناد کارشناسی تهیه شده و توسط مشاوران تایید و در هیئت مدیره شرکت ملی مس به تصویب رسیده است. طرح شامل تمامی زنجیره عمودی کاتد مس، از اکتشاف و استخراج تا تولید کنسانتره مس و کاتد یک میلیون تنی می‌شود.

وی درباره زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح توضیح داد: ما هم‌اکنون برای تولید ۳۰۰ هزار تن کاتد با مشکلات قطعی برق و کمبود آب مواجه هستیم. وزارت نیرو به کارخانجات الزام کرده است که به سمت نیروگاه‌های اختصاصی بروند و ما برای طرح کاتد یک میلیون تنی باید بتوانیم برق و آب خود را تامین کنیم. زیرساخت‌های مورد نیاز شامل ۱۵۰۰ مگاوات برق و ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب است که باید از منابع غیرمتعارف تامین شود.

وی ادامه داد: برای تولید برق، قراردادهایی برای ایجاد نیروگاه‌های حرارتی و تجدیدپذیر در نظر داریم. همچنین در زمینه ساخت تجهیزات داخلی، هدف‌گذاری کرده‌ایم که ماشین‌آلات مورد نیاز این طرح را از داخل تامین کنیم. به‌عنوان مثال، اولین کارخانه ایرانی تولید کنسانتره مس با ظرفیت ۷ میلیون تن راه‌اندازی شده است و ما در حال برنامه‌ریزی برای داخلی‌سازی سایر تجهیزات نیز هستیم.

مدرس خیابانی در پاسخ به سوالی درباره اولویت‌های شرکت مس در زمینه ساخت داخل، اظهار داشت: ذخایر معدنی که خداوند به ما داده، موهبت الهی است و باید از این ظرفیت به‌درستی بهره‌برداری کنیم. بنابراین، تمرکز ما بر این است که تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز را از محل تولید داخل تامین کنیم. به‌عنوان مثال، قرارداد تولید دام تراک الکتریکی با شرکت مپنا و همکاری جهاد دانشگاهی به امضا رسیده است. ما همچنین در حال کار بر روی بومی‌سازی دیگر تجهیزات مانند فیلتر پرس، سنگ‌شکن و نوار نقاله هستیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در پایان درباره افزایش تولید کاتد و برنامه‌ریزی‌های زیرمجموعه‌های خود گفت: ما نیاز به تقسیم کار ملی داریم. بخش بالادستی به‌عنوان حاکمیت و با سرمایه‌گذاری‌های عظیم‌تر، باید به‌دنبال تأمین مواد اولیه باشد و بخش پایین‌دست باید با ورود بخش خصوصی و تعاونی‌ها تقویت شود. ما تلاش داریم که کاتد تولید شده را به محصولات با ارزش‌افزوده بیشتر تبدیل کنیم و برای این منظور، صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه را تشکیل داده‌ایم.

 

 

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه