// کد مطلب: ۱۶۶۷۸۷

نگاهی به عملکرد شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه

افزایش سرمایه "میدکو" به ۲۰۰ هزار میلیارد ریال/ تولید بیش از ۱۰۰ میلیون تن محصولات معدنی در "میدکو"

افزایش سرمایه "میدکو" به ۲۰۰ هزار میلیارد ریال/ تولید بیش از ۱۰۰ میلیون تن محصولات معدنی در "میدکو"
لینک کوتاه کپی شد

نگاهی به عملکرد شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه "میدکو" نشان می دهد که این مجموعه در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۰۰ میلیون تن انواع محصولات معدنی را تولید کرده است.

به گزارش "طلانیوز"، شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه "میدکو" در سال ۱۳۸۶ به منظور سرمایه‌گذاری، اکتشاف، استخراج و تولید محصولات معدنی در تهران تاسیس شد.

 این هلدینگ با پشتیبانی بانک پاسارگاد فعالیت خود را در حوزه معدن و صنایع معدنی آغاز کرد و بر تولید سه فلز مهم و استراتژیک فولاد، مس و منیزیم متمرکز شد. سابقه تولید این سه فلز در ایران، سابقه مصارف داخلی و منطقه ای فولاد، مس و منیزیم و نیز ارزش افزوده آنها موجب شد تا تولید این سه فلز در بالاترین وضعیت نسبی در میدکو قرار بگیرد.

میدکو به شکل صددرصد خصوصی و سهامی عام به منظور سرمایه‌گذاری و توسعه در بخش معادن و صنایع معدنی کشور با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار کشور و پذیره نویسی عمومی و با سرمایه یک هزار میلیارد ریال آغاز به کار کرد. در حال حاضر و با افزایش در ۱۴ مرحله، سرمایه میدکو به ۲۰۰ هزار میلیارد ریال افزایش یافته است. این شرکت مدیریت بخش عمومی صنایع پیشرو و ارزش آفرین ایران را بر عهده دارد و موفق شده با استفاده از فناوری‌های نوین و شیوه‌های روز مدیریت، در عین کاهش تبعات زیست محیطی و رعایت عدالت بین نسلی، به گسترش تولید و خلق ارزش پرداخته و در مسیر رونق اقتصاد ملی کشور گام‌های ارزنده‌ای بردارد.

گفتنی است در سال ۱۴۰۲ تولید محصولات معدنی در معادن مورد بهره‌برداری این مجموعه بیش از ۱۰۰ میلیون تن بوده است. در این سال میدکو موفق به تولید بیش از ۲۲ میلیون تن محصول شامل شمش فولاد، آهن اسفنجی، قطران، کنستانتره سنگ آهن، کاتد مس، لوله مسی، فروسیلیس، شمش منیزیم، کنسانتره زغال سنگ کک شو، گندله سنگ آهن و کک متالوژی شده و همچنین ۷ میلیون تن محصول نهایی را به فروش رسانده است. در واقع ۷۵ درصد از این فروش، داخلی و ۲۵ درصد باقیمانده صادراتی بوده است.

بر اساس این گزارش، در مورد پیشرفت پروژه‌ها در میدکو هم باید گفت که همواره پروژه‌های فعالی برای افزایش ظرفیت، بهبود فرآیند، کاهش تبعات زیست محیطی تولید،  توسعه جوامع محلی و انجام مسئولیت‌های اجتماعی در میدکو وجود دارد. همچنین در سال گذشته کارخانه شمش منیزیم با ظرفیت تولید سالانه ۶ هزار تن شمش منیزیم، واحد گازی نیروگاه برق بوتیا،دیواترینگ زرند و درایر کنستانتره زرند به بهره‌برداری رسیدند.

نگاهی به پروژه‌های در حال اجرای میدکو هم نشان می دهد که بویلر ۲ کوره بلند با ۹۴/۴ درصد پیشرفت، واحد بخار نیروگاه برق بوتیا با ۹۲ درصد پیشرفت 

و تعمیرگاه معدن جلال آباد با  ۷۸ درصد پیشرفت، 

کارخانه احیای مستقیم بوتیا با  ۷۱.۸ درصد پیشرفت 

جمع آوری و تصفیه فاضلاب شهر زرند ۶۵.۷ درصد پیشرفت 

جمع آوری و تسویه فاضلاب شهر کرمان ۶۱.۲ درصد پیشرفت

 دیواترینگ ۲ سیرجان بالغ بر ۵۷.۵ درصد پیشرفت داشته اند.

بازیابی مس کیک خنثی سازی  با ۵۳ درصد پیشرفت

 کارخانه تغلیظ مس چاه فیروزه با ۵۲.۹ درصد پیشرفت

 تجهیز و بهره‌برداری از معدن زغال سنگ خمرود با ۴۱.۶ درصد پیشرفت

فرآوری میکرو سیلیکا با ۴۲.۶ درصد پیشرفت

کارخانه احیای مستقیم بردسیر با ۳۲/۳ درصد پیشرفت

 توسعه لیچینگ چاه موسی با ۲۳ درصد پیشرفت 

کارخانه کنستانتره بوتیا با ۱۸.۹ درصد پیشرفت

 آماده سازی معادن طبس با  ۱۱/۶ درصد پیشرفت

 کارخانه احیای مستقیم زرند با ۸.۶ درصد پیشرفت از دیگر عملکردهای میدکو به شمار می آید.

 اما در عصر جدید، بهبود فرآیندهای سیستم‌های اطلاعاتی و به روزرسانی سیستم‌ها از جمله موارد مهم برای افزایش کارآیی و بهره وری به شمار می‌رود که میدکو نیز از آن غافل نبوده است. در سال گذشته پروژه بی آر پی به عنوان راهکار جامع اطلاعاتی میدکو ۶۸/۳  درصد پیشرفت داشته و استقرار و بهره‌برداری کامل از MIDRP1 (مید آر پی ۱ )در کارخانه‌ها و مجتمع های تابعه شرکت‌های فولاد سیرجان، فولاد زرند،بابک مس،فولاد بوتیا،ممرادکو،پابدانا و فروسیلیس غرب از جمله دستاوردهای این پروژه بوده است.

 در این سال پروژه نظارت تصویری و زیرساخت نیز  با پیشرفت ۹۷ درصدی همراه بوده و حاصل این پیشرفت استقرار ۳ هزار و ۲۷۹ دوربین و ۱۲ دیتاسنتر بوده است.

لازم به ذکر است که شیوه‌های نوین مدیریت و ارتقای صنایع از جمله اصول اولیه میدکو بوده و مورد تاکید مدیریت شرکت قرار داشته است. در سال گذشته سرمایه‌های انسانی در تولید و پروژه‌های میدکو را بالغ بر ۲۳ هزار نفر تشکیل می‌دادند. از سوی دیگر تعهد میدکو نسبت به مسئولیت‌های اجتماعی همچون حفظ محیط زیست و توسعه جوامع ملی همواره زبانزد خاص و عام بوده است.

در سال ۱۴۰۲ ، فضای سبز در مجتمع‌های تولیدی میدکو شامل ۶ هزار هکتار زمین و یک میلیون اصله درخت بوده است. علاوه بر این، مواردی مانند تجهیز و بهسازی ۳۹ باب مدرسه و اعطای بن خرید و بسته‌های ویژه دانش آموزان و ارزاق به ۳ هزار و ۱۰۰ دانش آموز و یک هزار و ۴۰۰ خانوار را می‌توان به عنوان نمونه هایی جهت اجرای مسئولیت اجتماعی در میدکو نامبرد.

بر اساس این گزارش، پیشبرد فرآیند تولید بر اساس شیوه‌های مدرن مدیریتی و تعهد نسبت به مسئولیت اجتماعی باعث افتخاراتی همچون کسب رتبه ۳۵ در بین ۱۰۰ شرکت برتر ایران، دریافت تندیس زرین مدیریت دانش در انجمن مدیریت ایران، دریافت تندیس سیمین جایزه ملی تعالی سازمانی و دریافت تندیس زرین جایزه مسئولیت اجتماعی انجمن مدیریت ایران توسط میدکو شده است.

اما نگاهی به گزارش مالی بیانگر آن است که در سال ۱۴۰۲ فروش تقریبی میدکو ۵۷۹ هزار و ۷۷۱ میلیارد ریال، سود تضمینی ۴۳ هزار و ۲۶۸ میلیارد ریال، سود قابل تخصیص ۳۸ هزار و ۷۰۲ میلیارد ریال و سود پیشنهادی مصرف، ۱۹۰ میلیارد ریال بوده است.

در خصوص برنامه‌های سال ۱۴۰۳ میدکو هم باید گفت از آنجا که پیشرفت، روح جدایی ناپذیر این مجموعه است، افزایش تولید و توسعه را می‌توان در تمام برنامه‌های میدکو در سال جاری نیز مشاهده کرد.

گفتنی است ،میدکو در سال ۱۴۰۳ برنامه‌ریزی انجام ۱۰۶ میلیون تن عملیات معدنی و تولید ۲۵ میلیون تن محصول را در برنامه کاری خود دارد. 

همچنین در سال جاری، راه اندازی واحد بخار نیروگاه برق بوتیا ،دیواترینگ شماره  ۲ سیرجان و بویلر شماره ۲ کوره بلند زرند به اتمام خواهد رسید.

 در مجموع می توان گفت  به همت مدیران و پرسنل سخت کوش ، میدکو ، در سال جاری توسعه و پیشرفت را بیش از پیش تجربه خواهد کرد  و همانند گذشته نقش مهمی را در توسعه معدن و صنایع معدنی کشور ایفا خواهد کرد. 

 

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه