// کد مطلب: ۱۶۸۰۳۵

رپورتاژ آگهی/

چقدر با سبدگردانی آشنایی دارید؟

چقدر با سبدگردانی آشنایی دارید؟
لینک کوتاه کپی شد

برای سرمایه گذاری در بورس، افراد می توانند به صورت مستقیم اقدام به خرید و فروش سهام و سایر دارایی های قابل معامله موجود در بازار سرمایه نمایند یا این سرمایه گذاری را به صورت غیر مستقیم انجام دهند. در روش دوم، سرمایه گذاران می توانند سرمایه خود را در اختیار شرکت‎های سبدگردان یا صندوق‌های سرمایه گذاری قرار دهند تا به جای آن ها در بورس سرمایه گذاری کنند.

روش دوم باعث می شود که در زمان سرمایه گذار صرفه جویی شود و سرمایه‌گذار می تواند با تکیه بر دانش تحلیلگران شرکت سبدگردانی یا صندوق سرمایه گذاری به نتایج بهتری در سرمایه گذاری خود دست یابد.

سبدگردانی چیست؟

مدیریت پرتفوی یا سبدگردانی خدمتی است که شرکت های سبدگردان ارائه می دهند و در آن به سرمایه گذاران برای مدیریت سبد دارایی‌های خود کمک می کند.

در سبدگردانی، مدیریت دارایی‌ها به یک شخص حقوقی دارای مجوز سپرده می شود تا به جای سرمایه گذار، درباره خرید و فروش یا نگهداری اوراق بهادار تصمیم گیری و مدیریت بهینه‌ای انجام دهد. در این مسیر، سبدگردان با تکیه بر دانش و تجربه تحلیلگران و مدیران خود، نسبت به چینش یک ترکیب دارایی موفق در سبد دارایی‌های سرمایه گذار اقدام می کند.

در ارائه خدمات سبدگردانی، قراردادی بین شرکت سبدگردان و شخص سرمایه گذار منعقد می شود و مسئولیت مدیریت سبد سرمایه گذاری به سبدگردان واگذار می شود. سبدگردان در مقام یک شخصیت حقوقی، متناسب با شرایط سرمایه‌گذار، دارایی سرمایه گذار را در انواع اوراق بهادار شامل سهام، اوراق خزانه، واحد صندوق‌های سرمایه گذاری، گواهی سپرده سکه طلا و … سرمایه گذاری می کند.

مزایای سبدگردانی

از آنجا که عوامل مختلفی بر بازارهای مالی تاثیر می گذارند، سرمایه گذاری در این بازارها با ریسک هایی همراه است. مدیریت ریسک دانشی است که سرمایه گذاران نیاز است که آن را فرا بگیرند تا بتوانند در فعالیت در بازارهای مالی موفق باشند. استفاده از خدمات سبدگردانی اختصاصی می‌تواند ریسک‌های موجود در سرمایه گذاری را تا حد قابل قبولی مدیریت کند.

برای کاهش ریسک، سبدگردان با استفاده از دانش تحلیل گران حرفه ای و آگاهی از جدیدترین تحولات بازار و متناسب با میزان ریسک پذیری سرمایه گذار، سبد مناسبی از دارایی‌های مختلف را تشکیل می دهد و به صورت مداوم بر شرایط سبد دارایی‎‌ها نظارت می کند.

علاوه بر این، انجام معاملات موفق به دانش تحلیلگری نیاز دارد. به عبارت دیگر، معامله گران اگر قصد داشته باشند که خود نسبت به سرمایه گذاری و انجام معاملات اقدام کرده و به بازدهی مناسبی دست یابند، لازم است که انواع روش های تحلیلی در بازارهای مالی را بیاموزند. برای یادگیری تحلیل راهی نیست جز آن که برای تمرین و اجرای آنچه می آموزند، زمان کافی اختصاص دهند. خدمات سبدگردانی این مسئله را رفع می نماید و از استرس سرمایه گذار در تصمیم گیری در شرایط مختلف بازار می کاهد.

صندوق های سرمایه گذاری

در شیوه سرمایه گذاری غیر مستقیم، افراد همچنین می توانند سرمایه خود را به صندوق‌های سرمایه گذاری بسپارند. این صندوق ها محلی هستند که در آن وجوه متعلق به سرمایه گذاران جمع می شود و مدیران صندوق، این سرمایه را در دارایی‌های مطلوب و مورد نظر خود طبق چارچوب تعیین شده سرمایه گذاری می کنند. صندوق ها انواع مختلفی دارند و تلاش می کنند تا در چارچوب تعیین شده، بازدهی مطلوبی را برای سرمایه‌گذاران محقق کنند.

تفاوت سبدگردانی و صندوق

اما تفاوت سبدگردانی و صندوق در چیست؟ در ارائه خدمات از سوی سبدگردانی و صندوق های سرمایه گذاری تفاوت‌هایی وجود دارد که سرمایه گذاران لازم است آن ها را در نظر بگیرند. به عنوان مثال استفاده از خدمات سبدگردانی نیاز به سرمایه قابل توجهی دارد که این موضوع باعث می شود که این خدمت برای افراد با سرمایه کم مناسب نباشد. مدت زمان قرارداد سبدگردانی نیز معمولا یک سال است و در صورت خروج سرمایه گذار پیش از اتمام تاریخ قرارداد، محدودیت هایی برای سرمایه گذار اعمال می شود.

میزان کارمزد پرداختی خدمات سبدگردانی و صندوق ها نیز یکسان نیست. تفاوت دیگر این نوع از خدمات مدیریت دارایی این است که در صندوق سرمایه گذاری، یک استراتژی واحد برای کل دارایی صندوق که متعلق به افراد مختلف است اتخاذ می شود، در حالی که در سبدگردانی برای هر یک از سرمایه گذاران به صورت جداگانه سبدی براساس میزان ریسک پذیری و سرمایه و نظرات شخصی سرمایه گذار تشکیل می شود.

سرمایه گذاران می توانند با توجه به شرایط شخصی خود و با بررسی قوانین، سوابق و بازدهی گذشته نسبت به سرمایه گذاری از طریق خدمات سبدگردانی و صندوق‌های سرمایه گذاری اقدام کنند. علاقمندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص خدمات یاد شده و اطلاعات بیشتر درباره بازار سرمایه به https://learning.emofid.com مراجعه نمایند.

 

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه