// کد مطلب: ۱۶۶۳۸۱

بیمه اسماری

شرایط دریافت مرخصی بدون حقوق در قانون کار چیست؟

شرایط دریافت مرخصی بدون حقوق در قانون کار چیست؟
لینک کوتاه کپی شد

دریافت مرخصی بدون حقوق یکی از مواردی است که قرارداد کاری را به حالت تعلیق در می‌آورد. با‌توجه‌به اثر این فرد بر سابقه حرفه‌ای کارگر، توجه به شرایط ترک کار به‌صورت مرخصی و بدون دریافت کار اعم از مدت‌زمان امکان‌پذیر به همراه مراحل دریافت باید در نظر گرفته شود. بر‌اساس ماده ۱۶ قانون کار، مرخصی بدون اخذ دستمزد فقط برای مدت دو سال در طول خدمت افراد امکان‌پذیر خواهد بود. در این مقاله به بررسی سایر جزئیات دریافت مرخصی بدون گرفتن حقوق می‌پردازیم. چند دقیقه به مطالعه این مطلب و آشنایی با شرایط اخذ این نوع مرخصی بعد از اتمام روزهای مرخصی استحقاقی و نحوه نوشتن نامه درخواست مرخصی اختصاص دهید.

تعلیق دو ساله قرارداد کاری؛ یکی از پیامدهای دریافت مرخصی بدون اخذ حقوق در قانون کار

بر‌اساس قانون مرخصی وزارت کار، یکی از شرایطی که باید در هنگام دریافت مرخصی بدون دستمزد در نظر بگیرید، به حالت تعلق در آمدن قرارداد کاری است. البته بعد از اتمام مدت‌زمان مرخصی بدون دستمزد، کارگر می‌تواند بدون هیچ مانعی به محل کار خود بازگردد؛ در چنین شرایطی نیز کارفرما موظف به پذیرش کارگر خواهد بود. به یاد داشته باشید که در صورت تمایل کارگر برای بازگشت به کار پیش از اتمام مدت‌زمان مشخص شده برای مرخصی، این موضوع باید با کارفرما به اشتراک گذاشته شود. در این صورت امکان برآورده کردن تمهیدات لازم برای شروع مجدد کار وجود دارد.

معمولا مدت‌زمان دریافت مرخصی در انواع قرارداد کار ذکر نمی‌شود؛ در قرارداد کاری بر‌اساس نوع قرارداد، میزان حقوق، ساعت کاری و مدت زمان مرخصی‌های با حقوق ذکر خواهد شد. البته مرخصی‌های بدون حقوق در قرارداد ذکر نخواهد شد و در صورت نیاز به استفاده از این نوع مرخصی، بر‌اساس قانون ۱۶ قانون کار، فقط به توافق‌نامه میان کارفرما و کارگر نیاز خواهید داشت.

اتمام مرخصی استحقاقی؛ از الزامات دریافت مرخصی بدون اخذ مزد

بر‌اساس ماده ۳۴ قانون کار، استفاده از مرخصی بی حقوق فقط بعد از اتمام مرخصی استحقاقی وجود خواهد داشت. هر کارگر با امضا قرارداد کاری تمام‌وقت مجاز به استفاده از ۳۰ روز مرخصی استحقاقی در سال خواهد بود؛ بنابراین پیش از پایان این سی روز، هر مرخصی در لیست مرخصی‌های بدون حقوق قرار خواهد گرفت.

در انواع قرارداد کاری، مرخصی بدون گرفتن حقوق جزء سوابق بازنشستگی فرد در نظر گرفته نخواهد شد؛ البته این موضوع در بیمه خویش فرما صدق نمی‌کند. این نوع بیمه به‌طوراختیای توسط کارگر برای شخص خود انجام می‌شود؛ بنابراین مرخصی با حقوق و بدون حقوق در این نوع بیمه و سوابق نهایی بازنشستگی تاثیری نخواهد داشت.

اتمام مرخصی استحقاقی؛ یکی از الزامات دریافت مرخصی بی‌مزد

مراحل و نامه دریافت مرخصی بی‌حقوق؛ این دو کار چگونه انجام می‌شود؟

طبق ماده ۳۵ آیین نامه مرخصی‌ها موضوع ماده ۸۴ قانون مدیریت خدمات کشوری، کارگر باید مدت‌زمان مورد‌نظر برای ترک کار را به‌طور‌دقیق مشخص و در نامه‌ای به کارفرما اعلام کند. توجه داشته باشید که اثبات نیاز به دریافت مرخصی بدون دریافت حقوق فقط با رعایت سه شرط امکان‌پذیر است که در ادامه توضیح می‌دهیم:

حتما مرخصی استحقاقی فرد تمام شده باشد.

به کارفرما ثابت شود که کارگر به مرخصی بدون اخذ حقوق نیاز دارد.

مدیر ارشد با مرخصی بی‌مزدموافقت کند.

برای دریافت این نوع مرخصی باید در یک نامه رسمی، درخواست خود را به مدیر ارشد اعلام کنید. در این نامه مشخصات فردی، تاریخ شروع و پایان مرخصی و علت آن باید ذکر شود.

به‌طورکلی همه رویه‌های مربوط به استخدام کارگر یا کارمند و همه فرایندهای حقوقی این دوره باید طی ارسال نامه‌های حقوقی معتبر انجام شود تا موافقت یا عدم موافقت با مرخصی بدون حقوق مشخص شود. برای مثال در نظر گرفتن بیمه یکی از شرایط قرارداد کاری تمام‌وقت است که در طی نامه به اداره بیمه منطقه شرکت اعلام می‌شود. اگر کارفرما قصد در نظر داشتن بیمه درمان تکمیلی را داشته باشد، باید در یک نامه کلیه اطلاعات شامل نوع طرح انتخابی و تعهدات ارائه شده، سن بیمه گزار، تعداد بیمه‌گزارن و چگونگی پرداخت حق بیمه درمانی تکمیلی را شرح دهد.

ارسال درخواست نامه مرخصی؛ یکی از الزامات دریافت مرخصی بدون دریافت مزد

مدت‌زمان مرخصی بدون حقوق در قانون کار؛ هر کارمند چند روز اجازه ترک کار را دارد؟

طبق ماده ۳۶ آیین‌نامه قانون مدیریت خدمات کشوری، هر کارگر مجاز به دریافت مرخصی بدون مزد تا حداکثر اعتبار قرارداد کاری را دارد. البته حداکثر مدت‌زمان مجاز برای دریافت مرخصی بدون اخذ دستمزد، دو سال خواهد بود. این زمان برای کل دوره خدمات فرد در نظر گرفته می‌شود و فقط برای موارد تحصیلی قابل تمدید برای دو سال دیگر نیز خواهد بود. قوانین مرخصی بدون گرفتن حقوق تامین اجتماعی برای زنان کارمند نیز قوانین دیگری را برای مرخصی در نظر می‌گیرد؛ این افراد در‌صورتی‌که همسرشان به ماموریت رفته باشد، تا ۶ سال حق ترک موقت کار بدون حقوق را خواهند داشت. البته که حفظ موقعیت شغلی زنان در این دوران برای کارفرما الزامی نخواهد بود.

علاوه‌بر مرخصی بی دستمزد که قابل تمدید است، ترک کار به دلیل زایمان نیز تمدید خواهد شد. مدت‌زمان مرخصی زایمان زمان قابل تمدید از ۹ ماه به ۱۲ ماه است؛ این امر در شرایط زایمان دو قلو یا بیشتر ایجاد می‌شود. البته قانون تمدید مرخصی زایمان برای مردان وجود ندارد. طبق ماده ۱۰۳ قانون کار، مرخصی زایمان مردان فقط ۳ روز است که قابل‌تمدید نخواهد بود.

دو‌سال؛ حداکثر مدت‌زمان برای دریافت مرخصی

شرایط مرخصی بدون دریافت حقوق در دوره کار آزمایشی چیست؟

هیچ کارگری مجاز به استفاده از مرخصی بدون دریافت دستمزد نیست؛ البته استثناهایی نیز برای این امر وجود دارد که در ادامه توضیح می‌دهیم.

تعداد مرخصی‌های استحقاقی فرد تمام و نیاز به دریافت مرخصی بدون اخذ حقوق اثبات شده باشد.

اگر فرد به بیماری غیر‌صعب‌اعلاج مبتلا باشد، امکان دریافت مرخصی بدون دریافت دستمزد بعد از اتمام سه ماه مرخصی استعلاجی و در صورت ابتلا به بیماری دیگر نیز وجود خواهد داشت.

ادامه تحصیل فرد ک فقط با ارائه مدارک معتبر اثبات شود.

کارگر به ترک محل کار خود با همراهی همسرش نیاز دارد.

علاوه‌بر موارد بالا، در صورت درخواست کارمند آزمایشی برای دریافت مرخصی بدون حقوق و موافقت کارفرما امکان استفاده از این نوع مرخصی تا حداکثر دو ماه وجود خواهد داشت.

به‌طورکلی موافقت کارفرما برای برای اجرای بسیاری از شرایط خاص و استثنا در قراردادهای کاری مورد‌نیاز است. یکی از این شرایط بازنشسته شدن کارمندانی با سابقه بیمه کمتر از ۳۰ سال است. به‌این‌ترتیب بازنشستگی پیش از موعد، از طریق موافقت کارفرما با کارمندانی که ۲۵ سال بیمه تامین اجتماعی بوده‌اند، امکان‌پذیر خواهد بود.

نکات مهم و تکمیلی در‌مورد مرخصی بی‌حقوق

قوانین مرخصی بدون حقوق روزهای تعطیل رسمی را نیز جزء این ایام حساب می‌کند. به‌طورکلی این نوع مرخصی جزء سوابق بیمه فرد در نظر گرفته نمی‌شود که برای کادر درمان در دوران تعهد شامل قانون دیگری می‌شود. پزشکان و پیراپزشکانی که در دوره تعهد خود به سر می‌برند اجازه دریافت مرخصی بدون دستمزد را تا حداکثر دو ماه دارند که جزء دوره تعهد محاسبه خواهد شد.

توجه داشته باشید که قرارداد کاری با استفاده از مرخصی بدون اخذ حق‌الزحمه فقط به حالت تعلیق در‌می‌آید و فسخ نخواهد شد؛ البته هیچ تضمینی برای حفظ پست و سمت کارمند از سمت کارفرما وجود نخواهد داشت. همچنین ترک کامل کار فقط با ارائه نامه استعفا از سمت کارگر امکان پذیر خواهد بود.

نبود تضمین برای حفظ سمت کارمند؛ یکی از شرایط قوانین مرخصی بدون حقوق

برای کسب اطلاعات بیشتر از قوانین مرخصی بدون حق‌الزحمه در وزارت کار به سایت‌های معتبر مراجعه کنید. همچنین برای ارائه خدمات بیمه برای کارگران با شرکت‌های بیمه‌گزار تماس بگیرید. این شرکت‌ها با ارائه بهترین مشاوره، راهنمای شما در مسیر استخدام کارگران به شمار می‌روند.

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه