طلا و نقره

افزایش قیمت طلا و نقره ادامه دار است | تکرار حباب و هیجانات معاملاتی؟

افزایش قیمت طلا و نقره ادامه دار است | تکرار حباب و هیجانات معاملاتی؟
لینک کوتاه کپی شد

معاملات آتی در اروپا به سمت باز شدن نقدینگی و روند رو به مثبت است. در همین حال طلا به ۱۸۵۴ دلار و نقره نیز با ۲۲.۲۳ در هر اونس معامله می‌شود. تحلیلگران جهانی معتقدند که طلا و نقره در بازار آزاد معاملات اروپا در آستانه افزایش قیمت هستند.

به گزارش طلانیوز، افزایش قیمت طلا و نقره طی چند روز گذشته سبب شد تا بسیاری به سمت سرمایه‌گذاری بر روی فلز زرد و سکه بروند. البته این سرمایه‌گذاری با ترس و احتیاط معامله‌گران همراه با ریسک بود. اما آیا روند افزایشی در بازار معاملات طلا و نقره ادامه دار خواهد بود یا مانند گذشته حباب و هیجانات علت بالارفتن قیمت فلز زرد و سفید شده است؟ موضوعی که در این گزارش به استناد موارد مطروحه به آن می‌پردازیم.

علیرغم افزایش چشمگیر چند روزه طلا، فلز زرد با کاهشی اندک و پس از ارائه گزارش مثبت در مورد آینده اقتصاد و داده های بازار آمریکا توانست هفته را ثابت به پایان برساند. این در حالی بود که بازار طلا روز جمعه به پایین‌ترین حد روزانه خود در سطح اونس جهانی رسید.

زمانی که مردم نگران از دست دادن شغل هستند یا به دنبال افزایش تورم بازارهایی مانند طلا و نقره، شاهد هجوم هیجانی سرمایه‌گذارانی است که به دنبال بالابردن سرمایه خود در بازارهای امن دارایی می‌گردند. بازارهای طلا و سکه و همچنین بازارهای خودرو و ارز از جمله معاملات امن برای افزایش دارایی است.

«محمد کشتی آرای» روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: قیمت انس جهانی طلا در اواخر هفته گذشته یک هزار و 855 دلار بود و نسبت به ابتدای هفته تغییری نداشت. تغییرات نرخ ارز در هفته جاری موجب صعود قیمت طلا شده و رکوردهای جدیدی در یک سال گذشته ثبت شد.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران روند معاملاتی بازار طلا را در این هفته به سمت کاهش ارزیابی کرده بود. این در حالی است که در بازار نقدی کمتر کسی حاضر است که سکه تمام بهار خود را زیر مرز 15 میلیون تومان به فروش برساند.

حال تحلیل‌گران بر این باورند که معامله‌گران خیلی زود روی این موضوع حساب باز کرده بودند و با انتشار داده های بازار کار آمریکا این موضوع نقش بر آب شده است.

اما بارت ملک، رئیس استراتژی کالای جهانی TD Securities معتقد است که کاهش نرخ در بازار طلا و سکه مقطعی خواهد بود و دوباره روند صعودی را در پیش خواهد گرفت. وی در این باره گفت: "گزارش مشاغل ماه می آمریکا نشان می دهد که در شتاب اقتصادی اعتدال وجود دارد. با این حال، به نظر نمی رسد کاهش شدید پیش بینی شده توسط بازار اخیرا تحقق یابد و بازار ممکن است انتظارات نرخ را افزایش دهد."

تحلیلگران باور دارند که حباب موجود در بازار سکه این روزها، نشان از انتظاراتی دارد که معامله گران این بازار نسبت به آینده دلار دارند. از نگاه آن ها هر قدر حباب سکه بیشتر شود، بهتر است که انتظار برای رشد قیمت دلار را نیز بالا برد. این دسته معتقدند که خرید و فروش های بازار ارز توام با محدودیت است و به همین دلیل،‌ سفته بازان به جای بازار ارز،‌ وارد بازار سکه شوند. در مقابل این گروه بازیگران سنتی تر باور دارند که با بالا بودن حباب سکه،‌ قرار گرفتن در این بازار پرریسک است و هر لحظه این امکان وجود دارد که قیمت در مسیر نزولی قرار بگیرد.

کیتکونیوز نوشت: طلا در ابتدای هفته با 0.17 درصد افزایش به 1854 دلار در هر اونس معامله شد. نقره (1.45%) نیز با 22.23 دلار در هر اونس معامله می شود. در بقیه مجتمع‌های کالایی، مس 1.29 درصد پایین‌تر است و WTI نقطه‌ای 0.71 درصد در قرمز است.

با نگاهی به بازارهای آزاد اروپا که ناشی از هیجانات معاملاتی و ریسک یک شبه بود، نایکی 225 (0.56%) و کامپوزیت شانگهای (1.17%) بالاتر رفتند اما ای اس ایکس (-0.45%) یک شبه سقوط کرد. معاملات آتی در اروپا به سمت باز شدن نقدینگی، مثبت است.

این در حالی است که در بازارهای FX، شاخص دلار 0.15% کاهش یافت و GBP/USD بزرگترین محرک در بازارهای اصلی بود و 0.34% بالاتر معامله شد. در فضای کریپتو (ارزهای دیجیتال) BTC/USD (بیتکوین/یو اس دی) 4.45 درصد بالاتر است.

هر گرم طلا 18 عیار، امروز به 1,435,100 (یک میلیون و چهارصد و سی و پنج هزار و یکصد ) تومان رسید که نسبت به 4 روز پیش، افزایش 0.22 درصدی داشته است. در بازار داخلی ایران هم امروز روند صعودی قیمت دلار و قیمت سکه با شیب ملایم تری ادامه پیدا کرد . قیمت هر قطعه سکه امامی در شروع معاملات نقدی امروز تا بالای 15 میلیون و 140 هزار تومان پیشروی کرد.

افزایش قیمت طلا و نقره ادامه دار است | تکرار حباب و هیجانات معاملاتی؟

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه