// کد مطلب: ۱۶۹۲۹۰

قیمت بنزین | افزایش قیمت بنزین

موج جدید افزایش قیمت بنزین در راه است؟

موج جدید افزایش قیمت بنزین در راه است؟
لینک کوتاه کپی شد

اعتراض دوباره رئیس جمهور در خصوص یارانه بنزین پرسش های زیادی ایجاد کرده است؛ آیا در نحوه توزیع و تخصیص یارانه تغییراتی به وجود خواهد آمد؟ آیا موج جدید افزایش قیمت بنزین در راه است یا سیاست گذار مسیر جدیدی در پیش می گیرد؟

به گزارش طلانیوز: مسعود پزشکیان دیروز (۶ شهریور ۱۴۰۳) در اعتراض به قیمت بنزین گفت: «هیچ منطقی وجود ندارد که بنزین را با دلار آزاد بخریم و با سوبسید به مردم بفروشیم. حالا این کار را می کنیم و خود این مسئله نیز جای بحث دارد. آیا علم اقتصاد، دانشمندان و تجربه بین المللی این را از ما قبول می کنند؟»

وی ادامه داد: «این اقتصاددانان و کارشناسان ما هستند که باید بلند شوند و به این سیاست نادرستی که اجرا می کنیم اعتراض کنند. حال آن‌ها اعتراض نمی کنند و در این شرایط پول گندم، دارو، نهاده و حقوق بازنشستگان را نداریم. آن وقت بنزین را ۵۰ دلار می خریم و می فروشیم ۱۰ تومان (البته بنزین این قیمت نیست و او این عدد را فرضی گفته است) کدام منطقی این را از ما قبول می کند؟»

رئیس جمهور اضافه کرد: «هر انسان آگاهی، هر انسان دانشمندی و هر انسان دغدغه‌مندی تصور نمی کنم که این نوع سیاست و این نوع نگاه را بپذیرد.»

البته این اولین بار نیست که پزشکیان نسبت به قیمت بنزین و یارانه ای که پرداخت می شود اعتراض می کند، وی در دوران مناظرات نیز به این موضوع اشاره کرده بود و در پاسخ به حاشیه های بنزین ۲۰ هزار تومانی با تکذیب این ادعا گفت که هیچ کاری را بدون اطلاع مردم انجام نخواهد داد.

پیش‌تر نیز وی در مصاحبه ای گفته بود: «ما در کشور ناترازی انرژی داریم و در حال حاضر برای خرید بنزین، ۸ میلیارد دلار پول می‌دهیم؛ یعنی بنزین را مثلاً حدود ۳۰ یا ۴۰ هزار تومان می‌خریم، بعد ۱۵۰۰ تومان می‌فروشیم! خب تا کجا می‌توانیم این کار را بکنیم؟»

یارانه ناعادلانه و نابرابر

با این وجود با توجه به وضعیت اقتصادی کشور در هر صورت دولت ها ترجیح داده اند که به ادامه توزیع این یارانه ناعادلانه و نابرابر ادامه بدهند. همچنین دولت برای تأمین ناترازی بنزین مجبور بوده است در سال گذشته روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین وارد کند، اما بنا به اتخاذ سیاست های نادرست پیشین، گویا چاره دیگری جز توزیع یارانه ای بنزین وجود نداشته است.

در این میان، اعتراض مجدد پزشکیان به یارانه بنزین پرسش برانگیز است؛ آیا دولت چهاردهم قصد دارد قیمت این کالای حساس را افزایش بدهد؟ آیا روش دیگری برای تعدیل و اصلاح توزیع یارانه در نظر گرفته است؟ آیا طرحی که یک‌بار پزشکیان در دوران نمایندگی در خصوص بنزین ۲۰ هزار تومانی و تخصیص یارانه به افراد درباره آن سخن گفته بود، قرار است اجرایی شود؟

رئیس جمهور در اوایل سال ۱۴۰۰ درباره قیمت بنزین گفته بود: «اعتقاد من این است که قیمت بنزین واقعی شود، اما برای این‌که اقشار مردم آسیب نبینند، به هر فرد سهم مثلاً بیست لیتر بنزین ۲۰ هزار تومانی دهیم، یعنی هر لیتر بنزین هزار تومان به او فروخته شود، اما او بتواند مثلاً ۲۰ هزار تومان بفروشد. معنی این حرف این است، آن فردی که در روستاست و چهار فرزند دارد، ماهی حدود یک و نیم میلیون تومان درآمد خواهد داشت. اگر بازار آزاد شود، همه با قیمت آزاد می‌‌فروشند و راحت زندگی می‌کنند. روندهای یارانه‌ای به نفع ثروتمندان است. اگر صادقانه به مردم گفته شود، مردم خواهند فهمید که بنزین ۲۰ هزار تومانی به نفع‌شان است.»

البته پزشکیان در خلال مناظرات این گفته خود را تعدیل کرد و توضیح داد: «این‌که گفته می‌شود موافق بنزین ۲۰ هزار تومانی هستم غلط است. اگر قرار است روزی قیمت بنزین بالا برود قبل از آن باید خودروهای باکیفیتی وارد کنیم که در ۱۰۰ کیلومتر سه چهار لیتر بنزین مصرف می‌کنند.»

با این حال، پیرو اعتراض صورت گرفته مشخص نیست که دولت جدید برای بنزین چه برنامه در نظر گرفته است؟ با توجه به حساسیت جامعه و همچین مشکلات ارزی به نظر می رسد هر چه زودتر باید شفاف سازی شود و دولت برنامه و نظر خود را صراحتاً بیان کند.

 

 

/منبع: اسب بخار

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه