// کد مطلب: ۱۵۸۷۴۱

نمایشگاه طلا و جواهر شیراز

شیراز می تواند دروازه صادرات طلا به کشورهای حوزه خلیج فارس باشد

شیراز می تواند دروازه صادرات طلا به کشورهای حوزه خلیج فارس باشد
لینک کوتاه کپی شد

رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر، نقره و سکه تهران عنوان کرد: شیراز به عنوان قطب توسعه جنوب کشور می تواند بخش صادرات طلا و جواهر را در حوزه کشورهای خلیج فارس ارتقاء دهد.

به گزارش طلانیوز: نادر بذر افشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در حاشیه هفتمین نمایشگاه بین‌المللی طلا، نقره، جواهرات، گوهرسنگ‌ها ساعت، ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته شیراز بیان داشت: دهه گذشته بخش صادرات ما در تمام کشور دچار مشکلات بوده است که شیراز با توجه به ظرفیت و پتانسیل بالایی که برای فعالیت در زمینه طلا و جواهر دارد باید شرایط را برای صادرات طلا به کشورهای حوزه خلیج فارس فراهم کند.

شهر شیراز با توجه به تعداد بالای طلافروشی و ظرفیت خوبی که برای تولید دارد جای توسعه و ارتقا بیشتر در صنعت طلا و صادرات را دارد که با تغییر رویکرد مسئولین باید تقویت شود.

بذر افشان تصریح کرد: شرایط و امکانات و تولیداتی در صنعت طلا وجود دارد که متاسفانه دیده نمی شود و برگزاری این نمایشگاه ها باعث می شود که بخش ارتباطی بین تولید و توزیع ارتقاء یابد.

وی اظهار داشت: برگزاری نمایشگاه ها فرصتی را فراهم می کند که علاوه بر ارائه تولیدات و معرفی پتانسیل شهرها مشکلات صنف نیز برای مسئولین بیان شود که در این نمایشگاه که با حضور مسئولین وزارت صمت و روسای اتحادیه های استان ها برگزار شد .

مشکلات صنف و صنعت طلا و جواهر اعم از مشکلات حوزه صادرات، مشکلات حوزه واردات مواد اولیه و ماشین آلات به روز دنیا به صورت جامع و کامل بیان و بر ضرورت تغییر رویکرد مسئولین به این صنعت تاکید شد.

 

ارز آوری و اشتغال زایی صادرات طلا

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با تاکید بر اینکه صنعت طلا و جوار در دهه گذشته جز صنایعی بوده است که با تقویت بخش صادرات می توانسته ارزآوری خوبی برای کشور داشته باشد .

در این نمایشگاه مسئولین قول هایی برای حمایت از این صنعت داده و مقرر شد در رابطه با استان شیراز با توجه با شرایط آب و هوایی و پتانسیل خوبی که در تولید مصنوعات دارد و مهمان نوازی و ارتباط خوبی که با اتحادیه ها دارد حمایت های داشته باشد.

در مورد دانشگاه علمی کاربردی اتحادیه طلا و جواهر تهران که تا کنون 90 درصد فارغ التحصیلان آن وارد بازار کار شده اند نیز پیشنهاد شد با حمایت مسئولین که استان های دیگر در این حوزه ورود کنند .

وی با بیان اینکه نگاه به این دانشگاه ها نباید اقتصادی باشد و بایستی با نگاه فرهنگی، اجتماعی مسئولین برای شروع فعالیت دانشگاه ها در دیگر استانها حمایت های لازم را داشته باشند چرا که این مهم می تواند در ارتقا صنعت طلا و جواهر و انتقال تجربه و تربیت نیروهای متخصص موثر باشد.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در مورد مشکلات حوزه واردات نیز اذعان داشت: در مورد مواد اولیه مورد نیاز صنعت طلا و جواهر تا کنون 50 تا 60 درصد مواد اولیه بومی سازی شده ولی بخشی از مواد هنوز وارداتی است که باید رفع موانع تامین این مواد مورد توجه مسئولین قرار گیرد.

وی ادامه داد: به همت تعدادی از تولید کننده های ماشین آلات نیز بخشی از ماشین آلات نیز بومی سازی و بروز رسانی شده است ولی نیاز است در این حوزه تیم های تخصصی وارد شوند و علیرغم بررسی وضعیت ماشین آلات، با ارائه راهکارهایی ابزار و ماشین آلات به روز مورد نیاز صنعت را وارد و یا تسهیلاتی را به واردکنندکان برای واردات ارائه کنند تا با حمایت دولت ماشین آلات به روز شود.

 

صنعت طلا نیازمند چتر حمایتی و نگاه دلسوزانه مسئولین

بذر افشان تصریح کرد: اگر چتر حمایتی بر سر این صنعت باشد در دراز مدت می توان شاهد فراهم شدن ارتقا و رونق صنعت به جایگاه و شرایط خوب بود که لازمه رشد و ارتقاء صنعت طلا این است که نگاه مسئولین و خانه ملت به صنعت طلا و جواهر دلسوزانه و کارشناسی باشد تا این صنعت اشتغال زایی و ارزآوری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در روز دوم برگزاری هفتمین نمایشگاه طلا و جواهر شیراز برنامه ریزی شده که همایشی با حضور اعضا اتحادیه شیراز، مسئولین اتحادیه های استان های دیگر و پیشکسوتان حوزه صنعت طلا در هتل زندیه شیراز به منظور تبادل نظر و طرح مشکلات و معضلات بخش تولید و توزیع برگزار می شود .

برای ارتقا صنعت و کسب خروجی مثبت از برگزاری نمایشگاه ها و همایش ها بایستی مسئولین برگزاری نمایشگاه ها و مشارکت کنندگان پس از برگزاری نمایشگاه نقاط ضعف را بررسی و و نقاط قوت را ارتقاء دهند.

 

ضرورت حمایت از هنر صنعت طلا

وی در ادامه در مورد نمایشگاه شیراز بیان داشت: هفتمین نمایشگاه نسبت به دوره های قبل تغییرات مطلوب وضعیت بهتری نسبت به سال گذشته دارد و رونمایی از سکه حرمین و تجلیل از طراح شیرازی خانم صدف سرومند که عنوان یکی از 5 طراح برتر جهان را دارند وبه عنوان مفاخر صنعت طلا، نمایش جواهرات دست ساز قلمزنی و در بخش قلم زنی از برنامه های شاخص این نمایشگاه بود.

بذر افشان با بیان اینکه رونمایی از سکه حرمین می تواند هم به لحاظ داخلی و هم خارجی در معرفی هنر صنعت طلا نقش موثری داشته باشد بیان داشت: سبک قلمزنی و تولید و ساخت مصنوعات و زیورآلات طلا و نقره به نمایش گذاشته شده در نمایشگاه شیراز بسیار منحصر به فرد بود که حمایت این بخش که به گفته استادکاران این حرفه در حال کمرنگ شدن است ضرورت دارد.

 

/منبع: گلدنیوز

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه