منطقه آزاد چابهار/

چابهار؛ شاهراه ارتباطی آسیای میانه، قفقاز و اقیانوس هند

چابهار؛ شاهراه ارتباطی آسیای میانه، قفقاز و اقیانوس هند
لینک کوتاه کپی شد

حمیرا ریگی مدیر عامل منطقه آزاد چابهار در آستانه برگزاری نمایشگاه فرصت های سرمایه‌گذاری و توانمندی‌های صادراتی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در مشهد مقدس

به گزار ش خبرنگار ما از روابط عمومی و امور بین الملل منطقه آزادچابهار؛ رئیس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: بندر چابهار با موقعیت راهبردی و متصل به آب‌های آزاد یک شاهراه مهم ارتباطی آسیای میانه، قفقاز و اقیانوس هند است، سرمایه گذاران فرصت را مغتنم شمرده و برای شروع فعالیت اقتصادی و تجاری اقدام کنند.

حمیرا ریگی اظهار داشت: نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توانمندی‌های صادراتی مناطق آزاد با شرکت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور همزمان با نخستین نمایشگاه صادرات به آسیای میانه و افغانستان از یکم تا چهارم آبان در محل نمایشگاه بین المللی مشهد مقدس برگزار می‌شود و این یک فرصت خوب برای معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توانمندی‌های صادراتی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است.

وی بیان کرد: این نمایشگاه فرصتی برای تعاملات با فعالان اقتصادی کشورهای آسیای میانه و افغانستان برای جذب سرمایه گذاری و بازاریابی برای صادرات تولیدات مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است.

وی با اشاره به اینکه شهر اقتصادی مشهد به عنوان دروازه ورود و صادرات به کشورهای اسیای میانه و افغانستان است، افزود: برپایی نمایشگاه مناطق آزاد موجب توسعه ارتباط با کشورهای آسیای میانه از طریق مناطق آزاد می شود و می‌توان بخوبی فرصت‌های سرمایه‌گذاری منطقه را در آنجا به نمایش گذاشت.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار ادامه داد: برگزاری نمایشگاه در خراسان بزرگ که بعنوان دروازه ورود به کشور های محصور در خشکی آسیای مرکزی و افغانستان شناخته می شود را می توان یک فرصت طلایی دانست.

ریگی با بیان اینکه چابهار دروازه ورود به اقیانوس هند و بزرگترین بندر اقیانوسی و تنها منطقه آزاد اقیانوسی کشور مطرح است، گفت: چابهار به نوعی اقتصادی‌ترین راه دسترسی کشور‌های محصور خشکی آسیای مرکزی و افغانستان به آب‌های آزاد و اقیانوس هند است.

وی خاطرنشان کرد: کشور های آسیا مرکزی وافغانستان با جمعیت بیش از ۶۰۰ میلیون نفر محصور در خشکی هستند و دسترسی مستقیم به آب های آزاد ندارند لذا کریدور شرق و بندر چابهار هموار کننده دسترسی این کشورها به کشورهای حاشیه اقیانوس هند است.

وی بیان کرد: مشهد مقدس از قطب های اقتصادی و صنعتی و قطب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور است.

وی با اشاره به اینکه چابهار به عنوان بزرگترین بندر اقیانوسی کشور، ظرفیت قابل توجهی جهت دسترسی افغانستان، آسیای میانه و حوزه قفقاز به آبهای آزاد بین‌المللی محسوب می‌شود، افزود: برای بهره‌برداری بهینه از این فرصت،‌ علاوه بر توسعه ظرفیت‌های لجستیکی چابهار،‌ با هدف تسهیل دسترسی و افزایش حجم ترانزیت و حمل و نقل کالا بین اقیانوس هند و آسیای میانه، توسعه کریدور شرق (از چابهار تا سرخس) در دستور کار دستگاه‌های متولی قرار گرفته و مراتب مذکور از طریق “کارگروه هماهنگی توسعه کریدور شرق” پیگیری می‌شود.

رئیس هیات مدیره منطقه آزاد چابهار افزود: همچنین با توجه به اهمیت مثلث طلایی لجستیک ایران (چابهار – مشهد – ارس/ ماکو)، فعال سازی ظرفیت‌های نهفته این مثلث و استفاده از امکانات مناطق مذکور و ایجاد شبکه حمل و نقل و ترانزیت در مسیرهای مورد اشاره که می‌تواند موجبات بهره‌برداری مناسب اقتصادی از این ظرفیت‌ها را فراهم می‌آورد مورد توجه است.

ریگی ادامه داد: در این راستا تلاش می‌شود ضمن برگزاری جلسات کارگروه های تخصصی در نمایشگاه مشهد و نیز نشست‌های تخصصی در حاشیه آن، با جلب نظر و دیدگاه متولیان امر و فعالان حوزه حمل و نقل و لجستیک زمینه مناسبی برای فعال‌سازی ظرفیت‌های مورد اشاره پدید آید.

وی گفت: از تمامی سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی دعوت می شود در نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توانمندی‌های صادراتی مناطق آزاد حضور یافته و بازدیدی از نمایشگاه داشته باشند و در نشست تخصصی “کریدور شرق؛ شاهراه ارتباطی آسیای میانه، قفقاز و اقیانوس هند” که در حاشیه “نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توانمندی‌های صادراتی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی” و همزمان با “نمایشگاه بین المللی صادرات به کشورهای آسیای میانه و افغانستان” شرکت کنند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: محور ترانزیتی شرق (از چابهار تا سرخس) به عنوان یکی از مهم‌ترین مسیرهای تبادلی و حمل و نقلی در منطقه محسوب شده و بهترین امکان دسترسی کشورهای آسی…

 

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه