// کد مطلب: ۱۳۱۶۶۷

نخستین هدف بانک ایران زمین در بانکداری دیجیتال

ارائه خدمات با محوریت تجربه مشتری

ارائه خدمات با محوریت تجربه مشتری
لینک کوتاه کپی شد

طلانیوز: غفلت از تحولات فناوری اطلاعات و ارتباطات در دوره ای که به عصر دیجیتال شهرت یافته، بانک‌ها را با چالش حفظ بازار روبه رو می‌کند. ورود و تغییرات لحظه‌ای تحولات فناورمحور، بانک ایران زمین را بر آن داشته تا بهبود تجربه مشتری را نخستین هدف این بانک در بانکداری دیجیتال قرار دهد.

به گزارش طلانیوز: بانکداری دیجیتال، مربوط به خودکارسازی هر مرحله از ارتباط بانکداری و بسیار فراتر از یک پلتفرم بانکداری آنلاین یا موبایلی است. بانکداری دیجیتال، شامل یک تحول کامل محیطی برای مشتریان و کارکنان است. بانک ایران زمین در این راستا تلاش می کند تا به زودی و در آینده نزدیک از یک بانک تمام دیجیتال رونمایی کند. اما خصوصیات یک بانک تمام دیجیتال با محوریت مشتری چیست؟
بانک ها به عنوان نهادهای مالی خدمت‌محور، در فرایند توسعه پایدار نقش اساسی و ثبات بخشی را ایفا می کنند. ظهور تکنولوژی‌های جدید، تغییر در ترجیحات مشتریان، ترویج بانکداری باز و گسترش بازارهای مالی متنوع شرایط جدیدی را در عرصه اقتصاد جهانی شکل داده است.
به گفته مدیر عامل بانک ایران زمین، رویکرد این بانک در بانکداری دیجیتال؛ شناخت هر چه بیشتر مشتریان، بهبود تجربه مشتری و ارائه خدمات شخصی شده است که در نهایت به رضایت و خلق ارزش افزوده منجر خواهد شد.
بانکداری دیجیتال، متکی به کلان داده، تجزیه و تحلیل و پذیرش تمام فناوری‌های جدید به منظور بهبود تجربه مشتری است؛ و تنها در صورتی یک بانک، دیجیتال تلقی خواهد شد که تمام کارکردهایی که دارد، از توسعه محصول گرفته تا خدمات پس از فروش را دیجیتالی کرده باشد.
معاون فناوری اطلاعات بانک ایران ‌زمین هم معتقد است؛ در بانکداری دیجیتال نیاز مشتری در مرکز قرار دارد، بنابراین بانک‌ها با ایجاد زیرساخت‌های لازم این امکان را برای شرکت‌های فناوری مالی فراهم می‌کنند که خدماتی متنوع و متمایز برای مشتریان خود فراهم کنند.
در این میان و با توجه به تغییرات محیطی عمیق، روابط عمومی اثر بخش بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گیرد چرا که به عنوان حلقه واسط سازمان و مشتری در ایجاد فضایی برای پذیرش شرایط جدید توسط مشتری و... نقشی محوری دارد. مدیر روابط‌عمومی بانک ایران زمین، ابزار دیجیتال، روابط‌عمومی دیجیتال، ارتباط با مشتری دیجیتال و مشتریان دیجیتال را از الزامات بانکداری دیجیتال ذکر می کند که اگر هر کدام از اینها که نباشد خللی در کار ایجاد خواهد کرد.
حرکت بانک‌ها به سوی بانکداری باز به‌دلیل مساله پیدایش و حضور کسب‌وکارهای دیجیتال به صورت مرسوم در جامعه است که باعث شده بانک‌ها برای تغییر مدل تحت فشار قرار بگیرند و این نیاز وجود داشته باشد؛ در حقیقت این مشتریان‌ هستند که درخواست تغییرات در خدمات دارند اما بانک‌ها به دنبال تغییر نیستند بنابراین این امر باعث شده تا بانکداری، بانک‌محور نبوده و عمدتا مشتری‌محور و با توجه به کسب‌وکارهای دیجیتال باشد .
این بانکداری الزاماتی به همراه دارد و مستلزم تحول و مدرن سازی در کلیه لایه‌های مدیریتی، عملیاتی، اجرایی و فناوری است. سوای آن نیازمند گذار از یک دیدگاه محصول‌گرا به مشتری‌گرا و خدمت‌محور است .
این الگوی بانکداری به‌وسیله مشتری آغاز می‌شود، از حداکثر قابلیت سازی برای مشتری از منظر خدمت‌دهی، دسترسی، سودمندی و هزینه، اطمینان پیدا می‌کند و در رابطه با بانک، این الگو در پی کاهش هزینه‌های عملیاتی، کاهش خطاها، توسعه بازار و افزایش منابع درآمدی بر اساس مدل‌های نوین کسب‌وکار همراه با استفاده از نوآوری و تجاری‌سازی ایده‌هاست .
با این حال، هرگونه تعریف از بانکداری دیجیتال تنها حول محور افزایش خدمات به مشتری، تجربه مشتریان، مشارکت، شناسایی و تأمین نیازها، انتظارات و تجربه آن‌ها شکل می‌گیرد که می‌تواند درنهایت به یک مخزن عظیم و بزرگ داده منجر شود؛ مخزنی که شبیه به یک ابر دیجیتالی است.
ارائه خدمات با محوریت تجربه مشتری و تغییر نگرش نسبت به فرآیندهای تولید محصول، جاری‌سازی خلاقیت در مجموعه بانک، ارتباط موثر با فین تک‌ها و استارت‌آپ‌ها و... از مواردی است که امروز در بانک ایران‌زمین تحقق یافته است.

ارائه خدمات با محوریت تجربه مشتری

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه