مناطق آزاد تجاری/

برگزاری اولین کارگاه آموزشی «تحلیل صورت‌های مالی سازمان‌های مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی با رویکرد مالیاتی»

برگزاری اولین کارگاه آموزشی «تحلیل صورت‌های مالی سازمان‌های مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی با رویکرد مالیاتی»
لینک کوتاه کپی شد

اولین کارگاه آموزشی تخصصی با عنوان «تحلیل صورت‌های مالی سازمان‌های مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی با رویکرد مالیاتی» با حضور معاونان توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی و مدیران مالی سازمان‌های مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی، به‌صورت حضوری و برخط در محل دبیرخانه شورایعالی برگزار شد.

در این کارگاه تخصصی، مهم‌ترین موضوعات مرتبط با تحلیل صورت‌های مالی، الزامات مالیاتی و ایجاد وحدت‌رویه در فرآیندهای مالی و مالیاتی سازمان‌های مناطق آزاد مورد بررسی قرار گرفت.

معاون توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، با اشاره به پیچیدگی‌های مالیاتی حاکم بر مناطق آزاد، مالیات را یکی از چالش‌های اساسی این مناطق برشمرد و بر ضرورت برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی در این حوزه تأکید کرد.

اسفندیار شاه‌منصوری، برگزاری این دوره‌ها را گامی مؤثر برای دستیابی به رویه‌ای واحد، منسجم و مناسب در سطح سازمان‌های مناطق آزاد کشور دانست.

مدیر نهادهای اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هم در این نشست با بیان اینکه این کارگاه برای اولین‌بار و با محوریت کارگروه دائمی ـ تخصصی مالیاتی برگزار شده است، اهداف این دوره را ارتقای دانش مالی و مالیاتی مدیران و کارشناسان، ایجاد وحدت‌رویه در ثبت و گزارشگری مالی با توجه به تفاوت ساختار مالی سازمان‌های مناطق آزاد نسبت به سایر سازمان‌ها، تنوع منابع درآمدی، ماهیت فعالیت‌ها و وجود معافیت‌ها و الزامات خاص قانونی عنوان کرد.

معصومه حجتی همچنین بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت معافیت‌های مالیاتی قانونی و کاهش چالش‌های مالیاتی سازمان‌های مناطق آزاد را از دیگر اهداف برگزاری این کارگاه برشمرد.

در بخش آموزشی این کارگاه، فائق احمدی، عضو هیئت علمی دانشگاه، به‌عنوان مدرس، ضمن مروری بر چارچوب قوانین و مقررات مالیاتی، به تشریح و بررسی موضوعاتی از جمله معافیت‌های مالیاتی بر مبنای ماهیت حقوقی و درآمدی، ضرورت تفکیک عوارض از خدمات و بهره‌مندی از معافیت عوارض، نحوه ثبت و افشای ذخیره مالیات در صورت‌های مالی، مدیریت سود در چارچوب استانداردهای حسابداری، ماهیت درآمد حاصل از ترخیص کالا، نحوه تفکیک درآمد و بهای تمام‌شده آب و برق، رویکرد صحیح نسبت به جریمه‌های قراردادی، ثبت هزینه‌های انتقالی به‌عنوان هزینه‌های عملیاتی و همچنین راهکارهای عملی برای بهبود فرآیندهای مالی و مالیاتی سازمان‌های مناطق آزاد پرداخت.

این کارگاه با استقبال معاونان، مدیران و کارشناسان سازمان‌های مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی همراه بود و مقرر شد با توجه به بازخوردهای دریافتی و درخواست‌های مطرح‌شده، دوره‌های آموزشی تکمیلی و تخصصی در آینده نزدیک برگزار شود.

 

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه