آریاساسول

هوش مصنوعی برای ایمنی فرآیند به‌کار گرفته می‌شود

هوش مصنوعی برای ایمنی فرآیند به‌کار گرفته می‌شود
لینک کوتاه کپی شد

مدیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت پلیمر آریاساسول، بر پویایی فرایندهای مدیریت ریسک تأکید کرد و گفت: ایمنی فرایند تضمین کننده تولید پایدار و حداکثری و سودآوری بیشتر و حفظ سرمایه‌های انسانی و تجهیزات سازمان است.

اردوان فرزین‌پور، ظهر امروز یکشنبه (۲۳ مهرماه) در رویداد ایمنی فرایند، برگزاری این همایش را مسیری برای تبادل نظر در حوزه ایمنی برشمرد و گفت: با توجه به پیچیدگی‌های صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و مواجه با ریسک‌های عملیاتی – فرایندی از جمله کار با مواد شیمیایی خطرناک، همواره سلامت کارکنان و تجهیزات مورد استفاده در مخاطره است که در نهایت می‌تواند سرمایه‌های انسانی و تجهیزات و سودآوری یک سازمان را تحت تأثیر قرار دهد.

وی از رخداد حوادث گوناگون در صنایع کشور یاد کرد و گفت: مواجهه با این حوادث و تجزیه و تحلیل آن‌ها نشان می‌دهد که اصلی‌ترین عامل بروز این حوادث توجه نکردن به مبانی و الزامات مدیریت ایمنی فرایند است.

مدیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت پلیمر آریاساسول تصریح کرد: اگرچه بهینه آن است که بدون تجربه اینگونه حوادث به سمت ایمنی فرایند برویم، چراکه متأسفانه خسارات مالی، جانی، محیط زیستی، همچنین آلودگی محیطی را به‌دنبال داشته و میزان سودآوری و اعتبار شرکت‌ها را متأثر کرده است.

مدیریت ریسک، تضمین‌کننده عملیات است

فرزین‌پور فرایند مدیریت ریسک را برای کنترل وضعیت عملکردی بسیار حائز اهمیت برشمرد و افزود: این بخش باید اطمینان دهد که غیر از تداوم تولید پایدار و افزایش سودآوری، نظارت بر دارایی و سرمایه‌های سازمان را تحت کنترل دارد.

وی افزود: این فرایند با پویایی، وقایع ناخواسته را شناسایی و پیشگیری می‌کند و برای سودآوری و استفاده از حداکثر راندمان تولید کمک می‌کند.

مدیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست به اهمیت نهادینه شدن این فرایند تأکید کرد و گفت: با توانمندی و اشراف در این فرایند می‌توان تولید حداکثری در شرایط ایمن را رقم زد و با رفع گلوگاه‌ها ظرفیت تولید را بالا برد.

فرزین‌پور تصریح کرد: بهره‌مندی از چندین روش ارزیابی ریسک به مدیریت ریسک کمک می‌کند، به‌طور مثال برای آنکه بتوانیم ورودی و حاصل ارزیابی‌های ریسک‌های سالیانه پیش‌بینی شده را داشته باشیم، فعالیت‌های روزمره تولید و عملیات تحت نظر باشد، فعالیت‌های خاص تعمیراتی پرخطر یا حتی حاصل از ریسک‌های خروجی مدیریت تغییر ارزیابی شود، باید از چند روش و تکنیک مدیریت ریسک در کنار هم برای هم‌پوشانی بهتر استفاده شود.

وی یکی از مهمترین مبانی در زمینه پیاده‌سازی سیستم مدیریت ایمنی فرایند را لزوم ساختار منسجم و پویایی سیستم مدیریت ریسک در جهت تولید ایمن و پایدار برشمرد و گفت: اهمیت مدیریت ریسک فرایند از زمان تدوین استاندارد API در دهه ۹۰ میلادی ابتدا با ۱۱ عنوان، سپس با دستورالعمل OSHA با ۱۴ عنوان و در نهایت با دستورالعمل‌ها و راهنمای سازمان CCPS مبتنی بر ریسک در سال ۲۰۰۷ با ۲۰ عنوان به فراوانی در جوامع صنعتی مورد توجه قرارگرفته است.

مدیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت پلیمر آریاساسول ادامه داد: در این رابطه با نگاهی به پیشرفت دانش در زمینه به‌کارگیری تکنولوژی‌های به‌روز و فن‌آوری اطلاعات می‌بایست در جهت ارتقا و استفاده هرچه بیشتر از این امکانات در راستای بهبود مدیریت ایمنی فرایند گام‌های بلندی برداشته شود.

فرزین‌پور افزود: در چند سال اخیر استفاده از دانش Digital Transformation و یا هوش مصنوعی برای شناسایی، ارزیابی و کنترل پویای ریسک‌های فرایندی، پیشگیری از بروز حوادث و به‌عبارتی مدیریت ریسک نمود پیداکرده و در شرکت آریاساسول نیز در این راستا گام‌های اولیه برداشته شده است و امیدواریم بتوانیم با استفاده از این دانش در جهت شناسایی و مدیریت هرچه پویاتر ریسک‌های فرایندی و تولید ایمن و پایدار گام برداریم. روابط عمومی شرکت پلیمر آریاساسول

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه