// کد مطلب: ۱۷۰۰۵۷

رپورتاژ آگهی/

فاضلاب خاکستری چیست؟

فاضلاب خاکستری چیست؟
لینک کوتاه کپی شد

امروزه کمبود آب مشکل مهمی در جهان است. منابع آب تازه در کل جهان به شدت آلوده شده و کاهش یافته‌اند. امروزه، دنیا به شکل تهدیدآمیزی در حال تغییر است و منابع آبی به سختی تقاضاها را تأمین می‌کنند. تقاضاهای جهانی آب با توجه به سلامت اکوسیستم و انسانها هر ۲۱ سال دو برابر شده است. در ایران، منابع آبی کمی به دلیل بارشهای کم باران در سالهای اخیر وجود دارد.

افزایش جمعیت، افزایش استاندارد زندگی و تغییرات جوی، منجر به افزایش تقاضای آب می‌شود و این روند ما را با بحران کمبود آب مواجه کرده است. کیفیت آب منابع آبی (مثل دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و مخازن آب) در دهه‌های اخیر به دنبال تغییرات جو و فعالیت‌های انسانی افت کرده است. هدر رفت زیاد آب و هزینه‌های بالا از جمله مسائل مهم آب‌رسانی است.

فاضلاب خاکستری

فاضلاب خاکستری یا آب خاکستری (Greywater) شامل آب‌های مورد استفاده در شستشوی خانگی است. منابع شستشوی خانگی شامل دوش‌های حمام، ظرفشویی و روشویی‌ها، وان‌های حمام، ماشینهای ظرفشویی و لباسشویی هستند و به همراه فاضلاب سیاه (پساب توالت، لگن و سوند) کل فاضلاب تولیدی خانگی را شامل می‌شود.

درواقع فاضلاب خاکستری 80 درصد کل فاضلاب تولیدی خانگی است که مقدار قابل توجهی می‌باشد. تصفیه فاضلاب و مصرف مجدد فاضلاب خاکستری، سبب افزایش ذخیره‌ی آب در نواحی شهری، بالا رفتن کیفیت آب مصرفی عمومی و کاهش هزینه و همچنین کاهش مواد آلوده کننده‌ی محیط زیست می‌شود.

فاضلاب خاکستری تصفیه شده برای مصارف آبی مانند فلاش‌تانک دستشویی، آبیاری گل و گیاه و شستشوی ماشین و آبیاری فضای سبز پارک‌ها، حیاط مدارس، زمینهای گلف و شستشوی ماشین‌ها (car wash)، در سیستم آتش‌نشانی، در کولرهای آبی و سایر مصارف غیرشرب و بهداشتی کاربرد دارد.

استفاده از فاضلاب خاکستری تصفیه شده می‌تواند یک سیکل بسته مصرف بوجود آورده و تأثیر چشمگیری در مصرف آب داشته باشد از طرفی به دلیل آلودگی‌های کمتر نسبت به فاضلاب سیاه و مقدار کم پاتوژنها در آن، تصفیه آن نگرانی‌های زیست محیطی، بو و انتشار آلودگی در محیط تصفیه را نیز نخواهد داشت.

فاضلاب خاکستری

در جدول زیر میزان تولید فاضلاب در یک خانواده در یک سال قابل مشاهده است، براساس این آمار جمع‌آوری شده، فاضلاب خاکستری 76 دردصد کل فاضلاب تولیدی یک خانواده را تشکیل می‌دهد که تصفیه و استفاده مجدد از آن، حجم قابل توجهی در میزان مصرف آب، صرفه جویی خواهدداشت.

منبع تولید

لیتر در سال

ماشین لباسشویی

53200

دوش،وان،سینک دستشویی

94600

شیر اشپزخانه،ماشین ظرفشویی

201000

توالتها

27600

کل اب مصرفی داخل

195500

فاضلاب خاکستری کل

147800

فاضلاب خاکستری

76%

از دیگر مزایای استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری، امکان تصفیه و استفاده مجدد از آن در محل تولید فاضلاب بوده و به این ترتیب هزینه‌های سنگین ایجاد سیستم جمع‌آوری فاضلاب و از آن مهم‌تر هزینه‌ها و مسایل نگهداری و بهره‌برداری از شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب از دوش جامعه برداشته خواهدشد.

مزایای استفاده مجدد از فاضلاب خاکستری:

1- استفاده کمتر از آب تازه:

آب خاکستری می‌تواند در بسیاری از موارد جایگزین آب تازه باشد. همچنین ذخیره پول و افزایش موثر تامین آب در نواحی که آبیاری لازم دارند.آب مصرفی خانگی تقریبا همواره به دو قسمت درونی و خارجی تقسیم می‌شود. تمامی آن به جز آب توالت‌ها، در عین رسیدن به همان اهداف و کاهش قابل ملاحظه آب منحرف شده از طبیعت، می‌توانند در خارج از منزل دوباره مورد استفاده قرار گیرند.

2- فشار کمتر بر روی سیستم‌های فاضلاب شهری :

استفاده از آب خاکستری به طور گسترده‌ای عمر مفید و ظرفیت سیستم‌های فاضلاب را بالا می‌برد. برای سیستم‌های فاضلاب شهری، کاهش جریان هدر رفت آب به معنای تاثیر عملیاتی بالاتر و هزینه‌های کمتر است.

3- مکانهای نامناسب برای جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب سیاه:

برای مکانهایی با خاک نفوذپذیر پایین یا با مشکلاتی دیگر، یک سیستم آب خاکستری می‌تواند جایگزینی جزئی یا حتی کامل برای یک سیستم خیلی گران و فوق مهندسی تصفیه فاضلاب سیاه (فاضلاب خانگی) باشد.

4- استفاده از انرژی و مواد شیمیایی کمتر:

استفاده کمتر از انرژی و مواد شیمیایی به علت کاهش مقدار آب تازه و نیز آب هدررفته‌ای که احتیاج به پمپاژ و عملیات دارد. برای آنهایی که آب یا الکتریسیته را خودشان تامین می‌کنند، مزیت کاهش بار بر روی زیرساختها مستقیما قابل لمس می‌باشد.

5- تغذیه آبهای زیرزمینی:

استفاده آب خاکستری تصفیه شده، منابع آب زیرزمینی را تغذیه می کند.

پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری چیست؟

آب مصرفی منازل و محیط های مسکونی در بخش های مختلفی مورد استفاده قرار گرفته و بر همین اساس نیز آلاینده های متفاوتی وارد آنها میشود. پساب یا فاضلاب خاکستری به آب های مصرفی در حمام و آشپزخانه و حیاط و پارکینگ گفته میشود که دارای مقدار زیادی از ذرات روغنی و کلوئیدی، مواد شوینده و بهداشتی و جامدات معلق می باشد. با توجه به اینکه در این نوع فاضلاب، پساب های تولید شده در توالت و سرویس بهداشتی حذف شده اند، لذا فاضلاب سیاه به خاکستری تغییر پیدا می کند. پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری به مجموعه ای از تجهیزات گفته میشود که پس از طی مراحل مختلف مواد آلی و غیر آلی موجود در پساب ها را کاهش داده و شرایط را برای بازچرخانی آب فراهم می کند.

با توجه به کمبود آب های دارای کیفیت لازم برای مصرف در تمام دنیا، استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب برای حذف آلاینده ها و برگرداندن آب های مصرفی به چرخه طبیعت اهمیت زیادی دارد. علاوه براین، پساب های خاکستری به دلیل ویژگی های فیزیکی و بیولوژیکی و تفاوت های چشمگیری که با فاضلاب سیاه دارند، می توانند گزینه مناسبی برای تصفیه و استفاده مجدد در مصارف مختلف از قبیل آبیاری باشند.

ویژگی های فاضلاب خاکستری

یکی از مهم ترین و اصلی ترین گام ها در ارائه راهکار برای تصفیه فاضلاب، بررسی دقیق ویژگی های فیزیکی، بیولوژیکی و شیمیایی پساب ها می باشد که ارتباط مستقیم با نوع تجهیزات به کار رفته برای تصفیه دارند. از مهم ترین ویژگی های فیزیکی پساب های خاکستری می توان به مقدار زیاد جامدات معلق در فاضلاب یا TSS اشاره نمود. تکه های باقی مانده از مواد غذایی که در حین شستشوی ظروف وارد فاضلاب میشوند، خاک و شن و ماسه حاصل از شستشوی سطوح و لباس ها و همچنین مو و پرز که در پساب حمام موجود می باشد از مهم ترین ویژگی های فیزیکی فاضلاب های خاکستری به شمار می روند. به همین دلیل لازم است در پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری کاهش TSS مد نظر قرار گیرد.

از دیگر ویژگی های پساب های خاکستری می توان به وجود میکروارگانیسم های مختلف از قبیل هلمینتس، سالمونلا، کمپیلوباکترها، لژیونلا، ژیاردیا و سودومونا اشاره نمود که پاتوژین های خطرناکی به شمار می روند. به همین دلیل یکی از گام و مراحل مهم در تصفیه این پساب ها حذف آلاینده های بیولوژیکی می باشد.

همان طور که اشاره شد، بخش زیادی از پساب های خاکستری را آب های حاصل از حمام و ماشین های لباسشویی شامل میشوند که مواد شوینده به شدت در آنها استفاده شده اند. از جمله ویژگی های شیمیایی فاضلاب های خاسکتری می توان به حجم بالای سورفکتانت ها، سدیم تولید شده از صابون ها، بنزن و آنتی بیوتیک ها، تری کلوسان ها و فتالات ها و نیترات و فسفات اشاره نمود.

مراحل تصفیه فاضلاب خاکستری

همان طور که در طول متن اشاره شد، آلاینده های فیزیکی، بیولوژیکی و شیمیایی در پساب های خاکستری موجود بوده و ورود آنها به طبیعت می تواند خطر و تهدید جدی برای سلامت موجودات زنده و همچنین کمبود آب مصرفی به شمار رود. به همین دلیل در پکیج تصفیه پساب خاکستری چند مرحله و بخش مهم در نظر گرفته شده است که در هر گام تلاش میشود تا ویژگی های منفی فاضلاب کاهش پیدا کند. مراحل تصفیه فاضلاب خاکستری شامل گام های زیر می باشند:

تصفیه فیزیکی پساب خاکستری

تصفیه فیزیکی پساب خاکستری

وجود جامدات معلق و TSS بالا از جمله ویژگی های منفی این پساب ها به شمار می رود و به همین دلیل در این مرحله با تجهیزات مختلف از قبیل آشغالگیر مکانیکی حجم بالایی از این مواد جمع آوری میشوند. این مرحله به عنوان پیش تصفیه در نظر گرفته شده و منجر به بهبود مراحل بعدی تصفیه خواهد شد. لازم به ذکر است که قبل از این گام، بخش جمع آوری فاضلاب های خاکستری قرار دارد که فاضلاب تولید شده در حمام وماشین لباسشویی و آشپزخانه را برای تصفیه ذخیره می کند.

تصفیه بیولوژیکی پساب خاکستری

استفاده از میکروارگانیسم های هوازی و روش های مختلفی از قبیل لجن فعال، رآکتور ناپیوسته متوالی یا SBR، بیورآکتورهای غشایی MBR و پکیج تصفیه UASB در این مرحله با توجه به ویژگی های بیولوژیکی فاضلاب در نظر گرفته میشود.

تصفیه شیمیایی فاضلاب خاکستری

پس از حذف مقدار زیادی از مواد آلی و غیر آلی موجود در پساب های خاکستری، به عنوان آخرین گام از تجهیزات مختلفی از قبیل پکیج کلرزنی، اولترافیلتراسیون و فیلترهای مختلف برای تصفیه شیمیایی استفاده میشود. غشاهای مورد استفاده در این مرحله قادر به حذف آلاینده های شیمیایی بوده و کیفیت خروجی پکیج را تا حد زیادی افزایش می دهند.

در آخرین گام پساب های تصفیه شده در مخازن مربوطه جمع آوری و در محیط های مختلف مورد استفاده قرار میگیرند.

تفاوت پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی و خاکستری

همن طور که اشاره شد، این پکیج ها زیرمجموعه ای از پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی به شمار می رود، اما تفاوت هایی در آنها وجود دارد. از مهم ترین تفاوت های این دو پکیج می توان به روش های تصفیه به کار رفته در آنها اشاره نمود. چون در فاضلاب سیاه مقدار زیادی از آلاینده های خطرناک و میکروب های بیماری زا و همچنین مواد دارویی و شیمیایی حاصل از سرویس های فاضلاب انسانی و واحدهای درمانی و بیمارستانی موجود می باشد. به همین دلیل فرآیند تصفیه بیولوژیکی و شیمیایی پیچیده تر بوده و حذف آلاینده ها زمان بر می باشند.

اجزای پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری

به منظور پیاده سازی مراحل تصفیه لازم است از تجهیزات مختلفی در گام های پیش تصفیه و تصفیه بیولوژیکی و شیمیایی استفاده شود. از جمله این تجهیزات می توان به انواع آشغالگیر، سیستم های هوادهی دوفیوزر و پکیج های کلرزنی و انواع فیلترهای شنی و کربنی اشاره نمود.

طراحی پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری

در طراحی پکیج تصفیه پساب های خاکستری لازم است به فاکتورهای متعددی توجه شود که از مهم ترین آنها ظرفیت مخازن با توجه به میزان فاضلاب ورودی به آنها در بازه های زمانی مشخص می باشد. به همین دلیل است که هر یک از این پکیج ها به صورت کاملا سفارشی و متناسب با شرایط محیط طراحی میشوند. همچنین لازم به ذکر است که انتخاب روش های مناسب برای تصفیه بیولوژیکی و شیمیایی نیز اهمیت بسیار زیادی در گام طراحی دارند. کارشناسان شرکت ارکا گستر پس از بررسی شرایط محیط و رعایت استانداردها مراحل طراحی را کاملا سفارشی انجام داده و به صورت پروپوزال طرح را ارائه و پس از تایید در نهایت مراحل ساخت انجام میشوند.

ساخت پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری

در ساخت پکیج تصفیه پساب خاکستری توجه به جنس بدنه و میزان ضخامت ورق های به کار رفته برای مخازن نگهداری و تصفیه اهمیت بسیار زیادی دارد. شرکت ارکا گستر یکی از مراکز با سابقه در زمینه طراحی و ساخت پکیج تصفیه فاضلاب بتنی و بهداشتی و غیره بر اساس استانداردهای روز دنیا با بهترین متریال می باشد که محصولات خود را در اندازه و ابعاد و ظرفیت های مختلفی ارائه می دهد.

ساخت پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری

قیمت پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری

جنس بدنه و میزان ضخامت ورق های به کار رفته در آنها، اندازه و ابعاد مخزن، قطعات داخلی و روش های پیاده سازی شده برای مراحل مختلف تصفیه و برند تجهیزات داخلی از جمله مواردی هستند که بر قیمت پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری نقش بسیار مهمی دارند. برای استعلام قیمت می توانید با شرکت ارکا گستر تماس بگیرید.

مزایا پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری

با توجه به اینکه تنها سه درصد از آب موجود در کره زمین قابل استفاده می باشد، به همین دلیل تمام دنیا با کمبود منابع آبی مواجه بوده و این مساله در ایران به دلیل آب و هوای گرم و خشک اهمیت بیشتری دارد. استفاده از پکیج های تصفیه فاضلاب خاکستری مزایای متعددی به همراه دارد که از مهم ترین آنها می توان به بازگرداندن پساب های تصفیه شده به چرخه مصرف اشاره نمود. این پساب ها در بخش های مختلفی از قبیل آبیاری باغ و باغچه، شستشوی سطوح، فلاش تانک سرویس های بهداشتی مورد استفاده قرار گرفته و به عنوان آب شرب کاربرد ندارند.

سخن پایانی

شرکت آرکاگستر با تولید انواع تجهیزات تصفیه فاضلاب و همچنین تولید پکیج های تصفیه پیشرفته توانسته است طیف وسیعی از تجهیزات مورد استفاده در تصفیه فاضلاب خاکستری را با بهترین کیفیت و نازلترین قیمت عرضه کند. هر یک از این تجهیزات مطابق با استانداردهای روز دنیا طراحی و تولید می شوند. کارشناسان این شرکت با بهره مندی از تخصص و تعهد خود در خط مقدم نوآوری در صنعت تصفیه فاضلاب شهری هستند.

 

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه