معاون خرید فولاد خوزستان در حاشیه نمایشگاه ملی فولاد:

با بومی سازی تجهیزات توسط شرکت های فناورانه دیگر واردات نداریم

با بومی سازی تجهیزات توسط شرکت های فناورانه دیگر واردات نداریم
لینک کوتاه کپی شد

در استان خوزستان حدود ۱۷۰ شرکت فناور دارد که ۴۰ مورد آن نوآور و حدود ۸ شرکت فناور دارد.یکی از مسیر همکاری این شرکت ها در راستای بومی سازی و دیگری تولید محصولات خاصی که مورد نیاز کشور برای بهینه سازی و … بوده انجام شده است.

به گزارش طلانیوز، معاون خرید فولاد خوزستان اظهار داشت: هم اکنون ۹۵۰۰ شرکت دانش بنیان ثبت شده داریم، در سال های اخیر سالانه حدود ۲۰۰۰ هزار شرکت جدید ثبت شده و هم اکنون این شرکت ها حدود ۲۰ درصد از جی دی پی کشور را به خود اختصاص داده اند و از آنجایی که این شرکت ها با رویکرد جهت دهی پژوهش های دانشگاهی به تولید و صنعت است این قدرت را دارند که در اقتصاد کشور نقش موثری داشته باشند، اما باید بستری فراهم شود که ایده های دانشجویان و پژوهشگران وارد این بخش شوند.

عطا تفضلی با بیان اینکه ثبت اختراعات باید عملیاتی شود، افزود: ارتباط بین صنعت و دانشگاه در سال های گذشته به دلیل مسائل اداری محقق نشد به همین دلیل شرکت های دانش بنیان در این بین قرار گرفتند و مصوبات حمایتی هم برای شرکت های دانش بنیان مصوب شد و همین موضوع در پررنگ تر شدن نقش شرکت های دانش بنیان موثر بود.

تفضلی با تاکید بر اینکه سال ۱۴۰۲ دولت برای شرکت های دانش بنیان تعاریف جدیدی قرار داد، گفت: شرکت های دانش بنیان به سه دسته نوپا، نوآور و فن آور تبدیل شدند. در حالی که در گذشته شرکت های واحد تحقیق و توسعه داشتند دانش بنیان می شدند. در شرایط کنونی شرکت های نوپا آنهایی هستند که تازه میخواهند محصولی را که از تکنولوژی برخوردار هستند و ارزش آنها حدود ۵ هزار میلیارد تومان است و تازه شروع به فعالیت کرده اند اما شرکت نوآور آنهایی هستند که محصول آنها تکنولوژیک است اما درآمد سالانه آنها بیشتر از ۵ میلیارد تومان است و شرکت فناور هم بالای ۵ میلیارد تومان درآمد دارند و محصول آنها بیش از ۵۰ درصد خاصیت تکنولوژیک دارد.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر از ۹۵۰۰ شرکت دانش بنیان حدود ۸۰۰ هزار نوپا هستند و یکهزار شرکت نوآور هستند و تعداد شرکت های فناور هم باز کمتر هستند. در شرایط کنونی این شرکت ها چالش هایی دارند و برخی از قول هایی هم که به آنها داده می شود اجرایی نمی شود.

تفضلی با تاکید بر اینکه حوزه علم و فناوری ۹ حوزه مختلف تعریف کرده است، اظهار کرد: در حال حاضر حوزه ماشین آلات الات، دارو و تجهیزات پزشکی، تجارت، فرهنگ و … هستند اما بیشترین فعالیت شرکت های فناور در بخش تجهیزات فعالیت می کنند.

وی با اشاره به اینکه عملکرد شرکت های فناورانه ۱۰ میلیون دلار است که ۵ میلیون دلار آن صادراتی است، اظهار کرد: در استان خوزستان حدود ۱۷۰ شرکت فناور دارد که ۴۰ مورد آن نوآور و حدود ۸ شرکت فناور دارد. در چند سال اخیر تحریم ها را داشته ایم تامین بسیاری از تجهیزات با چالش مواجه بوده است در شرایطی که بسیاری از قطعات و تجهیزات وارداتی هستند و در ابتدا بسیاری از شرکت ها به دلیل ناتوانی در تامین قطعات به تعطیلی کشیده شدند یا هزینه های تولید برخی بالا رفت زیرا این شرکتها مجبور بودند که با واسطه ها تجهیزات و مواد اولیه را تامین کنند، به همین دلیل بهترین حالت این بود که خودمان وارد تولید این محصولات شویم. بنابراین تحریم ها عامل اصلی برای اراده دولت، مجلس و شرکت ها برای تولید داخلی تجهیزات وارداتی بودند و همین امر نقش دانش بنیان ها در اقتصاد کشور را پررنگ کرد ،که یکی از مسیر همکاری آنها در راستای بومی سازی و دیگری تولید محصولات خاصی که مورد نیاز کشور برای بهینه سازی و … بوده انجام شده است.

تفضلی با بیان اینکه چالش تامین قطعات در حال حاضر با همکاری شرکت های دانش بنیان برطرف شده است، اظهار کرد: در همین راستا اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم ایجاد شده است و هدف اصلی یعنی بکارگیری نخبگان محقق شده است و شرکت ها هم از عرضه دانش نخبگان بهره مند شده اند.

وی تاکید کرد : در شرایط کنونی شرکت های دانش بنیانی که امروز تولید می کنند خودشان به مواد اولیه نیاز دارند و این امر باعث شده است که مواد اولیه مازاد سال های گذشته امروز در کشور مورد استفاده قرار می گیرد و باعث شده است تا سرانه مصرف فلز در کشور بالا رفته و حتی روی معادن کشور تاثیر گذاشته و امروز توسعه قابل توجهی پیدا کرده اند و در این مسیر صادرات هم تقویت شده است.

تفضلی با نگاهی به اقدامات فولاد خوزستان در زمینه دانش بنیانی گفت: این شرکتها بنا به دستور دولت و نیاز شرکت اقداماتی انجام داده اند، برای نمونه در سال ۹۶ نخستین گام را محکم برداشتیم و برای نمونه کاتالیست که کالایی استراتژیک است و دارای تکنولوژی خاص است انحصار آن شکسته شده و امروز در کشور نه تنها تولید می شود بلکه صادر هم می شود و شرکت فولاد خوزستان با وجود چالش های موجود توانسته است به این مهم دست یابد. وی افزود؛ همچنین در سال ۹۸ ایزوترم و در سال ۱۴۰۰ پودر ریخته گری بومی سازی شدند.

معاون خرید فولاد خوزستان اظهار داشت : در شرایط کنونی محصولات تولید داخلی امکان مرجوع و اصلاح شدن وجود دارد اما در کالاهای وارداتی اینگونه نیست و ممکن است کالای سفارش داده شده با کالای ارسالی کمی متفاوت باشد و هزینه برای شرکت ایجاد کند.

تفضلی با تاکید بر اینکه ۱۳ میلیون تن واردات محصول فروسیلیس داشتیم و بومی سازی کردیم، گفت: همچنین تفاهمنامه پرومنگنز را امضا کرده ایم که ارزش آن ۳۵ میلیون یورو است و این جزو افتخارات شرکت فولاد خوزستان است که بر مبنای آن علاوه بر اینکه نیاز فولاد خوزستان تامین شده نیاز سایر شرکت های فولادی را هم تامین می کند.

وی تاکید کرد، همچنین در بخش الکترود گرافیتی دیگر واردات نداریم و در بخش نسوزها ۸ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ واردات داشته ایم که این مورد امروز به زیر ۲ میلیون دلار رسیده است و هم اکنون برای ۲۱ نیاز شرکت ،با دانش بنیان ها در حال مذاکره هستیم.

تفضلی با بیان اینکه تولید فولاد سبز را هم در دستور کار قرار دادیم، گفت: در فولاد شادگان به دنبال استفاده از گاز هیدروژنه هستیم که گامی در مسیر تولید فولاد سبز است. همچنین شرکت های فرعی دانش بنیان ایجاد کرده ایم که در راستای تولید محصولات دانش بنیان اقدامات مثبتی انجام داده اند.

وی افزود: فولاد خوزستان سالانه بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون دلار کاهش مصرف ارزی داشته است و این اتفاق در سایر شرکت های فولادی هم افتاده و در این مسیر نیاز ارزی کشور برای واردات به حدود ۵ درصد از تولید رسیده است و این اتفاق اثر فعالیت کارگران تا حمایت دولت، مجلس و … بوده است و امیدواریم در سال های آتی تنها در رابطه با افزایش صادرات صحبت کنیم.

 

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه