// کد مطلب: ۱۷۱۰۴۷

آریاساسول

سرپرست شرکت ملی صنایع پتروشیمی: ایمنی فرایند باید از مسیر رویکردهای مدیریتی دنبال شود

سرپرست شرکت ملی صنایع پتروشیمی: ایمنی فرایند باید از مسیر رویکردهای مدیریتی دنبال شود
لینک کوتاه کپی شد

سرپرست شرکت ملی صنایع پتروشیمی در همایش ایمنی فرایند بر ضرورت اجرای ایمنی فرایند از مسیر رویکردهای مدیرتی تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت پلیمر آریاساسول، دومین همایش ایمنی فرایند، با حضور مدیران ارشد، رؤسا و متخصصان 4 شرکت اصلی وزارت نفت، از صبح امروز (یکشنبه، 15 مهرماه) در سالن همایش‌های تخصصی وزارت نفت (باشگاه کوشک) آغاز به‌کار کرد و هم‌اکنون در حال برگزاری است.

این دومین سال است که شرکت پلیمر آریاساسول با دعوت از متخصصان و مدیران ارشد حوزه HSE صنعت نفت از سراسر کشور، این همایش را همسو با مسئولیت‌های اجتماعی و هم‌افزایی دانش در زمینه ایمنی فرایند و مدیریت ریسک‌های عملیاتی برگزار می‌کند.

هدف از برگزاری این همایش، اجرای سیستم مدیریت ایمنی فرایند در صنعت نفت و بهبود مستمر آن در سازمان‌ها به‌منظور برقراری ایمنی فرایند و تولید مستمر با تضمین سودآوری در صنعت است.

حسن عباس‌زاده، سرپرست شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در این مراسم، عمل‌ها، فرآیندها، فناوری‌ها و رویه‌ها و رویکردهای مدیریتی را سه رکن اصلی در مدیریت ایمنی فرآیند دانست و گفت: مدیران باید دستورالعمل‌های ابلاغی کمیته‌های بالادستی را جدی بگیرند و به‌سرعت به زیرمجموعه ابلاغ کنند.

وی با اشاره به ظرفیت اسمی 100 میلیون تنی صنعت پتروشیمی، تأکید کرد: تا پایان برنامه هفتم توسعه این ظرفیت به سالانه 131 میلیون تن خواهد رسید.

سرپرست شرکت ملی صنایع پتروشیمی ظرفیت مورد استفاده واقعی صنعت نفت را 80 درصد برشمرد و گفت: خوراک، تعمیرات و مشکلات فرایندی بیشترین معضلات در مسیر استفاده حداکثری از ظرفیت پتروشیمی‌ها است.

عباس‌زاده نشت مواد شیمیایی را یکی از مشکلات اصلی حوزه HSE برشمرد و گفت: موضوع ایمنی فرایند باید به‌طور جدی مورد تأکید قرار گیرد و در شرایطی که صنعت به جامعه پیرامونی خود نزدیک است، ایمنی فرایند حتی در شرایط عادی نیز باید مورد توجه باشد.

یکی از مؤلفه‌های اصلی امنیت انرژی، HSE است

مظاهر انصاری، مدیرکل HSE وزارت نفت، در این مراسم به هدف افزایش تولید 400 هزار بشکه‌ای روزانه نفت در دولت اشاره کرد و گفت: با توجه به کمبود گاز در فصل سرد و تأمین خوراک پتروشیمی، نیاز به افزایش تولید در بخش نفت و گاز ضروری است و باید اهمیت جایگاه HSE در زنجیره تولید تا صادرات و مصرف ملموس باشد.

وی HSE را یکی از مؤلفه‌های اصلی امنیت انرژی برشمرد و تصریح کرد: در زنجیره تولید HSE نقش کلیدی دارد و اختلال در این زنجیره به امنیت انرژی لطمه وارد می‌کند.

مدیرکل HSE وزارت نفت با تأکید بر اهداف وزارت نفت برای تولید نفت و گاز گفت: سن تأسیسات و سابقه کارکنان صنعت نفت ما را به سمت پیشگیری از حوادث می‌برد و اگر به این سمت نرویم امنیت انرژی دچار اختلال می‌شود.

انصاری به سابقه 18 ساله پیشگیری از حوادث در صنعت نفت اشاره کرد و گفت: در تمام این سال‌ها به استثنای سال 1402، سیر حوادث صنعت نفت نزولی بوده است.

وی از ابلاغ نظام دستورالعمل PSM در سال 1402، گنجاندن نظام ساختاری در ساختار HSE و ملی کردن چهار استاندارد خبر داد و گفت: در مسیر خوبی قرار گرفته‌ایم و جایگاه خوبی نیز داریم اما تا رسیدن به هدف مطلوب فاصله داریم.

تولید ایمن و پایدار و اجرای سیستم مدیریت ایمنی فرایند هدف اجرای این همایش است

داوود عمادی، مدیر HSE شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز در این مراسم ضمن تشریح فرایند اجرایی دومین مرحله از همایش ایمنی فرایند در سال جاری، نتایج این همایش را مثبت ارزیابی کرد و گفت: با هم‌افزایی می‌توان مسیر نیل به اجرای PSM در صنعت را کوتاه کرد.

وی افزود: امیدواریم با برگزاری این همایش در سال آینده شاهد مشارکت شرکت‌های بیشتری از زیرمجموعه 4 شرکت اصلی وزارت نفت با الگوهای برتر برای ارائه باشیم.

مدیر HSE شرکت ملی صنایع پتروشیمی در پایان تصریح کرد: انتظار داریم دستاورد این همایش اجرای سیستم مدیریت ایمنی فرایند و حرکت شرکت‌ها در راستای تولید پایدار و ایمن باشد.

اجرای سیاست‌های ابلاغی تنها راه رسیدن به فرهنگ PSM است

سعید توکلی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، در این مراسم بر ضرورت فراگیری و اجرای سیاست‌های مصوب در صنعت نفت تأکید کرد و گفت: اگر ارکان سازمان با این مصوبات در هم تنیده نشود، دچار سیستم‌زدگی می‌شویم و به نتیجه نمی‌رسیم.

وی تعداد دستورالعمل‌ها و ابلاغیه‌ها را زیاد و در تعارض برشمرد و گفت: در صورت اجرایی نشدن این سیاست‌ها، برگزاری چنین همایش‌هایی بی‌فایده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران ساده‌سازی و واقع‌بینی را از دیگر شرایط اجرای استانداردها و دستورالعمل‌های HSE دانست و گفت: ساده‌سازی استانداردها در جهان دنبال می‌شود و در شرایط اضطراری اجرای استانداردهای پیچیده دور از ذهن است و باید با واقع‌بینی و مسئولیت‌پذیری هر فرد مسئولیت و میزان آن را برعهده بگیرد.

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه