// کد مطلب: ۱۷۱۲۴۷

قیمت خودرو | افزایش قیمت خودرو

افزایش قیمت خودروهای مونتاژی جدی تر از همیشه

افزایش قیمت خودروهای مونتاژی جدی تر از همیشه
لینک کوتاه کپی شد

آن‌گونه که شنیده می شود، با توجه به تغییر تعرفه واردات قطعات منفصله، استانداردهای جدید سوختی و بالا رفتن هزینه های تولید، افزایش قیمت خودروهای مونتاژی جدی تر از همیشه شده است. به بیان دیگر، مصرف کنندگان در عرضه های جدید با قیمت های به‌روزشده همراه می شوند.

به گزارش طلانیوز: به نظر می رسد افزایش هزینه های تولید و تأثیر صددرصدی بر قیمت تمام‌شده کار خود را کرده است و چاره ای جز به‌روزرسانی قیمت در عرضه های جدید، پیش روی تولیدکنندگان نگذاشته است.

این افزایش قیمت قطعاً با واکنش هایی همراه خواهد شد. با این حال، این مسئله را باید یکی از اقدامات خودرویی دولت سیزدهم به شمار آورد. دولتی که دیگر رأس کار قرار ندارد، اما اثرات تصمیماتش همچنان بر جان و پیکر صنعت خودروسازی و مصرف کنندگان باقی خواهد ماند.

در واقع، این اقدام را نیز می توان در کنار جلوگیری از تعدیل قیمت محصولات دو خودروساز بزرگ و ادامه توزیع رانت و همچنین ابلاغ آیین نامه واردات خودروهای دست دوم به شمار آورد. افزایش قیمت تمام شده تولید محصولات داخلی نیز یکی دیگر از برنامه ها و اقدامات دولت سیزدهم به شمار می رود که در ظاهر به منظور حمایت از تولید داخلی انجام شده است، اما هدف نهایی آن افزایش درآمدهای دولت بوده است.

اواخر اسفندماه سال گذشته تعرفه واردات قطعات منفصله (CKD) به بهانه حمایت از تولید داخل و تعمیق داخلی سازی افزایش یافت. پیرو این دستور العمل جدید سود بازرگانی یا همان حقوق ورودی بدون سرو صدا و توضیح به مصرف کنندگان به شرح زیر تغییر یافت:

سود بازرگانی حجم موتور ۱۵۰۰با داخلی سازی زیر ۲۰ درصد از۳۲ به ۵۵ درصد

بین ۲۰ تا ۵۵ درصد داخلی سازی از ۲۰ به ۳۲

بالای ۵۰ درصد داخلی سازی کاهش از ۱۰ به ۵ درصد

حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ با کم‌تر از ۲۰ درصد داخلی سازی از ۳۲ به ۹۵ درصد

بین ۲۰ تا ۵۰ درصد داخلی سازی از ۲۰ به ۷۵ درصد

بالای ۵۰ درصد داخلی سازی ۵درصد بدون تغییر

حجم موتور بالای ۲۰۰۰ سی سی، با داخلی سازی زیر ۲۰ درصد از ۵۵ به ۱۳۵درصد

بین ۲۰ تا ۵۰ درصد داخلی سازی از ۳۲ به ۹۵

بالای ۵۰ درصد داخلی سازی ۵ درصد بدون تغییر

 

افزایش قیمت و توقف تولید

این تعرفه های جدید از یک سو، باعث افزایش قیمت برخی محصولات پرطرف‌دار تولید داخل شده است. به تازگی نیز استانداردهای جدید سوختی نیز به خودروسازان ابلاغ و این مسئله نیز باعث تحمیل هزینه های جدید به قیمت نهایی شده است.

در همین شرایط و براساس تعرفه های جدید تولید برخی خودروها با موتورهای ۲ هزار سی سی، بدون تردید متوقف خواهد شد، چراکه سود بازرگانی ۷۵ درصد، تولید این محصولات را فاقد توجیه اقتصادی می کند. به عبارت دیگر، خودروسازان پیرو این تعرفه ها در وضعیتی نامطلوب قرار گرفته اند، از یک سو، مجبور به توقف تولید خودروهای با حجم موتور بالای ۲ هزار سی سی خواهند شد و از سوی دیگر، چاره ای جز افزایش قیمت نخواهند داشت. نکته قابل توجه تأثیر منفی در رابطه متقابل مصرف کنندگان و تولیدکنندگان خواهد بود، چراکه آن‌ها این مسئله را از چشم تولیدکننده می بینند.

با این حال براساس شنیدها، این عوامل باعث شده است پیش فروش هایی که از این هفته آغاز می شود با به‌روزرسانی و قیمت های جدید همراه باشد. در عین حال نباید فراموش کرد که رفته رفته باید با بعضی از محصولات بازار خداحافظی کرد. در این میان مشخص نیست که دولت تن به کاهش تعرفه ها خواهد داد یا پیه افزایش قیمت ها را به تن خود می مالد.

 

 

 

/منبع: اسب بخار

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه