// کد مطلب: ۱۴۹۳۷۲

دزدی | حکم شرعی دزدی | دزدی از پدر و مادر

حکم شرعی دزدی فرزند از پدر و مادر چیست ؟

حکم شرعی دزدی فرزند از پدر و مادر چیست ؟
لینک کوتاه کپی شد

حکم دزدی از پدر و مادر چیست؟ دزدی از والدین حکم دزدی از سایر افراد را دارد و جایز نیست. پس باید اموال دزدیده شده را به پدر و مادر برگرداند.

حکم سرقت کردن پول یا وسیله ای از پدر و مادر چیست؟

سرقت یکی از محرمات در دین اسلام بوده و در قانون مجازات اسلامی نیز برای این عمل مجازاتی در نظر گرفته شده است. اما حکم دزدی از والدین چیست و شخصی که از پدر و مادر خود دزدی می کند اموال سرقتی را باید چکار کند؟ در این مقاله به بررسی قانون مجازات اسلامی در زمینه سرقت از والدین خواهیم پرداخت. قانون مجازات جمهوری اسلامی ایران بر اساس قوانین مجازات اسلامی که در کتاب مقدس قرآن، روایات معتبر امامان و پیامبر اکرم اسلام و همچنین با بازنگری قانون اساسی پیش از انقلاب نگارش شده است. با توجه به قانون مجازات که در برخی از موارد سکوت کرده است، احکام مربوط به برخی از بزهکاری ها مانند دزدی از والدین بر اساس نظر فقها تعیین شده و محکوم بر این اساس مجازات می شود.

حکم دزدی از والدین به صورت عمومی

همان طور که اشاره شد، در بسیاری از موضوعات قانون مجازات اسلامی به طوری سکوت شده است تا بر اساس نظر فقها حکم صادر شود. البته به طور کلی فقها اتفاق نظر دارند که دزدی از والدین با دزدی از سایر افراد تفاوتی ندارد. البته اگر فرزند ثابت کند که پدر نفقه پرداخت نمی کرده است و فرزند واجد شرایط دریافت نفقه بوده است، به اندازه نفقه مال سرقتی به فرزند بخشیده می شود.البته به طور کلی سرقت از محرمات در دین اسلام بوده و مجازاتی برای فرزند اجرا می شود. در صورتی که پدر نفقه پرداخت می کرده است، حکم دزدی از وی مانند سایر دزدی ها بوده و تفاوتی میان آن از نظر حاکم شرع و قانون قائل نشده و اگر سرعت از نوع حد باشد، باید حد اجرا شود و در صورتی که تعزیری باشد، به حبس محکوم خواهد شد.

حکم شرعی دزدی فرزند از پدر و مادر چیست ؟

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه