فولاد خوزستان

اجرای پروژه ۸۰۰ میلیارد تومانی زیست محیطی/ استفاده ۶۵ درصدی از پساب تصفیه شده به جای آب کارون

اجرای پروژه ۸۰۰ میلیارد تومانی زیست محیطی/ استفاده ۶۵ درصدی از پساب تصفیه شده به جای آب کارون
لینک کوتاه کپی شد

«مسولیت‌های اجتماعی» واژه آشنایی برای افراد عادی در سطح جامعه است، اما این موضوع در دنیا، بیش از آنکه برای افراد کاربرد و اهمیت داشته باشد، برای شرکت‌های بزرگ، شرکت‌های حاضر بورس اهمیت ویژه‌ای دارد. در دنیا هرچه شرکت‌ها بزرگتر باشند باید میزان و حجم مسئولیت‌های اجتماعی آن شرکت بیشتر است. ایجاد اشتغال برای افراد بومی منطقه و اولیت دادن آنها در استخدام، ساخت و تجهیز مدارس، تجهیز لوازم کمک آموزشی، ایجاد فضای سبز و درختکاری، کاهش آلودگی ریست محیطی و ایجاد محیط زیست بهتر برای زندگی عادی، اولویت قرار دادن کهن‌سالان و نونهالان و کودکان برای خدمات بهداشتی و.... فقط بخش‌های کوچکی از مسئولیت‌های احتماعی شرکت‌های بزرگ هستند. البته در بسیاری از موراد با توجه به محیط و جغرافیایی که شرکت‌ها در آن فعالیت می‌کنند باید به این موضوع توجه کرده و مسولیت‌های اجتماعی خود را انجام دهند.

مسئولیت اجتماعی یعنی یک مجموعه و بنگاه اقتصادی علاوه بر اینکه به سودآوری توجه دارد، نهاد یا اساس سودآوری خود که جامعه اطراف محسوب می‌شود را فراموش نکرده و بازسازی می‌کنند. این موضوع یکی از مهمترین گام‌های توسعه پایدار به همراه ایجاد ارزش افزوده با اولویت انسان‌ها و نسل آینده است.

 

درمان کامل، آری؛ مسکن موقت، نه

در ایران موضوع «مسئولیت اجتماعی» شرکت‌های بزرگ به تازگی پررنگ شده ونهادهای ذی‌ربط برای صدور مجوز فعالیت شرکت‌ها به آن بسیار توجه می‌کنندو در حال حاضر هرچند که پذیرفته شدن شرکت‌ها در بورس اوراق بهادار شرط اجرای مسئولیت‌های اجتماعی برای شرکت‌های قدیمی یا حتی جدی را ندارد اما وجود این بخش در شرکت وعمل به آن مشوق‌ها و امتیازهای بسیاری را برای شرکت به همراه دارد.

علیرضا مخبر دزفولی قائم مقام مدیرعامل در امور ستادی و مسئولیت‌های اجتماعی شرکت فولاد خوزستان است. او چندی پیش از اجرای پروژه‌های زیست محیطی و اجرای مسئولیت‌های در این شرکت خبر داده و اعلام کرده: «این شرکت به اهمیت اجرای مسئولیت‌های اجتماعی در شرکت‌های بزرگ به طور کامل واقف است.»

او از مگا پروژه‌ها و کارهایی که شرکت فولاد خوزستان با صرف میلیاردها تومان انجام داده می‌گوید. مخبر دزفولی با اشاره به اینکه، در بحث مسولیت‌های اجتماعی لازم است چند نکته بسیار مهم را یادآور شد، می‌گوید: شرکت فولاد خوزستان چهار سال پیاپی است که برنده تندیس زرین مسئولیت‌های اجتماعی در بین شرکت‌ها و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی کشور شده است. شاید یکی از مهمترین کارهای این مجموعه در بحث مسولیت‌های اجتماعی، «درمان محوری» و«حل مشکلات» است. ارسال بسته‌های معیشتی بسیار خوب است؛ در موقع بحران ارسال نیروهای کمکی و استقرار آن تا حل مشکل هم بسیار خوب است ولی انچه که هدف فولاد خوزستان بوده، برداشتن مشکل و حل آنها از اساس است. دلیل آنکه این شرکت در ۴ سال گذشته این تندیس را دریافت کرده همین موضوع بوده است.

قائم مقام مدیرعامل در امور ستادی و مسئولیت‌های اجتماعی شرکت فولاد خوزستان در مورد پروژه‌های دیگر این شرکت برای رفع مشکلات منطقه توضیح می‌دهد: برای مثال این مجموعه باشگاه ورزشی در خوزستان افتتاح کرده، که در کشور نظیر آن وجود ندارد، از نظر امکانات ورزشی یکی از بهترین ورزشگاه‌های کشور است. در بخش فرهنگی، در بخش ورزش و سلامت (سلامت و قهرمانی)، در آسیب‌های اجتماعی، حتی در بخش‌های امنیتی و…. تاثیر این ورزشگاه در خوزستان بسیار زیاد و از شمارش خارج است.

او اضافه می‌کند: هر سال میلیاردها ریال هزینه نگهداری این ورزشگاه می‌شود اما از ساعت ۷ صبح که این ورزشگاه شروع به فعالیت می‌کند صدها نفر که بیشتر آنان جوانان نوجوانان و حتی نونهالان هستند به این مجموعه مراجعه می‌کنند. حتی در بخش اشتغالزایی این ورزشگاه بسیار موثر بوده است.

 

توسعه و آبادانی اولویت اول

مخبر دزفولی از فعالیت در بخش‌های عمرانی و بهبود وضعیت شهر با کمک فولاد خوزستان می‌گوید: در بخش عمرانی هم فعالیت‌های اجتماعی اتجام شده، برای رفع ترافیک و باز شدن گره ترافیک در شهر اهواز پلی ساخته شده است. در روستای کم‌برخوردار چمبرقلعه کنعان به جای استقرار تیم‌های پزشکی دو سه روزه، درمانگاه دو طبقه‌ای به مساحت ۷۵۰ متر مربع با تجهیزات کامل پزشکی ساخته شده است. این درمانگاه به یک مرکز،اصلی درمانی در منطقه کم برخوردار قلعه کنعان و کوت عبدالله تبدیل شده است.

او اضافه می‌کند: از اسفند ماه ۱۴۰۱ اقدام به اصلاح جاده‌ای در منطقه شده، که در بین بومیان منطقه به “جاده مرگ” معروف بود. اصلاح این جاده که در منطقه کانتکس، ولقع شده، تا به امروز حدود ۵۰ میلیارد تومان هزینه داشته است. البته کار اصلاح هنوز ادامه دارد، چون این جاده نه فقط اصلاح بلکه دو بانده شده است. می‌توان گفت، مجموعه فولاد خوزستان به دنبال کارهای سطحی و فقط نام نبوده و به دنبال آبادانی و توسعه منطقه است.

 

پروژه‌های جدید محیط زیست

قائم مقام مدیرعامل در امور ستادی و مسئولیت‌های اجتماعی شرکت فولاد خوزستان در توضیح فعالیت‌های این شرکت در زمینه محیط،زیست اشاره می کند: در دو سال اخیر فقط ۱۴۰۰ میلیارد تومان پروژه‌های زیست محیطی در جهت توسعه فضای سبز، کاهش (مهار) غبارهای محلی، پسآب و بازچرخانی(آب) هزینه و سرمایه‌گذاری شده است. حتی برای دو سال آینده نیز پروژه‌هایی تعریف شده، قراردادهای آن منعقد شده و اجرا خواهند شد. مبلغ این قراردادها حدود ۲۴۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.

او اضافه می‌کند: ببشتر صنایع بزرگ و به خصوص قدیمی با چالش‌هایی روبرو هستند که فولاد خوزستان نیز با این چالش‌ها درگیر است. همه شرکت‌ها و کارخانه‌هایی که در ایران قدمت دارند با ابن چالش‌ها روبرو هستند.

مخبر اشاره می‌کند فولاد خوزستان هم حدود ۴۰ تا ۳۰ سال از تاسیس آن گذشته و با چالش‌های زیادی در این حوزه روبروست. او در تشریح وصعیت و چرایی بسیاری از امور اضافه می‌کند: از جمله چالش‌های شرکت‌های قدیمی و بزرگ به‌روز نبودن فناوری‌های این کارخانه‌هاست. کارخانه‌هایی که جدید راه‌اندازی می‌شود اگر با مشکلات تحریم مواجه نباشند به طور حتم کارخانه‌هایی هستند که سازگاری بیشتر و بهتری با محیط زیست دارند، باتوجه به قدیمی بودن فناوری این مجموعه چاره‌ای جز هزینه (سرمایه‌گذاری) در بخش بهینه‌سازی و محیط زیست وجود ندارد.

او اضافه می‌کند: موضوع دیگر شرابط نامساعد محیطی در استان خوزستان است که احتیاج به توضیح ندارد. گرد و غبار و ریزگردهایی که از کشورهای همسایه به سمت ایران سرازیر می‌شود، آتش‌سوزی‌هایی که در منطقه هورالعظیم ایجاد می‌شود و… تبعات نامطلوبی بر استان خوزستان و به طور مشخص، بر شرکت فولاد خوزستان دارد. گرمای ۶۰ درجه تابستان خوزستان، حرارت کوره ۱۷۰۰ درجه، با وجود اضافه شدن چنین مشکلاتی، تصور کنید کارکردن در این محیط چقدر دشوار است.

 

توسعه و تصحیح هم‌زمان باهم

مخبر دزفولی موضوع چالش برانگیز دیگر در بحث پروژه‌های زیست محیطی را هم‌زمانی امور توسعه‌ای و بحث اجرای مسئولیت‌‌های اجتماعی است. او توضیح می‌دهد: باید پروژه‌های زیست محیطی‌مان را همراه با عملیات بهره‌برداری و توسعه که در حال انجام آن هستیم پیش برده شود. چاره‌ای نیست باید برای اشتغالزایی پایدار، گردش مالی، اقتصاد بهتر و بهره‌وری بالاتر، طرح‌های توسعه‌ای را پیش ببریم.

قائم مقام مدیرعامل فولاد خوزستان در مورد ایجاد فرصت‌ توسط این طرح‌ها در دوسال اخیر (۱۴۰۱و تا آذرماه ۱۴۰۲) شرح می‌دهد: در دوسال اخیر حدود ۱۰۸۰ جوان خوزستانی در شرکت فولاد خوزستان و فولاد شادگان جذب شده‌اند. این در شرایطی است که بسیاری از شرکت‌ها در حال تعدیل نیرو هستند؛ ولی به برکت راه‌اندازی طرح‌های توسعه‌ای موفق شدیم اشتغالزایی کنیم.

او اضافه می‌کند: در مورد کنترل غبار و موضوع آلاینده‌ها هم باید کار را هم زمان با دیگر طرح‌ها پیش ببریم. در حال حاضر که طرح‌های توسعه‌ای و افزایش تولید دنبال می‌شود، هم زمان باید طرح‌های زیست محیطی و ضد آلایندگی را اجرا کنیم.

 

فولاد خوزستان در محاصره!

مخبر دزفولی از مشکلات توسعه فیزیکی و محدودیت‌های بسیار این شرکت می‌گوید؛ او وضیح می‌دهد: چالش مهم دیگر فولاد خوزستان عدم رعایت حریم شهری است. این موضوع نیز یکی از چالش‌های مهم بوده و بیشتر مجموعه‌های صنعتی با آن مواجه هستند. زمانی آدرس فولاد خوزستان، کیلومتر ۳۰ جاده ماهشهر بود، اما الان تا ۲۰۰ متری درهای شرکت، خانه مسکونی ساخته شده و این یعنی شهر ما را محاصره کرده است. این موضوع هم مانع توسعه شرکت است، هم جمعیت پیرامونی ما تحت تاثیر وضعیت زیست محیطی مجموعه قرار می‌دهد.

او در مورد برنامه‌های توسعه‌ای و چالش‌های آن شرح می‌دهد: چالش اصلی نوسازی، بحث تحریم‌هاست. همین موضوع برنامه نوسازی که برنامه آن تدوین شده، پس از دو سه سال برنامه‌ریزی، یکی از همین چالش‌های بسیار مهم است. الان باید تجهیزات آن را با مشکلات بسیار وارد کنیم به شیوه‌های مختلفی رایزنی کرده‌، تا این تجهیزات خیلی سریع وارد کشور شود.

او اضافه می‌کند: در حوزه کنترل غبار، ایجاد فضای سبز، پروژه‌های مختلف، جمع‌آوری و تصفیه پسآب صنعتی کارهای بسیاری انجام شده است. فولاد خوزستان بیشترین دسترسی به آب کارون را دارد، حدود ۶۵ درصد از آبی که از تصفیه خارج شده، در آب‌چرخانی استفاده می‌شود، برای اینکه از آب کارون برداشت نشود. باوجود اینکه در دل کارون هستیم و منعی برای استفاده از این آب نداریم، اما تصفیه آب و پساب ارجحیت داده شده است.

 

احیا و افزایش فضای سبز

قائم مقام مدیرعامل در امور ستادی و مسئولیت‌های اجتماعی شرکت فولاد خوزستان شرکت فولاد خوزستان در مورد اجرای فضای سبز و الزامات زیست محیطی می‌گوید: فضای اصلی شرکت حدود ۳۸۰ تا ۴۰۰ هکتار است، براساس الزامات زیست محیطی باید حدود حداقل ۱۰۰ هکتار فضای سبز ایجاد در ازای این فضا ایجاد می‌شد. در حال حاضر با توجه به امور و کارهایی که در روز جنگل‌کاری انجام شده (حدود ۲۴ هکتار) حدود ۵۳۴ هکتار فضای سبز در شرکت و محیط پیرامون آن وجود دارد، که بیش از ۵ برابر الزامات زیست محیطی است و جالب‌تر اینکه ۸۰ درصد آبیاری این فضای سبز به صورت قطره‌ای بوده و سعی شده از درختان مثمر (میوه‌دار) استفاده کنیم که توصیه بزرگان این حوزه بوده است.

 

طرح‌های توسعه‌ای

مخبر دزفولی در مورد یک ابرپروژه زیست محیطی و اهمیت اجرای این پروژه می‌گوید: یک ابرپروژه زیست محیطی در فولاد خوزستان آغاز شده است. تا به امروز ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته در سطح کشور هیچ شرکتی، تاکنون وارد این پروژه نشده است در خاورمیانه یک شرکت با حجم یک ششم کاری که انجام می‌دهیم پروژه‌ای انجام داده است. در دنیا سه کشور این طرح را اجرا کردند از جمله کشور برزیل است که اسم این پروژه وین فنسینگ یا «توری باد» است.

او اضافه می‌کند: این پروژه طوری طراحی شده که محوطه حدود ۴۰ هکتاری محل دپوی مواد و عمده‌ترین منبع آلایندگی در شرکت را پوشش دهد. با توجه به ابعاداین پروژه، تنها یک کشور آن را در دنیا اجرا کرده است. مساحت اجرای پروژه کمتر ار ۴۰ هکتار بوده ولی به طور کامل ۴۰ هکتار را پوشش می‌دهد. یعنی محوطه‌ای که باعث برخاستن غبار در شرکت می‌شود را این توری‌ها پوشش می‌دهد و این توری‌ها ۲۸ متر ارتفاع دارد و دو نقش را بازی می‌کند در ارتفاع باعث باد شکنی می‌شود در قسمت پایین هم موجب بادشکنی و جلوگیری از انتشار غبار می‌شود.

مخبر دزفولی توضیح می‌دهد: در تنها کشوری که این پروژه به خوبی اجرا شده ایران است. این پروژه حدود ۸۵ درصد جلوی انتشار غبار را می‌گیرد. تا الان برای نصب، راه‌اندازی و نگه داری آن ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است. وقتی از موضوع مسئولیت اجتماعی صحبت می‌شود، موضوع داوطلبانه بودن آن مهم است. تا الان ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و ممکن است تا ۱۰۰۰ میایارد هم برسد آن هم برای کاری که در ایران هیچ نمونه انجام شده‌ای ندارد که نتیجه آن مشخص باشد، اما فقط برای حل مشکلات داخلی شرکت و محیط پیرامونی آن این کار مهم است .

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه