// کد مطلب: ۱۶۶۰۷۶

رپورتاژ آگهی/

مقایسه بازدهی بازار سرمایه گذاری طلا، بورس و دلار!

مقایسه بازدهی بازار سرمایه گذاری طلا، بورس و دلار!
لینک کوتاه کپی شد

تورم سال‌های گذشته منجر به این شده که سرمایه گذاران بخش زیادی از قدرت خرید خود را از دست بدهند. بنابراین سرمایه گذاری یکی از دغدغه‌های حال حاضر سرمایه گذاران، به خصوص در ایران است.

تورم سال‌های گذشته منجر به این شده که سرمایه گذاران بخش زیادی از قدرت خرید خود را از دست بدهند. بنابراین سرمایه گذاری یکی از دغدغه‌های حال حاضر سرمایه گذاران، به خصوص در ایران است. سرمایه گذاری فرآیندی مالی است که افراد برای کسب منافع مالی بیشتر و یا حفظ ارزش سرمایه خود در برابر تورم دارایی خود را وارد یکی از بازارهای مالی سودده مثل طلا و سکه، بورس، صندوق های سرمایه گذاری، دلار و یا جریان کسب و کارهایی مثل استارت آپ ها می کنند.

انتخاب هر کدام از این بازارها برای ورود سرمایه گذاری در آن ها بستگی زیادی به میزان بازدهی آن ها در گذشته و عوامل تاثیر گذار بر این بازرها دارد. شما به عنوان سرمایه گذار با در نظر گرفتن این عوامل و شناخت روحیه سرمایه گذاری خود و هدف خود از سرمایه گذاری که بلندمدت است و یا کوتاه مدت می توانید یکی از سودده ترین بازارها را انتخاب کنید.

بررسی بازدهی بازار بورس و اوراق بهادار

بازار سهام یکی از بازارهایی است که در بلندمدت نسبت به سایر بازارهای سرمایه گذاری بازدهی بیشتری تجربه کرده است. اما در بازه کوتاه مدت گاهی این شرایط برقرار نیست و ممکن است این بازار شاهد نوسانات چشمگیری باشد. شاخص کل در دو سال اخیر منتهی به 9 خرداد 1403 تقریبا 35.7 درصد رشد داشته است.

این در حالی است که در این بازه زمانی شاخص هم‌وزن رشد بیشتری از شاخص کل بازار کسب کرده است. در این بازه زمانی دو ساله شاخص هم‌وزن بازار اوراق بهادار رشد 61.2 درصدی را تجربه کرده است. با توجه به این اعداد می‌توان دریافت که قیمت سهام شرکت‌های کوچک بورسی نسبت به قیمت سهام شرکت‌های بزرگ و شاخص ساز رشد بیشتری را ثبت کرده‌اند.

بازدهی بازار طلا و سکه

طلای 18 عیار، بازاری است که حتی افراد مسن جامعه با آن آشنایی کامل دارند. این بازار شناخته شده ترین بازار طلا در ایران است. طلای 18 عیار یا همان طلای زینتی که خانوارهای ایرانی نه تنها به عنوان سرمایه گذاری بلکه به عنوان یک تزیین و زیور از آن استفاده می‌کنند. طلای 18 عیار در بازه زمانی دو ساله منتهی به 1403 بیش از 135 درصد رشد قیمتی داشته است.

باتوجه به بررسی بازار طلا، بورس و دلار می توان نتیجه گرفت که قیمت طلای 18 عیار ر بازه زمانی دو ساله رشد بسیار بیشتری از بورس و دلار داشته است. البته خرید طلای 18 عیار دارای هزینه‌هایی است که در قیمت خرید آن لحاظ می‌شود. هزینه‌های اضافی برای خرید طلای 18 عیار شامل، اجرت ساخت طلا، سود فروشنده و مالیات بر ارزش افزوده است. این هزینه‌ها باعث‌می شوند هزینه خرید اولیه طلای 18 عیار افزایش یابد. اما در هنگام فروش تمامی این هزینه‌ها از طلای خریداری شده کسر می‌گردد.

برای اینکه بتوان در طلا سرمایه گذاری بهتری داشت بهتر است بجای طلای 18 عیار در صندوق سرمایه گذاری در طلا سرمایه گذاری کرد.

صندوق طلای گوهر

صندوق طلای گوهر در بازه زمانی مشابه دو ساله رشد قیمتی 139 درصدی را ثبت کرده است. این میزان رشد صندوق طلای کیان که با نماد گوهر در بازار اوراق بهادار شناخته می‌شود نسبت به تورم، طلای 18 عیار، دلار و بورس رشد بالاتری داشته است.

سرمایه گذاری در صندوق طلا بازدهی بالاتری نسبت به طلای 18 عیار داشته است، همچنین دارای مزایایی است که می‌تواند سرمایه گذاری در آن را بیش از پیش جذاب‌تر کند. سرمایه گذاری در صندوق طلا دارای هزینه‌های اضافی همچون سود فروشنده، مالیات بر ارزش افزوده و اجرت ساخت نیست. یعنی فردی که در صندوق سرمایه گذاری در طلا شروع به سرمایه گذاری کند، در آغاز سرمایه گذاری خود هزینه‌های گزاف اضافی را پرداخت نمی‌کند. این در حالی است که برای خرید طلای 18 عیار سرمایه گذار باید چنین هزینه‌هایی را متحمل شود.

از سوی دیگر خرید طلای 18 عیار ممکن است در معرض ریسک به سرقت رفتن قرار بگیرد. اما صندوق سرمایه گذاری در طلا یک سرمایه گذاری آنلاین است و در معرض چنین ریسک‌هایی قرار نمی‌گیرد. نقد شوندگی آسان از دیگر مزایای سرمایه گذاری در صندوق طلا است. هنگامی که فردی در صندوق طلا سرمایه گذاری می‌کند، می تواند از طریق اپلیکیشنی که در اختیار دارد در زمان معاملات بازار واحد‌هایی از صندوق طلا را که خریداری کرده است در کمترین زمان بفروشد و به وجه نقد تبدیل کند.

صندوق طلا همانند سایر صندوق‌های سرمایه گذاری دارای یک سبد سرمایه گذاری است. سبد سرمایه گذاری صندوق‌های طلا از اوراق گواهی سپرده سکه طلا و اوراق گواهی سپرده شمش طلا تشکیل شده است. به این معنی که سرمایه گذاری در صندوق طلا همانند سرمایه گذاری در سکه طلا و شمش طلا است.

بازار

شاخص کل

شاخص هم‌وزن

دلار

طلا 18 عیار

گوهر

بازدهی دو ساله

35.7 %

61.2 %

87.4 %

135 %

139 %

بازدهی بازار ارزهای خارجی و دلار

بازار ارزهای خارجی و به ویژه دلار آمریکا یکی از سرمایه گذاری‌های شناخته شده در بازار ایران است. به دلیل وجود تحریم‌ها و برخی مشکلات دیگر، قیمت این ارز خارجی در ایران با رشد‌های زیادی در سال‌های اخیر روبرو بوده است.

سرمایه گذاری در دلار توانسته است که تورم موجود را پوشش دهد، یعنی افرادی که در بازار دلار سرمایه گذاری کرده‌اند توانسته‌اند که از تله تورم مصون بمانند. در بازه زمانی دو ساله از 9 خرداد 1401 تا 9 خرداد سال 1403 قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد رشد چشمگیر 87.4 درصدی داشته است. این میزان رشد بالاتر از رشد بورس و تورم بوده است.

 

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری طلانیوز مسئولیتی بابت آن ندارد .....

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه