اقتصاد|طلا

رفع بهانه های مالیاتی برای اجرای سامانه جامع تجارت در صنف طلا

رفع بهانه های مالیاتی برای اجرای سامانه جامع تجارت در صنف طلا
لینک کوتاه کپی شد

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: اگر موضوع سامانه جامع تجارت بحث قاچاق است، قاچاق باید از طریق نیروهای امنیتی کنترل شود، پس از آن مسئولان گفتند که صنف طلا، مالیات نمی‌پردازند و این سامانه به همین دلیل ایجاد شده درحالیکه این صنف مشکل مالیاتی ندارد و در حال حاضر ۶۵ درصد صنف طلا به سامانه مودیان پیوسته اند.

به گزارش طلانیوز:  نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلاوجواهر تهران گفت: اتحادیه طلا، نقره، جواهر و سکه تهران امروز حدود ۵ هزار عضو دارد که ٢۵٠٠ عضو دیگر سیار و به صورت کیفی مشغول به فعالیت هستند. 

وی با بیان اینکه صنف طلا در ایران در شرایط التهاب و حاشیه فعالیت می‌کند، گفت: هر چند این صنف نسبت به ظرفیت، توانایی‌های بالایی دارد اما  متاسفانه بل چالشها و قوانین دست و پا گیر مواجه است که باعث شده نتوانیم فعالیت جامع و کامل داشته باشیم. متاسفانه سامانه‌های غیر کارشناسی تحمیل شده و هر چند ماه یکبار سامانه جدیدی برای این صنف فعال می‌کنند که آرامش همکاران ما در این صنف را گرفته‌است. 

برای برخورد قانونی با دست دوم فروشی منتظر ابلاغ وزارت صمت هستیم

رئیس اتحادیه طلا، جواهر، نقره و سکه تهران، با اشاره به افزایش قیمت و شرایط تورم و نوسانات اقتصادی کشور گفت: مصنوعات طلا جزو سبد آخر خرید خانواده هاست و زمانی خانواده ها به طلا به عنوان سرمایه افزایشی نگاه می کردند اما چون شرایط تولید ما 30 در کاهش پیدا کرده با مشکلات بازار مواجه شده ایم و  رویکرد دولت جدید به صادرات می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.  

وی با اشاره به مشکلات خرید طلای دست دوم گفت: برای اجرای این قانون پس از جلساتی که داشتیم قرار است از طریق وزارت صمت به ما ابلاغ شود تا ما به صورت قانونی با فروشنده های دست دوم برخورد کنیم.

بذرافشان با اشاره به فعالیت های پیش از اعلام فهرست کابینه توسط رییس جمهور جدید گفت: با ما به عنوان متخصصین صنعت طلا در بخش خصوصی دیدارهایی داشته اند و این امر بسیار خوش یمن است که دولت دارد با بخش خصوصی برای انتخاب وزرای مربوطه مانند وزیر صمت مشورت می کند و جلساتی با دولت در این رابطه داشته ایم و قول ها و رویکردها نسبت به آینده اقتصادی و رفع مشکلات مالیاتی داده شده و در مورد تغییر رویکردها نسبت به آینده و استفاده از ظرفیت اصناف قول هایی داده اند.

سامانه ها مانع استفاده از ظرفیت های صنعت طلا

به گزارش گلدنیوز ، رییس اتحادیه طلا، جواهر، نقره و سکه تهران با انتقاد از سامانه جامع تجارت ادامه داد: ١٢ صنف باید مبادلات خود را در این سامانه انجام دهند اما کارکرد این سامانه باعث شده نتوانیم از ظرفیت‌های این حوزه استفاده کنیم. 

بذرافشان تاکید کرد : طی دهه گذشته بخش تولید در این صنف ارتقا پیدا کرده و شرایط خوبی ایجاد شده که می‌تواند نقش محوری در اقتصاد جامعه داشته باشد و می‌توانیم به کشورهای اروپایی و خاورمیانه طلا صادر کنیم اما یکسری سامانه‌ها باعث شده نتوانیم از این ظرفیت ها استفاده کنیم .

وی افزود: این در حالی است که ترکیه ٢٠ سال پیش طلای دست دوم ایران را که دیگر در کشورمان طرفدار نداشت را با خود می‌برد و با آن فعالیت اقتصادی انجام می‌داد و  همان را به فروش می‌رساند اما دولت ترکیه از ١۵ سال گذشته فعالیت خود در این حوزه را شروع کرد و امروز به این جایگاه در صادرات رسیده است.

رییس اتحادیه طلا، جواهر، نقره و سکه تهران با بیان اینکه از دولت چهاردهم درخواست توجه به این بخش از اقتصاد کشور داریم که می‌تواند در اشتغالزایی و ارزآوری بسیار موثری باشد، گفت: در سال ٨٨ با اعمال مالیات بر ارزش افزوده به این بخش آسیب جدی وارد شد و امروز پس از گذشت ١٢ سال با برگزاری جلسات تخصصی با مجلس متوجه شدند که اصل طلا نبایذ مشمول ارزش افزوده شود اما در این مدت مردم هزینه آن را دارند و  ٣٠ تا ۴٠ درصد همکاران ما از این حوزه و صنف خارج شدند و امروز هم این سامانه همان اتفاق را تکرار می‌کند.

۶۵ درصد صنف طلا به سامانه مودیان پیوستند

بذرافشان با بیان اینکه این سامانه را به بهانه مالیات تحمیل کردند، اظهار داشت: اگر موضوع این سامانه بحث قاچاق است، قاچاق باید از طریق نیروهای امنیتی کنترل شود، پس از آن مسئولان گفتند که صنف طلا، مالیات نمی‌پردازند و این سامانه به همین دلیل ایجاد شده و مالیات را در پوشش این سامانه کردند درحالیکه این صنف مشکل مالیات نداریم. فرار مالیاتی در همه صنوف وجود دارد اما در صنف طلا بسیار کم است و جزو اصنافی بودیم که شفاف هستیم و ۶۵ درصد صنف طلا به سامانه مودیان پیوستند .

انتقاد از روند راه اندازی سندباکس

رییس اتحادیه طلا، جواهر، نقره و سکه تهران با اشاره به تامین مواد اولیه برای تولید طلا گفت: مواد اولیه شمش طلا برای تولید ما نیاز است و در سطح کشور و بازار طلا کم بود تا زمانی که مرکز مبادله طلا و ارز زیر مجموعه بانک مرکزی راه اندازی شد که با اتحادیه تهران همکاری دارند. قبل از مرکز مبادله شمش‌ها وارد کشور و قاچاق می‌شد ‌شفافیت در این عرصه وجود نداشت، اقدامات در این زمینه خوب بوده است که نیاز به کنترل و نظارت دارد.

وی بر لزوم تعامل دولت با اتحادیه طلا و جواهر تاکید کرد و گفت با اتحادیه طلا در خصوص سامانه سندباکس که وزارت صمت هفته گذشته اعلام کرد مشورتی صورت نگرفته اند و این روند خوبی نیست.

حباب 8 میلیونی سکه طی 2سال

وی با بیان اینکه در ۲ سال گذشته حباب سکه افزایش پیدا کرده است، ادامه داد: در همین مساله جلسه هایی با بانک مرکزی داشتیم که از ظرفیت این صنف در ضرب سکه و سرمایه گذاری استفاده کنند. توجیه اقتصادی ندارد که سکه، حباب هشت میلیون تومانی داشته باشد چراکه در صورت تخلیه این حباب مردم متضرر می شوند.

طلا

منبع:گلدنیوز

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه