// کد مطلب: ۱۶۶۳۲۶

کارت موتورسیکلت | پیگیری کارت موتورسیکلت

برای پیگیری کارت موتورسیکلت خود چه کار باید انجام دهیم؟

برای پیگیری کارت موتورسیکلت خود چه کار باید انجام دهیم؟
لینک کوتاه کپی شد

افرادی که اقدام به خرید موتورسیکلت جدید می‌کنند، پس از طی کردن فرآیند انتقال مالکیت و ثبت سند، باید منتظر باشند تا کارت شناسایی موتورسیکلت آن ها صادر شود. این پروسه معمولاً بین ۱۰ روز تا ۲ ماه به طول می‌انجامد.

به گزراش طلانیوز: کارت موتورسیکلت یکی از اسناد ضروری برای هر موتورسوار است. در صورت برخورد با مأموران پلیس راهنمایی و رانندگی، ارائه این کارت الزامی است. به همین دلیل، هرگز نباید بدون داشتن کارت موتورسیکلت اقدام به موتورسواری کنید.

در ادامه، چند روش درباره نحوه پیگیری کارت موتورسیکلت را بررسی خواهیم کرد.

 

۱- پیگیری کارت موتورسیکلت با شماره پلاک

برای پیگیری کارت موتورسیکلت، یکی از روش‌های در دسترس، مراجعه به سامانه رهگیری مرسولات سازمانی ناجا است. مراحل این کار به شرح زیر است:

وارد سامانه رهگیری مرسولات سازمانی ناجا شوید.

گزینه “اسناد موتورسیکلت” را انتخاب کنید.

شماره پلاک خود را وارد کنید.

پس از پر کردن بخش اعداد کنترلی، روی گزینه جست‌وجو کلیک کنید.

اطلاعات مربوط به کارت موتور خود را مشاهده کنید.

 

۲- پیگیری کارت موتور از طریق ارسال پیامک

هرچند امکان پیگیری کارت موتورسیکلت از طریق سامانه پیامکی وجود ندارد، اما در صورتی که افراد کد مرسوله را داشته باشند، می‌توانند با کمک سامانه پیامکی شرکت ملی پست، پیگیری کارت موتورسیکلت خود را انجام دهند. کد مرسوله معمولاً ۲۰ تا ۲۴ رقم دارد و شما را از آخرین وضعیت ارسال مرسوله آگاه می‌کند. برای پیگیری وضعیت کارت موتور، کافی است حرف R را در ابتدای کد مرسوله قرار داده و آن را به شماره ۲۰۰۰۴۴۴۱ ارسال کنید.

 

۳- پیگیری تلفنی کارت موتورسیکلت از طریق شماره گویا

علاوه بر استفاده از سامانه پیامکی، می‌توانید با شماره گویای ۱۹۳ نیز تماس بگیرید و اطلاعات لازم درباره وضعیت مرسوله خود را دریافت کنید. این شماره مربوط به اداره پست است و به صورت شبانه‌روزی پاسخ‌گوی سؤالات شما خواهد بود.

 

۴- پیگیری کارت موتورسیکلت با مراجعه به پلیس +۱۰

علاوه بر استفاده از سامانه پیامکی و شماره گویای پست، امکان پیگیری کارت موتورسیکلت از طریق مراجعه حضوری به مراکز پلیس +۱۰ نیز وجود دارد. برای این منظور، لازم است مدارک شناسایی خود را همراه داشته باشید تا بتوانید استعلام کارت موتور را انجام دهید.

 

۵- پیگیری کارت موتور با کد ملی

در صورتی که شماره پلاک موتورسیکلت تان در دسترس نباشد، امکان پیگیری کارت موتور با ارائه کد ملی وجود ندارد. تنها در مواردی که موتور شما صفر باشد، می‌توانید با مراجعه به نمایندگی و ارائه کد ملی، استعلام کارت موتور خود را دریافت کنید.

در صورت برگشت خوردن کارت موتورسیکلت چه باید کرد؟

امکان آن وجود دارد که مأمور اداره پست برای تحویل کارت موتورسیکلت به آدرس اعلام شده توسط شما مراجعه کند، اما شما در آن زمان در محل حضور نداشته باشید. براساس مقررات، مأمور پست مجبور است تا سه بار برای تحویل کارت وسیله نقلیه شما به درِ منزل شما مراجعه کند. در صورتی که در هر سه نوبت موفق به تحویل گرفتن کارت موتور نشود، برای تحویل کارت موتورسیکلت خود باید به اداره پست مراجعه کنید.

اداره پست به مدت ۳ ماه کارت وسایل نقلیه را نگهداری می‌کند. پس از سپری شدن این مدت، مرسوله به پلیس راهور ارجاع داده می‌شود و برای پیگیری کارت موتورسیکلت باید به مراکز پلیس +۱۰ مراجعه کنید. چنان‌چه در طول ۶ ماه هیچ اقدامی برای تحویل کارت موتور صورت نگیرد، باید با مراجعه به مراکز تعویض پلاک، نسبت به صدور کارت موتور جدید اقدام کنید.

 

/منبع: اسب بخار

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه