اقتصاد|جهان

پیش بینی قیمت طلای جهانی

پیش بینی قیمت طلای جهانی
لینک کوتاه کپی شد

قیمت طلای جهانی پس از برخورد به سطح حمایتی نزدیک به 2300 دلار، توانست روند نزولی سه هفته گذشته را متوقف کند. با این حال، چشم‌انداز تکنیکال کوتاه‌مدتی نمودار طلای جهانی، هنوز علامتی از افزایش قدرت خریداران نشان نمی‌دهد. فعالان بازار اظهارات سیاست‌گذاران فدرال رزرو را در هفته آینده به‌دقت بررسی خواهند کرد.

به گزارش طلانیوز: طلا در هفته گذشته با افزایش محدودی همراه بود که از تقاضای پناهگاه امن و داده‌های پایین تورم از ایالات متحده نشأت می‌گرفت. در نبود انتشار داده‌های کلان اقتصادی با تاثیر بالا در آینده نزدیک، سرمایه‌گذاران توجه زیادی به تحولات تکنیکال طلای جهانی و اظهارات مقامات فدرال رزرو خواهند داشت.

رهبری صنعت جواهرات

خریداران، نسبت به جهش صعودی انس طلای جهانی تردید دارند

پس از کاهش شدید قیمت طلا در جمعه گذشته به سبب داده‌های قوی بازار کار ایالات متحده، طلای جهانی در روز دوشنبه با اصلاح قیمت به سمت بالا مواجه و با روند صعودی بسته شد. با احتیاطی که بازارها پیش از رویدادهای کلان اقتصادی مهم آمریکا در پیش گرفتند، قیمت این فلز گران‌بها در روز سه‌شنبه با افزایش اندکی روبه‌رو شد.

اداره آمار کار ایالات متحده (BLS) روز چهارشنبه گزارش داد تورم در ایالات متحده که با تغییر شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) سنجیده می‌شود، در ماه مه نسبت به آوریل با کاهش جزئی از 3.4 درصد به 3.3 درصد در سالانه رسیده است.

هسته CPI سالانه که قیمت‌های پرنوسان مواد غذایی و انرژی را حذف می‌کند، بالغ بر 3.4 درصد افزایش یافت. این افزایش در حالی بود که تحلیلگران، انتظار افزایش 3.5 درصدی داشتند.

در بعد ماهانه، CPI بدون تغییر باقی ماند، در حالی که هسته CPI افزایش 0.2 درصدی داشت. طلای جهانی با واکنش فوری به آمار پایین تورم، با افزایش تقاضا برای دارایی‌های امن، قدرت خریداران (گاوها) را به دست آورد و از قیمت 2340 دلار عبور کرد.

همان‌طور که به شکل گسترده پیش‌بینی می‌شد، فدرال رزرو نرخ بهره را بدون تغییر در محدوده 5.25 تا 5.5 درصد نگه داشت. تجدید نظر در خلاصه پیش‌بینی‌های اقتصادی (SEP) که به همراه بیانیه سیاست (دات پلات) منتشر شد، حاکی از یک کاهش 25 واحدی نرخ بهره در سال 2024 بود.

بر اساس جزئیات اساسی دات پلات، چهار نفر از 19 سیاست‌گذار، هیچ کاهش نرخی را در سال 2024 پیش‌ بینی نکردند، هفت نفر کاهش 25 واحدی را پیش‌ بینی کردند، در حالی که هشت نفر کاهش 50 واحدی را در نرخ بهره سیاستی نشان دادند. در نتیجه بازنگری محتاطانه SEP، دلار آمریکا تقویت شد. این اتفاق همچنین باعث شد طلای جهانی از بالاترین سطح روزانه خود فاصله بگیرد.

در کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست، رئیس فدرال رزرو، داده‌های مطلوب تورم در ماه مه را تایید کرد، اما گفت آنها باید «داده‌های مثبت» بیشتری ببینند تا اعتماد خود را به حرکت پایدار تورم به سمت هدف دو درصد تقویت کنند. پاول از ارائه هرگونه سرنخ در مورد زمان‌بندی یک محور سیاست خودداری و رویکرد وابسته به داده به سیاست را تکرار کرد.

قیمت طلای جهانی با وجود تقویت دلار آمریکا، در روز جمعه دوباره بالا رفت. جو ریسک‌گریز بازار به افزایش تقاضا برای طلا کمک کرد. همچنین، این فلز گران‌بها به دلیل نگرانی‌های سیاسی ناشی از انتخابات پارلمان اروپا، خروج سرمایه از یورو را جذب کرد. پس از ثبت ضرر برای سه هفته متوالی، قیمت طلا در برابر یورو، به‌شدت افزایش یافت و در این هفته بیش از دو درصد رشد کرد.

سرنوشت دو روز ابتدایی معاملات در گرو خرده‌فروشی چین و آمریکاست

سرمایه‌گذاران طلا در ابتدای هفته، با دقت به آمار تولید صنعتی و فروش خرده‌فروشی چین توجه خواهند کرد. اگر این داده‌ها بهتر از حد انتظار باشند، خوش‌بینی به بهبود چشم‌انداز تقاضا افزایش می‌یابد و قیمت جهانی طلا می‌تواند کمی بالاتر رود.

اداره آمار آمریکا (US Census Bureau) در روز سه‌شنبه آمار فروش خرده‌فروشی ماه مه را منتشر خواهد کرد و فدرال رزرو نیز داده‌های تولید صنعتی ماه مه را ارائه می‌دهد. واکنش بازار به آمار فروش خرده‌فروشی احتمالاً مستقیم خواهد بود، به طوری که آمار ناامیدکننده برای دلار آمریکا به قیمت طلا کمک می‌کند و آمار مثبت، تاثیر عکس خواهد داشت.  

طلای جهانی با شاخص مدیران خرید (PMI) و فدرال رزرو در تقابل قرار گرفت

روز جمعه، موسسه S&P Global داده‌های اولیه شاخص مدیران خرید (PMI) برای بخش‌های تولیدی، خدماتی و ترکیبی ماه ژوئن را منتشر خواهد کرد. در ماه مه، نتایج PMI نشان داد فعالیت تجاری در بخش خصوصی همچنان با سرعت متوسط ​​در حال گسترش است. اگر شاخص PMI ترکیبی به زیر ۵۰ یعنی محدوده انقباض سقوط کند، دلار آمریکا ممکن است قبل از آخر هفته تحت فشار فروش قرار گیرد.

با پایان یافتن دوره سکوت فدرال رزرو پس از نشست سیاست‌گذاری ژوئن، مقامات این نهاد می‌توانند در مورد چشم‌انداز سیاست‌گذاری اظهارنظر کنند. ابزار FedWatch CME نشان می‌دهد بازار تقریباً با احتمال ۷۰ درصدی، حداقل یک کاهش نرخ بهره ۲۵ واحدی در ماه سپتامبر لحاظ کرده است.

اگر مقامات فدرال رزرو با انتظارات بازار در مورد تغییر سیاست پولی قبل از پایان سال مخالفت کنند، بازده اوراق خزانه آمریکا ممکن است افزایش یابد و برای قیمت جهانی طلا (XAU/USD) حفظ ثبات دشوار شود.

از طرف دیگر، اگر سیاست‌گذاران از دو کاهش نرخ بهره در سپتامبر و دسامبر حمایت کنند، احتمالاً طلا خریداران بیشتری را به خود جذب خواهد کرد.

پیش بینی قیمت طلای جهانی در هفته پیش رو

نمای تکنیکال طلای جهانی در هفته پیشین، خبر از رسیدن قیمت به یک محدوده حمایتی می‌داد. از همین رو، قیمت رشد خوبی پیدا کرد. در حال حاضر با توجه به موقعیت فعلی قیمت طلای جهانی، مسیر احتمالی تکنیکالی برای آن ترسیم شده است.

منبع:تجارت نیوز

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه

خبرهای پیشنهادی

جدیدترین مطالب