اقتصاد|طلای جهانی

پیش بینی قیمت جهانی طلا در سه ماهه چهارم ۲۰۲۴

پیش بینی قیمت جهانی طلا در سه ماهه چهارم 2024
لینک کوتاه کپی شد

بر اساس گزارشی که توسط شرکت جی پی مورگان در 15 ژوئیه منتشر شد ، جهت پیکان طلا همچنان در سه ماه آینده رو به بالا خواهد بود و میانگین قیمت 2500 دلار در هر اونس در سه ماهه چهارم سال 2024 و 2600 دلار در هر اونس در سال 2025 پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش طلانیوز: به نقل از کیتکونیوز به گفته استراتژیست های کالایی در جی پی مورگان، طلا از چشم انداز نرخ بهره و بازده واقعی جدا شده است، و حتی با وجود اینکه قیمت ها در حال حاضر به شدت افزایش یافته است، ساختار اصلی طلا دست نخورده باقی مانده است.

استراتژیست ها در گزارشی که در 15 ژوئیه منتشر شد اشاره کردند که ضعیف تر شدن دلار آمریکا و کاهش نرخ های بهره آمریکا به طور سنتی جذابیت شمش های غیر بازده را افزایش می دهد، اما از اوایل سال 2022 رابطه طلا با بازده واقعی در حال شکسته شدن است.

گرگوری شیرر، رئیس استراتژی فلزات پایه و گرانبها در J.P. Morgan می گوید: «احیای مجدد طلا زودتر از حد انتظار رخ داده است، زیرا از بازدهی واقعی جدا می شود. ما از سه ماهه چهارم سال 2022 به لحاظ ساختاری در مسیر صعودی طلا بوده ایم و با افزایش قیمت طلا از 2400 دلار در آوریل، این افزایش زودتر از موعد آغاز شده و بسیار شدیدتر از حد انتظار بوده است.

شیرر گفت: «در میان ژئوپلیتیک در حال فروپاشی، افزایش تحریم‌ها و دلارزدایی، ما شاهد افزایش اشتها برای خرید دارایی‌های واقعی از جمله طلا هستیم. داده‌های اخیر همچنین نشان می‌دهد که با وجود افزایش شدید قیمت، دارندگان فیزیکی طلا ، سرمایه های خود را به فروش نمی‌رسانند و این امر بر محرک‌های ساختاری صعودی بدون در نظر گرفتن بازدهی واقعی ایالات متحده تاکید می‌کند.

با توجه به اینکه قیمت طلا در حال حاضر نزدیک به بالاترین حد خود است، جی پی مورگان پتانسیل بیشتری را برای فلز زرد با شروع کاهش نرخ های آمریکا می بیند.

بسیاری از محرک‌های صعودی ساختاری یک دارایی واقعی مانند طلا - از جمله نگرانی‌های مربوط به کسری مالی ایالات متحده، تنوع ذخایر بانک مرکزی به طلا، پوشش تورمی و چشم‌انداز ژئوپلیتیکی متزلزل - در سال جاری با وجود قوی‌تر شدن ایالات متحده، قیمت‌ها را به بالاترین سطح تاریخ خود رسانده‌اند.

پیش بینی قیمت طلای جهانی در سال 2025

شیرر موضع مثبت قوی شرکت در چشم انداز میان مدت قیمت طلا و نقره را تکرار کرد. او گفت: «در میان تمام فلزات، ما بیشترین اعتقاد را در مورد پیش‌بینی میان‌مدت صعودی طلا و نقره در طول سال 2024 و نیمه اول سال 2025 داریم، اگرچه زمان‌بندی ورود همچنان حیاتی خواهد بود.»

در این گزارش آمده است که هرگونه تغییر در ماه‌های آینده فرصتی را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند تا پیش از کاهش نرخ‌های مورد انتظار فدرال رزرو، موقعیت‌یابی برای تقویت بیشتر را آغاز کنند.

این شرکت همچنین اهداف قیمتی طلای خود را برای سال‌های 2024 و 2025 ارتقا داده است.

شیرر گفت: «جهت پیکان طلا همچنان در سه ماه آینده سال 2024 بالاتر است و پیش بینی قیمت طلا حاکی از آن است که میانگین قیمت 2500 دلار در هر اونس در سه ماهه چهارم سال 2024 و 2600 دلار در هر اونس در سال 2025 پیش‌بینی می‌شود، در حالی که ریسک همچنان به سمت بیش از حد اولیه منحرف است».

پیش بینی های جدید قیمت بر اساس پیش بینی های اقتصادی به روز شده جی پی مورگان است که نشان می دهد تورم اصلی ایالات متحده به 3.5 درصد در سال 2024 و 2.6 درصد در سال 2025 تعدیل می شود.

تقاضای ادامه دار خرید طلا در سال 2024

به گزارش سایت بازار طلا گلدنیوز ، این شرکت همچنین انتظار دارد تقاضای قوی بانک مرکزی تا سال 2024 ادامه داشته باشد و اشاره کرد که آخرین داده های شورای جهانی طلا نشان می دهد که 290 تن خرید خالص در سه ماهه اول، چهارمین سه ماهه قوی خرید از زمان شروع دوره جاری خرید بی رویه دولتی در سال 2022 است.

در این گزارش آمده است: «این نیز حدود 36 درصد بیشتر از سرعت سه ماهه (حدود 213 تن) است که توسط برآورد سالانه J.P. Morgan Research از 850 تن در سال 2024 ذکر شده است. افزایش 70 تنی خرید خالص در مقایسه با سه ماهه چهارم سال 2023 نیز علیرغم افزایش 5 درصدی سه ماهه میانگین قیمت طلا در سه ماهه دوم است.

شیرر گفت: «به طور کلی، سطح شدید خرید بانک مرکزی و همچنین ادامه روند صعودی قیمت طلا از پایان سه ماهه اول، ما را به فکر حساسیت قیمتی تقاضای بانک مرکزی انداخته است. ما فکر می‌کنیم سطح قیمت طلا کمترین تأثیر را بر برنامه‌های بلندمدت خرید بانک مرکزی دارد، با این حال به نظر می‌رسد تغییرات قیمت بر سرعت و سرعت خرید خالص تأثیر می‌گذارد.»

افزایش اشتهای سرمایه گذاران در بازار فیزیکی طلا

جی پی مورگان همچنین افزایش اشتهای سرمایه گذاران در بازار فیزیکی طلا را به عنوان یکی از عوامل اصلی افزایش جریان طلا در آینده می بیند.

در این گزارش آمده است: "کل دارایی های ETF در طلا از اواسط سال 2022 به طور پیوسته کاهش یافته است، اما دارایی های طلا در صندوق لندن نیز کاهش یافته است زیرا تقاضا از سوی بانک های مرکزی EM و مصرف کنندگان فیزیکی به طور فیزیکی خروجی ETF را جبران کرده است."

طولانی‌تر شدن مجدد دارایی‌های ETF سرمایه‌گذار که با شروع یک چرخه کاهشی آغاز می‌شود، می‌تواند به سرعت بازار فیزیکی طلا را سفت کند و انتظار می‌رود که برای طلا مثبت باشد و از افزایش قیمت‌ها در نیمه دوم سال 2024 حمایت کند.

شیرر نتیجه گرفت. قیمت طلا در حال حاضر افزایش یافته است، حتی با وجود ادامه کاهش دارایی‌های ETF، و چرخش در اینجا می‌تواند کاملاً صعودی باشد و باعث افزایش قیمت‌ها شود.

طلا

منبع:گلدنیوز

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه