// کد مطلب: ۱۴۷۱۹۶

زنجیره ای ناگسستنی؛

جامعه،اینترنت،اقتصاد و زندگی

جامعه،اینترنت،اقتصاد و زندگی
لینک کوتاه کپی شد

وارده | مجید ثابتی کارشناس امور اقتصادی

روزهای سختی بر مردم و کشور می گذرد و مشکلات اقتصادی و حوادث تلخی را که مشاهده می کنیم یک به یک همچون دومینو در حال رخ دادن است و برخی از آنها هنوز رخ نداده‌اند.

البته سیر حوادث نشان می‌دهد که پیش‌بینی و مشخص کردن آینده تحولات غیرممکن است اما پرواضح است که ادامه آن به نفع هیچکس نیست.

قریب به یک ماه است که آرامش از کشور رخت بربسته و امورات مختلف زندگی مردم به ویژه در بخش اقتصادی دچار خسران شده است.

بنابر اعلام اتاق بازرگانی ایران:

معیشت حدود 9 میلیون نفر از جمعیت کشور که محصولات خود را به صورت آنلاین عرضه می‌کردند، در این مدت دچار خطر شده و ادامه این شرایط مهاجرت نخبگان حوزه آی تی و استارتاپ‌ها را افزایش و سرمایه‌گذاری را کاهش خواهد داد.

ضمن اینکه کسب و کارهای بزرگ نیز به دلیل قطعی اینترنت دچار آسیب شده‌اند. چرا که سهم حوزه آی تی در GDP کشور، هر ساعت قطعی اینترنت یک میلیون و 500 هزار دلار به اقتصاد ضرر وارد می کند.

اینجا می بینیم که زنجیره زندگی حلقه های اجتماعی و اقتصادی را با حلقه اینترنت در هم آمیخته و امکان جداسازی آنها از یکدیگر بدون آسیب و هزینه به بخش های دیگر میسر نیست.

در همین مدت اخیردر فضای اجتماعی استفاده از وی پی ان بیش از 30 درصد افزایش یافته است و فروش آن تبدیل به خدمات معمول کافی نت‌ها گردیده است.

این همه آسیب و ضرر مالی تنها بدنه جامعه را به لحاظ اجتماعی و معیشتی متضرر خواهد ساخت و تمام این اتفاقات و حوادث در نهایت دودش به چشم مردم خواهد رفت.

اینکه اعتراض و امکان بیان نارضایتی‌ها در ساختار کشورمان به رشد و بلوغ استاندارد نرسیده است، مسئله‌ای جداگانه و نیاز به مقالی دیگر است؛ اما جلوگیری از ادامه آسیب‌ها وظیفه دولت و حکومت است چرا که از دو جهت امکان کنترل این شرایط را دارند.

ابتدا اینکه می بایست مسئولین زمینه گفتگو با معترضین را فراهم کند. چرا که به گفته مقامات عالیه نظام حساب آشوب گران و مردم عادی جداست و امروز معاش همین مردم عادی به سبب وضعیت فعلی تحت فشار قرارگرفته و ممکن است به حوادث اخیر فصلی از اعتراضات معیشتی نیز اضافه شود.

اما وجه دوم ضرورت کنترل این شرایط توسط مسئولین ارجاع به خواست عمومی در جهت رفع محدودیت های اینترنت ی برای انجام امور اقتصادی و فعال شدن بازارهای اینترنت ی است.

قطع به یقین بازگشت شرایط عادی به فضای مجازی کشور بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی را فعال خواهد کرد و این نوعی عادی سازی زندگی عادی مردم را رقم خواهد زد و از التهابات موجود خواهد کاست.

تجربه نشان داده همانطور که هیچ راه توسعه ای با خشونت هموار نشده، قطعا هیچ امنیتی نیز با محدودیت تأمین نخواهد شد.

جامعه،اینترنت،اقتصاد و زندگی

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه